Neobičan koncept

Je li ovo budućnost prometovanja ili ekscentričnost? “Aska” je SUV koji leti, odnosno zrakoplov koji može juriti i autocestom

T.I.

Foto: NFT

Foto: NFT

Sklopljenih krakova/krila na kojima stoji šest manjih elisa, s četiri jednaka simetrično u pravokutnik postavljena kotača, Aska izgleda kao krajnje neobični SUV automobil. Kad razvije krakove pretvara se u letjelicu koja može vertikalno poletjeti s mjesta i na isti način i sletjeti



VTOL je akronim od vertical take-off and landing, odnosno označava letjelice koje mogu okomito poletjeti i sletjeti, a nisu klasični helikopteri. U sve intenzivnijem traženju rješenja prometnih krkljanaca u velikim urbanim sredinama, VTOL-i se sve češće spominju i sve češće proizvode kao prototipovi nečeg što smo nekad kao nikad ostvarivu budućnost gledali u “Blade Runneru” i sličnim SF filmovima, a što bi danas-sutra moglo postati svakodnevica u vidu zračnih taksija.


Ambiciozni izraelsko/američki startup NFT izašao je ovih dana u javnost s prototipom Aska koji pokušava spojiti dva svijeta prometovanja, onog u zraku i na zemlji. Sklopljenih krakova/krila na kojima stoji šest manjih elisa, s četiri jednaka simetrično u pravokutnik postavljena kotača, Aska izgleda kao krajnje neobični SUV automobil. New Atlas prenosi informacije iz tvrtke da ispunjava uvjete da bude registriran kao automobil i da se legalno vozi cestama. Kad razvije krakove pretvara se u letjelicu koja može vertikalno poletjeti s mjesta i na isti način i sletjeti.


Vozilo s četiri sjedala ima i sklopiva krila na kojima su dvije elise pomoću kojih se letjelica kreće unaprijed. Praktična strana njihove sklopivosti je u tome što ovaj VTOL zauzima relativno malo mjesta sa sklopljenim krilima, a svejedno se može vertikalno podignuti u spuštati pomoću četiri preostale elise. Kad se sklope sve elise, Aska stane na jedno parkirno mjesto kao što se vidi na slici ispod.




Ono što još razlikuje ovu letjelicu od većine sličnih je činjenica da je pogonjena hibridnim pogonom, ali na prilično neobičan način. Nespecificirani motor na unutarnje sagorijevanje tu je samo da produži let inače električnog pogona vozila. Inženjeri NFT-a su očito na taj način uspjeli pomiriti težinu baterije i respektabilni doseg leta.  Za „range extender“ motor kažu da će moći raditi i na vodik što bi onda isključilo zagađivanje atmosfere i činilo ovo neobično vozilo karbonski neutralnim. Doduše, nije specificirano što točno znači da će motor moći raditi „i  na vodik“, vjerojatno to podrazumijeva da će biti više verzija s različitim vrstama motora.


U svakom slučaju, iz NFT-a tvrde da će vozilo moći letjeti u komadu oko 400 kilometara uz pomoć tog misterioznog “range extender” motora/punjača baterije i potegnuti do brzine od 240 kilometara na sat. Dakako, za upravljati ovim čudom bit će potrebna pilotska dozvola, no iz firme napominju da kad se jednom vinete u zrak većinu posla obavit će polu-autonomno, kompjuterski kontrolirano upravljanje letom.


Na zemlji, vozilo može juriti do 110 kilometara na sat, a mogući domet na asfaltu još nije objavljen.


Iako je vozilo u stanju koncepta, za čiji se prototip za probnu vožnju/let očekuje naredne godine, a prodaja kupcima tek 2026., tvrtka je već istaknula cijenu Aske koja danas izgleda kao ekscentrična zamisao još ekscentričnijih inženjera, ali sutra bi mogla biti nešto (relativno) normalno. Kako god ova priča završila, nije namijenjena običnom čovjeku iz susjedstva.  Ako dođe do faze proizvodnje, bit će  „igračka“ za bogate sa zamišljenom prodajnom cijenom od 789 tisuća dolara. Da su u NFT-u ozbiljni u namjeri da i proizvedu ovakvo vozilo, sugerira činjenica da se po spomenutoj cijeni vozilo može prednaručiti.