Foto: iStock
Zračne luke odabrane su prema njihovoj veličini, značaju, količini prometa, ali i položaju – s ciljem da se smanji mogućnost da putnički ili teretni zrakoplovi tamo slijeću u uvjetima loše vidljivosti i moraju se oslanjati na radarski visinomjer
povezane vijesti
Posljednjih nekoliko tjedana razne američke vladine agencije vode pregovore s nekoliko uključenih strana o problematici mogućih interferencija 5G mreže u C-bandu (frekvencijskom području između 3,7 i 4,2 GHz) s radarskim visinomjerima komercijalnih zrakoplova, a čini se da je kompromis napokon postignut.
Naime, krajem prošlog tjedna AT&T i Verizon, koji su prošle godine osvojili gotovo cijeli C-Band spektar na aukciji vrijednoj 80 milijardi dolara, pristali su na to da svoje 5G mreže, prema zahtjevima vladajućih, uključe 19. siječnja, a američka agencija za avijaciju (FAA) izdala je detaljne upute o tome kako će se ove mobilne mreže nove generacije morati ponašati u blizini zračnih luka. Operateri su to prihvatili, nakon čega je FAA objavila i finalni popis od 50 zračnih luka oko kojih će 5G mreže morati imati tzv. “tampon” zone tijekom narednih šest mjeseci, a one će pokrivati područje koje zrakoplovi mogu preletjeti u 20 sekundi leta oko zračne luke.
Zračne luke odabrane su prema njihovoj veličini, značaju, količini prometa, ali i položaju – s ciljem da se smanji mogućnost da putnički ili teretni zrakoplovi tamo slijeću u uvjetima loše vidljivosti i moraju se oslanjati na radarski visinomjer čime riskiraju interferenciju od 5G mreže. Na popisu su se našle osobito prometne zračne luke kao što su Chicago O’Hare, Orlando International, Los Angeles International i Dallas / Fort Worth International, zajedno sa zračnim lukama na mjestima koja su često pod utjecajem maglovitih uvjeta, kao što su Seattle / Tacoma International i San Francisco International. Neki aerodromi nisu uključeni jer već imaju prirodnu tampon zonu, ili nema planova za postavljanje 5G tehnologije u neposrednoj blizini, kao što su aerodromi u Atlanti, Denveru i Washington National.
I Verizon i AT&T prvobitno su trebali uključiti svoja 5G proširenja 5. prosinca, ali su strahovi zbog sigurnosti u zračnom prometu dvaput odgodili lansiranje. Prijevoznici su na kraju odbili zahtjev FAA-e za odgodu uvođenja do 5. siječnja, ali su se kasnije dogovorili o uključivanju usluge 19. siječnja, dajući FAA dodatno vrijeme da uzme u obzir potencijalne prekide leta.
Američka agencija za avijaciju napominje kako je riječ o kompromisu te da i dalje rade na mjerama koje bi trebale osigurati da do interferencija ne dođe, kako bi zračni promet bio potpuno siguran. U svrhe informiranja javnosti pokrenuli su i posebnu stranicu sa svim ključnim informacijama o 5G mrežama i sigurnosti avijacije na kojoj, između ostalog, tamo objašnjavaju i zašto 5G u nekim zemljama ne predstavlja nikakvu opasnost za zrakoplove, a u SAD-u ipak postoji određeni rizik. Kao primjer su uzeli Francusku, i naveli da su tamo uvedene šire zone isključenja oko zračnih luka, postavljene na 96 sekundi leta, a snage odašiljača su manje, dok su same antene su usmjerene prema tlu čime se smanjuje mogućnost potencijalne 5G smetnje s osjetljivim instrumentima zrakoplova koji se koriste u slijetanjima tijekom slabije vidljivosti.