Prekretnica hrvatskog turizma

Put do vrha ACI-ja kao najvećeg lanca marina na Mediteranu, pratila je ljubav prema moru i čovjeku

Marina u Korčuli utkana je u samu povijesnu gradsku jezgru, Foto: Press

Marina u Korčuli utkana je u samu povijesnu gradsku jezgru, Foto: Press

Prije točno 40 godina, ideja o jedinstvenom nacionalnom lancu marina postala je stvarnost, a danas pod imenom ACI d.d. predvodi nautički sektor na širem području Mediterana

Već dugi niz godina Hrvatska spada u sam vrh mediteranskog turizma. Lijepa naša sve je popularnija destinacija za brojne strane i domaće turiste.


Zahvaljujući savršenom položaju, ali i kulturnim i prirodnim bogatstvima, Hrvatska je nedvojbeno jedna od najatraktivnijih europskih destinacija.


Jedinstvena razvedena obala i mnoštvo prekrasnih arhipelaga, preko tisuću čarobnih otoka, koji uključuju i nekoliko otočnih nacionalnih parkova te parkova prirode, kao i čisto more te netaknuta priroda, čine našu domovinu rajem za nautičare.


Posljednjih se godina upravo nautika nametnula kao jedan od ključnih faktora domaćeg turističkog sektora te vodeći akter procesa modernizacije i unapređenja turističke ponude na jadranskoj obali.


Već je 40 godina prošlo otkako se nautika u potpunosti ispreplela u sve segmente nacionalnog turizma, a sve potrebne preduvjete za to osigurao je ACI d.d., najveći lanac marina na Mediteranu te regionalni predvodnik u nautičkom turizmu, po kojem je Hrvatska postala već vrlo prepoznatljiva u svijetu.


Vizionarska ideja legendarnog Veljka Barbierija kroz proteklih je nekoliko desetljeća pretvorena u stvarnost, a kako je Hrvatska došla u sam svjetski nautički vrh, saznajte u nastavku.


ACI marina u Rabu djeluje od 1983. godine, Foto: Mateo Levak


Sve je započelo 1983.


ACI je danas sinonim za znanje i iskustvo u svijetu nautike i jedrenja, zahvaljujući kojem Lijepa Naša kroji povijest nautičkog turizma, i to punih 40 godina.


Nacionalni nautički lanac nikada nije pratio trendove, već ih je postavljao, a postavlja ih i dalje – i tako već puna četiri desetljeća. Svoje aktivno djelovanje ACI je započeo vizijom Veljka Barbierija i Ante Markovića, idejnih začetnika i utemeljitelja.


Ovaj vizionarski dvojac svoju je ideju konkretizirao u »Programu nade«, pritom nudeći program razvoja modernog nautičkog turizma, kojemu je polazna točka bila upravo studija arhitekta Vuka Bombardellija o nautičkom turizmu te gradnji marina duž cijele, tadašnje jugoslavenske, obale Jadranskog mora. Sada već kultnog 1. srpnja 1983. godine, vizija o jedinstvenom nacionalnom lancu marina postala je stvarnost te na taj način odškrinula vrata nastanku ove grane domaćeg turizma kojom se danas posebno dičimo.


Prije točno 40 godina, Veljko Barbieri je okupio najstručniji radni tim vrsnih jedriličara, nautičara, ekonomista, pravnika, građevinara, ali prije svega prijatelja, koji ponosno nose naziv »prve šestorice«. Prvu šestoricu tako su činili Mladen Filipović, Zoran Bačić, Šime Šestan, Zdenko Sverić, Borut Čičin-Šain i Pero Senjanović, a pridružio im se i Josip Vehovec.


Upravo ACI-jevim marinama obogaćen je sportski i kulturni život priobalnih destinacija, a hrvatski je turizam dobio sasvim drugačije naličje.


Naime, 1. srpnja 1983. godine osnovana je tvrtka pod nazivom Adriatic Club Yugoslavia (ACY), a u rekordnom roku od 18 mjeseci pod njenim je okriljem sagrađeno ukupno 16 marina.


U prvih 120 dana sagrađene su čak tri marine – Vodice, Jezera i Skradin, a zatim su slijedile i marine Žut, Piškera, Trogir, Milna, Palmižana, Vrboska, Pomer, Umag, Rovinj, Supetarska Draga, Pula, Rab i Split.


Sve od reda marine sagrađene su na najljepšim jadranskim destinacijama, a unatoč izazovnoj gradnji, odabir upravo takvih, atraktivnih lokacija, ubrzo se i više nego isplatio ACI-ju, budući da su ubrzo počeli pristizati imućniji gosti, ali i svjetske zvijezde. U lipnju 1994. godine ACY je postao ACI kakav danas poznajemo, odnosno društvo je registrirano kao današnji Adriatic Croatia International Club tj. ACI d.d.


