Upitna usluga

Amazon One, prednost pri kupnji ili metoda za trajno praćenje osoba s obzirom da traži otisak dlana?

T.I.

Foto: Amazon

Foto: Amazon

Izvršni direktor Projekta nadzora nadzorne tehnologije, Albert Fox Cahn, rekao je da su biometrijski podaci "jedan od rijetkih načina na koji nas tvrtke i vlade mogu trajno pratiti" jer osoba može promijeniti svoje ime, na primjer, ali ne i otisak dlana



Amazon nudi promotivni kredit od 10 američkih dolara kako bi se ljudi prijavili na njegov sustav plaćanja otiskom dlanova. Potaknut globalnom pandemijom, internetski div je prošle jeseni lansirao Amazon One kao beskontaktni način provjere autentičnosti kupnje i omogućavanja ulaska u trgovine pomoću biometrijskog uređaja.


Od veljače su skeneri bili implementirani u neke od njegovih trgovina Whole Foods i Amazon Go u Seattleu, a sada su dostupni na 50 lokacija diljem Sjedinjenih Država uključujući New York, New Jersey, Maryland i Texas. Osim toga, tvrtka kaže da su se tisuće kupaca već prijavile za uslugu.


Kupci se na Amazon One mogu registrirati spajanjem svoje kreditne kartice i broja mobitela s jednim ili oba potpisa dlana. Postupak prijave jedini je dio koji zahtijeva da se dodirne uređaj, a nakon toga se samo drži dlan preko skenera kako bi se ušlo u trgovinu i dovršilo kupnju. Promocija također zahtijeva da se poveže Amazon račun sa svojim One ID-om.




Ograničeni broj lokacija Amazon One znači da će promocija zasad biti limitirana na mali krug korisnika, no ukoliko se tehnologija pokaže funkcionalnom i korisnom, može se očekivati daljnja implementacija. Uostalom, već su započeli razgovori o ponudi sustava i drugim trgovcima.


Naravno, mnogima nije najprimamljivija ideja o predaji podataka, osobito biometrijskih, tvrtkama poput Amazona kojem je Povjerenstvo za zaštitu podataka (CNPD) Europske unije upravo izreklo rekordnu kaznu od 746 milijuna eura zbog kršenja opće uredbe o zaštiti podataka (GDPR).


Izvršni direktor Projekta nadzora nadzorne tehnologije, Albert Fox Cahn, rekao je za TechCrunch da su biometrijski podaci “jedan od rijetkih načina na koji nas tvrtke i vlade mogu trajno pratiti” jer osoba može promijeniti svoje ime, na primjer, ali ne i otisak dlana.


Amazon je svjestan zabrinutosti zbog potencijalne povrede privatnosti koje sustav postavlja. Kako bi ublažila te strahove, tvrtka je obećala zaštititi podatke dlanova pomoću enkripcije, izolacije podataka i namjenskih zaštićenih zona s ograničenim kontrolama pristupa. Za one koji su zabrinuti da bi se njihovi podaci mogli zloporabiti, Amazon se također obvezao držati podatke o dlanovima odvojene od ostalih podataka o korisnicima.


Nadalje, tvrtka naglašava da se podskup “anonimnih” podataka s dlanova koristi za poboljšanje njegova sustava i da su ti podaci “zaštićeni pomoću više slojeva sigurnosnih kontrola” i pohranjeni u „oblak“. Amazon garantira da će izbrisati podatke u slučaju otkazivanja Amazon One ID usluge ili ako se dvije godine nije stupilo u interakciju s jednim od njegovih skenera za dlanove.


Iako nema sumnje da novi sustav plaćanja Amazona ima određenih prednosti, istovremeno se čini kao samo još jedan korak na putu prema njegovoj dominaciji koji se između ostalog temelji na iskorištavanju privatnosti i u suprotnosti je sa vrijednostima za koje demokratska društva tvrde da ih brane. Barem u SAD-u. U Europi je situacija malo drugačija.


S obzirom da je i dosadašnjom praksom uzimanja osobnih podataka koja ne uključuje uzimanje nepromjenjivih i trajnih biometrijskih podataka naišla na tvrd otpor EU regulacijskih i sudskih tijela popraćen paprenim financijskim kaznama, izgledno je da Amazon s gore opisanom “uslugom” neće ni pokušati u Europskoj uniji.