DEEPROUTE.AI
Tvrtka Pony.ai za autonomnu vožnju pohvalila se da je prva i jedina kompanija koja je dobila dozvolu za potpuno autonomni prijevoz putnika vozilima bez vozača u gradu Guangzhou
povezane vijesti
Možda ne i tako daleka, naša je budućnost već stigla na Daleki istok. Pozovete taksi putem aplikacije, i kad uđete u njega, primijetite da nema vozača.
Biste li ušli u takvo vozilo? Planovi tvrtke Rimac kako bi u Hrvatskoj uskoro trebati zaživjeli roboti taksiji, ambiciozni su, iako je zakonski okvir za automobile bez vozača, gledajući i u dalju budućnost, još uvijek prilično nejasan.
Iako je Google počeo testirati samovozeće automobile još 2009. godine, na projektima taksija bez vozača intenzivno se radi nekoliko godina unazad. Alphabetov Waymo, ranije poznat kao Googleov projekt autonomnog vozila, počeo je nuditi taksi usluge bez vozača u Phoenixu u Arizoni 2020. godine.
Eksperiment u Japanu
Zadnjih nekoliko godina u Japanu se eksperimentira s robotskim taksijima, pa su tako japanska vlada i tvrtka Robot Taxi u prefekturi Kanagawi proveli pokus s 50 osoba koje su sudjelovale u testnim vožnjama. Vožnje nisu bile duže od tri kilometra, a »pravi« vozači taksija bili su u blizini u slučaju »da zatrebaju«.
Planira se da bi najveću korist od robota taksija mogli imati stariji građani Japana, s obzirom na to da ih većina više nije u stanju voziti.
Takva vozila mogla bi ih prebaciti do željenog odredišta, jer bi u suprotnom cijeli dan morali provesti kod kuće. Eksperimentira i Južna Koreja.
U Seulu je Hyundai pokrenuo robotaxi uslugu koju čine električna vozila Ioniq5 opremljena sustavom autonomne vožnje razine 4. Usluga je dostupna u vrijeme manjih gužvi, od 10 do 16 sati, a u svakom vozilu mogu biti najviše tri putnika.
U pitanju je pilot-projekt RoboRide, uključuje dva autonomna vozila Ioniq5, a projekt je odobrilo korejsko ministarstvo infrastrukture i transporta.
Vozila opremljena četvrtom razinom autonomnog upravljanja funkcioniraju u suradnji s Jin Mobilityjem, startup tvrtkom koja upravlja platformom najma i dijeljenja vozila opremljenim umjetnom inteligencijom.
Hyundai surađuje s gradskim vlastima Seula od 2019. godine, kad je počeo prikupljati podatke o prometu i raditi na povezivanju prometnih signala i autonomnih vozila.
Dvogodišnje iskustvo
Tvrtka Pony.ai za autonomnu vožnju pohvalila se da je prva i jedina kompanija koja je dobila dozvolu za potpuno autonomni prijevoz putnika vozilima bez vozača u gradu Guangzhou.
Na području od 803 četvorna kilometra voze taksiji bez vozača, a putem aplikacije PonyPilot+, može se naručiti vožnja do željene lokacije.
Nakon što vozilo stigne, trebaju samo skenirati QR kod na stražnjim desnim vratima kako bi se otključalo vozilo i zakopčati sigurnosni pojas kako bi započeli svoje putovanje bez vozača.
Pony.ai je započeo testiranje bez vozača u Guangzhou u lipnju 2021. i prikupio je gotovo dvije godine sigurnog iskustva bez vozača u ekstremnim vremenskim uvjetima poput kiše i grmljavinske oluje te guste magle, kao i drugim složenim cestovnim scenarijima kao što su uske ceste i raskrižja.
Nakon Guangzhoua, dozvola za robotaxi u potpunosti bez vozača, dobivena je u pilot-zoni u Yizhuangu u Pekingu. Nova generacija Pony.ai robotaxi modela opremljena je šestom generacijom softvera i hardverskih sustava za samovožnju, temeljenih na modelu Toyota Sienna Autono-MaaS (S-AM) sa sedam sjedala.
Iako početno testiranje vozila modela S-AM uključuje sigurnosnog vozača, položilo je ispite i stručnu provjeru potrebnu za dozvolu bez vozača, a očekuje se da će robotaxi usluge modela S-AM bez vozača započeti u bliskoj budućnosti.