Nova riječka marina otvorit će grad prema moru


Jedan od najvećih ambasadora Hrvatske


Nautika je danas temeljni stup cjelokupnog domaćeg turizma i ključni je preduvjet daljnjeg jačanja nacionalne konkurentnosti Republike Hrvatske.


Nadalje, nautika i ACI kao sinonim za istu, predstavljaju snažan domaći brend prema kojem je Lijepa Naša sve prepoznatljivija.


To je posebice došlo do izražaja u kriznim vremenima uzrokovanim pandemijom, kada je nautika na svojim leđima iznijela cjelokupni domaći turistički sektor, a isto je vidljivo i danas, kada ACI ponovno bilježi vrhunske rezultate.


U proteklih nekoliko godina izvršene su brojne investicije, prvenstveno u potpunu rekonstrukciju ACI marine Rovinj koja danas predstavlja tehnološki najnapredniju i najekskluzivniju marinu na Jadranu, zatim impresivne marine u Dubrovniku i Korčuli, koja je utkana u samu povijesnu gradsku jezgru.


Pred ACI-jem je veliki investicijski ciklus, a posebna pozornost ipak je posvećena najvećem projektu u povijesti nautičkog turizma Republike Hrvatske, izgradnji ACI marine Rijeka u Porto Barošu.


Protekla, 2022. godina za ACI je bila vrlo uspješna, a rekordna godina nacionalnom je nautičkom lancu u nekim segmentima donijela i rekordne rezultate, barem kada govorimo o prvih 6 mjeseci koji su jedini u ovom trenu službeno objavljeni. Sukladno planovima i postavljenim poslovnim ciljevima, prihodi od prodaje u 2022. godini za tvrtku ACI d.d. iznosili su 238,7 milijuna kuna, odnosno nešto manje od 32 milijuna eura.


Kontinuirano se bilježi rast u svim marinama sustava, a ovakav financijski trend nastavio se i u prvoj polovici godine kada je kada je u prvih šest mjeseci ostvareno ukupno 14 milijuna eura prihoda od prodaje. Za uspješne se rezultate Uprava ponajprije zahvalila upravo najzaslužnijima, djelatnicima.


– Ostvareni poslovni rezultati za prvu polovicu 2023. godine ukazuju na daljnji rast poslovanja, u dijelu porasta fizičkih pokazatelja te realiziranih poslovnih prihoda. Itekako svjesni činjenice da je upravo čovjek ključ uspjeha u turizmu, povećane troškove, pak, vezane uz materijalna prava radnika vidimo kao strateško ciljano ulaganje u budućnost te osnovu za nove poslovne iskorake koji su pred nama.


Naposljetku, najveći fokus i dalje ostaje na aktivnostima vezanim uz produljenje koncesijskih ugovora koji u najvećoj mjeri istječu 2030. godine, a koje u pravilu diktiraju ne samo tempo nego i ostvarenje svih budućih investicija, istaknuo je Kristijan Pavić, predsjednik Uprave ACI d.d.


Ponos ACI-ja – marina u Rovinju, Foto: Milivoj Mijošek


Lider u brizi prema moru i okolišu


ACI je danas ne samo poslovni subjekt, niti isključivo predvodnik nautičkog sektora, već i lider u brizi prema moru i okolišu.


Međunarodno priznate Plave zastave koje se kontinuirano već dugi niz godina ponosno viju u svim cjelogodišnjim marinama ACI-jeva sustava, Tesla punionice za električna vozila, čak četiri ISO certifikata, akcije čišćenja koje se redovito provode u marinama diljem jadranske obale, dokaz su predanosti očuvanju okoliša za buduće naraštaje te brige o moru i priobalju kao temeljnim vrijednostima koje tvrtka poštuje i za koje se zalaže.


Najnaprednije podvodne i nadvodne tehnologije implementirane u ACI marinama Rovinj i Skradin dokaz su kako ACI prije svega predvodi nautičke trendove, ali i ulaže resurse i ljudstvo u razvoj nacionalnog nautičkog turizma. Navedene marine dokaz su i zelene energetske tranzicije koju upravo domaći lanac marina predvodi u cijeloj regiji.


Posljednji u nizu dokaza ambicije koju ACI pokazuje jest i projekt »Dolina vodika Sjeverni Jadran«, koji je ranije ove godine proglašen najboljom vodikovom dolinom 2023. godine u Europskoj uniji, a za koji se ACI prijavio kao provoditelj projekta. Riječ je o projektu koji nudi golemi razvojni potencijal cijeloj regiji sjevernog Jadrana.


– ACI gospodari jednim od najvećih resursa kojim naša država raspolaže, a to su naše more i priobalje, što znači da je naša odgovornost neusporedivo veća u odnosu na druge kompanije. Stoga održivi razvoj za nas ne predstavlja samo trend u društveno odgovornom poslovanju i priliku za jačanje imidža, već apsolutni imperativ u svim segmentima poslovanja, istaknuo je dr. sc. Ivan Herak, član Uprave ACI d.d. za financije, korporativno pravo i ljudske resurse.


