Foto: iStock
Inženjeri sa sveučilišta Penn State uspješno su eksperimentirali s litij-željezno fosfatnim baterijama s kojima bi se moglo prevaliti 400 kilometara sa samo 10 minuta punjenja baterije
povezane vijesti
„Proizvodnja baterijskih ćelija osnovni je razlog usporavanja ostvarenja energetske budućnosti. Vrlo važan problem“ – zapisao je danas na Twitteru Elon Musk prenoseći poziv njegove tvrtke zainteresiranim radnicima/stručnjacima da dođu raditi u njihove pogone za proizvodnju baterija u njihove pogone Giga Texas i Giga Berlin. Giga Berlin je njihov pogon u nastajanju koji će se prostirati na 3 kvadratna kilometra, koštati oko 4 milijarde eura i zapošljavati više od 8000 ljudi. Trebao bi početi s radom ovo ljeto.
Musk je u pravu, svi bi kupovali električne aute da su jeftiniji, a nisu prije svega zato što je baterija za auto i dalje bitno skuplja od proizvodnje motora na unutarnje sagorijevanje.
Battery cell production is the fundamental rate-limiter slowing down a sustainable energy future. Very important problem. https://t.co/MYOUSAC2AK
— Elon Musk (@elonmusk) January 18, 2021
Ima tu još problema mimo financijskog momenta koji potvrđuju Muskovu tezu, ali ima i znanstvenika na svim stranama svijeta koji rade da te probleme prebrode. Jedan od problema je i činjenica da se rezervoar automobila napuni do vrha za manje od minute dok su električnom automobilu potrebni i sati da bi se baterija sasvim napunila.
Možda će to uskoro postati prošlost s obzirom da su inženjeri sa Sveučilišta Penn State uspješno eksperimentirali s litij-željezno fosfatnim baterijama s kojima bi se moglo prevaliti 400 kilometara sa samo 10 minuta punjenja baterije.
“Razvili smo prilično pametnu bateriju za električna vozila za masovno tržište čija proizvodnja neće dovesti do toga da auti na njihov pogon budu skuplja od automobila na unutarnje izgaranje. Ova je baterija financijski isplativa i više nema straha da ćete na cesti ostati bez struje” – prilično je optimističan Chao-Yang Wang, profesor kemijskog inženjerstva i direktor Centra za elektrokemijske mašine na Penn Stateu. Kako prenosi Sci Tech Daily, baterija bi mogla izdržati 3,2 milijuna kilometra prije negoli postane neupotrebljiva.
U današnjem izvještaju u časopisu Nature Energy napisali su da je tajna dugotrajnosti i brzog punjenja sposobnost baterije da se brzo zagrije do 60 stupnjeva Celzija, za punjenje i pražnjenje, a zatim ohladi kad baterija ne radi.
Baterija koristi metodu samozagrijavanja koja je prethodno razvijena u Centru za elektrokemijske mašine naPenn Stateu. Samozagrijavajuća baterija koristi tanku foliju od nikla s jednim krajem pričvršćenim na negativni terminal, a drugim koji se proteže izvan ćelije kako bi se stvorio treći terminal. Nakon što elektroni prođu, to brzo zagrijava nikal foliju zbog otpora i zagrijava unutrašnjost baterije. Kad unutarnja temperatura baterije iznosi 60 stupnjeva Celzija, prekidač se otvara i baterija je spremna za brzo punjenje ili pražnjenje.
Problem koji ovdje stručnjaci s Penn Statea ne spominju je znana činjenica da litij-željezno fosfatna baterija ima niski električni kapacitet i da je skupa litij-ionska baterija kao pogon u gotovo svim današnjim električnim automobilima zasada jedina stvarnost. Apple je u svojim najavama svog projekta električnog automobila Titan također spominjao da razvija bateriju koja će biti sigurnija, jeftinija i lakša za punjenje na bazi litij-željeznog fosfata.
Elon Musk, autoritet u izradi električnih automobila kaže da zasad nema tehnološkog rješenja kojim bi se bateriji od litij-željeznog fosfata podigla maksimalna voltaža.
Ostaje da se vidi, ali čini se da je pitanje vremena kad će znanstvenici naći načina da proizvedu jeftiniju bateriju od litij-ionske, dovoljnog kapaciteta i da se brzo puni.