Pony.ai je prikupio više od 21 milijun kilometara autonomne vožnje na globalnoj razini, više od milijun kilometara testiranja bez vozača i gotovo 200.000 narudžbi za robotaxi s naplatom.
I Baidu, kineska tvrtka, predstavila je svoje električno autonomno vozilo, Apollo RT6, s upravljačem koji se može ukloniti ili postaviti kada je potrebno, a koštat će 37.000 dolara.
Baidu je pokrenuo Apollo Go, autonomnu uslugu traženja vožnje koja koristi samovozeći robotaxi sa sigurnosnim osobljem koje sjedi na vozačevom ili suvozačkom sjedalu u gradovima kao što su Peking, Šangaj, Shenzhen i Guangzhou, a usluga je ograničena na određena područja.
RT6 je također dosegnuo industrijsku razinu četiri od pet mogućih razina tehnologije. To znači da njegovi sustavi mogu raditi bez vozača, ali moraju biti unaprijed učitani s detaljnom kartom, čime se ograničavaju područja u kojima vozila mogu raditi. Kina želi predvoditi tehnologiju autonomne vožnje na globalnoj razini, i smatra se da će ubrzo preteći SAD u uvođenju takvih usluga.
Besplatni robotaxi DeepRoute.ai u Shenzhenu i drugim kineskim gradovima
Tvrtka DeepRoute.ai osnovana je u veljači 2019. a sastoji se od DeepRoute-LINK (robotruck) i DeepRoute-INJOY (robotaxi). Krajem 2021. ta tvrtka kreće k masovnoj proizvodnji i najavljuje rješenje sustava autonomne vožnje razine 4 spremno za proizvodnju – Driver 2.0, za manje od 10.000 dolara, što je četvrtina prosječne cijene ostalih industrijskih rješenja.
U travnju 2022., trideset robotaxija opremljena Driver 2.0 u funkciji su u gradu Shenzhenu, s najnižim troškom u tom području.
DeepRoute.ai je surađivao s tvrtkama u različitim gradovima, prikupivši preko sedam milijuna kilometara testiranja na cestama bez nesreća.
U tri godine, DeepRoute.ai primijenio je svoju inovativnu tehnologiju razine četiri autonomne vožnje u mnoštvu scenarija. Ostvarili smo kontakt s tom tvrtkom u Kini i postavili smo im nekoliko pitanja na koja nam je odgovorila Ying Chen, voditeljica globalnih komunikacija tvrtke DeepRoute.ai.
Kada je počela komercijalizacija robotaksija?
– Kada lokalna uprava izda dozvolu za komercijalizaciju, tada možemo početi naplaćivati klijentima korištenje robotaksija. Trenutačno je samo nekoliko gradova u Kini i SAD-u izdalo komercijalnu dozvolu za to. Dakle, za naše operacije u Shenzhenu i drugim gradovima u Kini, to je besplatno.
Osim robotaksija, sada surađujemo s proizvođačima originalne opreme za automobile na masovnoj proizvodnji potrošačkih automobila s visokoautomatiziranim funkcijama vožnje. Za start-upove autonomne vožnje poput nas, suradnja s proizvođačem automobila olakšat će komercijalizaciju naše tehnologije.
Imate li i teretni – kamionski prijevoz?
– Također imamo autonomne kamione srednje nosivosti koji voze u gradu za urbanu logistiku, obično od čvorišta do trgovine, za grupnu kupnju u zajednici, isporuku putem e-trgovine itd.
Kako je pravno riješena odgovornost u slučaju prometne nezgode?
– U ovoj fazi zakon zahtijeva sigurnog vozača na vozačkom mjestu. Iako je bez ruku i ne pritišće kočnicu ili gas, mora obraćati pozornost na događanja na cesti te preuzeti vožnju u slučaju nužde. Dakle, trenutni pravni okvir i dalje propisuje da su ljudi odgovorni za nesreću.
Može li se svako vozilo nadograditi da postane robotaksi?
– Radimo softverska rješenja za autonomnu vožnju, a naše rješenje je prilagodljivo različitim modelima automobila različitih marki kao što su Dongfeng Motor, Lincoln MKZ, SAIC Marvel R, Ford Mondeo i drugi