Nacionalni nautički lanac nikada nije pratio trendove, već ih je postavljao, a postavlja ih i dalje – i tako već puna četiri desetljeća


Najveći nautički projekt


Upravo se nautika nameće kao jedan od ključnih faktora domaćeg turističkog sektora te vodeći akter procesa modernizacije i unapređenja turističke ponude na jadranskoj obali.


Pravi primjer toga je ACI marina Rijeka čijom izgradnjom ćemo dobiti novu predvodnicu hrvatskog (nautičkog) turizma, ali i energetske tranzicije cijelog Jadrana. Projekt izgradnje buduće ACI marine Rijeka u Porto Barošu najveći je projekt u povijesti nautičkog turizma Lijepe Naše, vrijedan više od 50 milijuna eura.


Nova riječka marina u potpunosti će promijeniti vizuru grada Rijeke te mu darovati novo lice i naličje, kakvo i priliči jednoj takvoj destinaciji. Osim brojnih sadržaja za goste, ACI marina Rijeka će otvoriti i prostor za nova radna mjesta i poslovne mogućnosti, čime će unaprijediti kvalitetu života stanovnika cijele riječke regije.


– Kroz čitavu svoju povijest, Rijeka je bila prepoznata kao jedno od najvažnijih pomorskih čvorišta na Mediteranu te prepoznatljiva tranzitna luka cijele regije, stoga i ne čudi što je upravo ova lokacija odabrana za realizaciju ovako značajnog projekta.


Po realizaciji buduće ACI marine Rijeka, u potpunosti će se promijeniti lice i naličje Kvarnera, a Grad Koji Teče poprimit će potpuno novu vizuru, prepoznatljivu i s kopna, ali i s mora. Rijeka će se iz tranzitne luke prometnuti u važno turističko odredište.


Posebno želim istaknuti da će riječka ACI marina, kao i sve ostale ACI marine, biti otvorena za sve građane Rijeke i Kvarnera, kao i za njihove goste, istaknuo je Josip Ostrogović, član Uprave ACI d.d. za investicije, marketing i maloprodaju.


Najbolji uz najbolje


Nakon prošlogodišnjeg premijernog ClubSwan 36 prvenstva, Split je i ove godine bio ponosni domaćin jedne od najprestižnijih regata na svijetu – Swan Croatia Challenge 2023., ACI i ACI Sail tom su prigodom bili domaćini utrke, utrke kojom je i službeno otvoren ovogodišnji regatni kalendar elitnog nautičkog natjecanja. Spomenuta je regata okupila ponajbolje svjetske jedriličare, a Split i Hrvatska kao nautička su destinacija stali uz bok najekskluzivnijim mediteranskim destinacijama kao što su Monte Carlo, St. Tropez i Porto Cervo.


Ni ne čudi što ACI i vrhunsko jedrenje idu ruku pod ruku, uzmemo li u obzir kako se jedini svjetski trening centar za inovativne ClubSwan 36 jedrilice nalazi upravo u Splitu.


Zahvaljujući ekskluzivnom partnerstvu koje ACI njeguje s Nautor Swanom kao glavnim organizatorom ovog natjecanja, dugoročni benefiti za Hrvatsku tek će se pokazati i to u vidu produljenja turističke sezone, privlačenja klijentele veće platežne moći te jačanja cjelokupne destinacijske konkurentnosti Lijepe Naše.


Ljubav prema moru i sportu ACI kontinuirano ističe i kroz bezrezervnu podršku koju pruža svojim ambasadorima uz krilaticu »Najbolji uz najbolje«, među kojima je i proslavljeni hrvatski skijaški olimpijac Ivica Kostelić, danas pak vrhunski jedriličar.


I sam Ivica ove se godine okušao na elitnoj ClubSwan 36 regati u Splitu, kada je jedrio sa studentima Pomorskog fakulteta u Splitu. Upravo se Ivica Kostelić ove sezone i diljem europskog kontinenta natječe na brodu simbolična naziva »ACI 40«, kojim dodatno odaje počast velikom jubileju nacionalnog nautičkog lanca.


Jednom od najboljih hrvatskih sportaša u povijesti »ACI 40« nedavno je donio i sreću kada su zajedno osvojili Prvenstvo Mediterana.


Još jedna ACI-jeva ambasadorica je i mlada hrvatska jedriličarka Palma Čargo, koju ACI prati na njenom putu prema prvim Olimpijskim igrama u karijeri za koje je nedavno izborila i normu. Brojni su vrhunski, ali i mladi, perspektivni sportaši na radaru najvećeg lanca marina na Mediteranu, koji upravo kroz ljude gradi budućnost kakvoj i svi mi stremimo – bolju, održiviju, zeleniju. Jer jedriti se mora!