Svjetski dan turizma

Jačanje brenda: Istra odavno nije samo sunce i more!

Cikloturizam se sve više razvija u Istri, Foto: MARKO PRPIC/PIXSELL

Cikloturizam se sve više razvija u Istri, Foto: MARKO PRPIC/PIXSELL

Istarska županija zajedno sa svim dionicima već više od dva desetljeća razvija selektivne oblike turizma, poput sportskog, outdoor, cikloturizma, kulturnog, enogastronomskog, touringa, koji motiviraju goste na dolazak u pred i posezoni, to jest cijele godine

Svjetski dan turizma, koji se obilježava svakog 27. rujna diljem svijeta, donosi snažnu poruku o važnosti turizma i njegovom daljnjem razvoju. Posljednjih godina sve više turističkih stručnjaka i institucija okreće se prema ideji cjelogodišnjeg turizma kao ključu za održivu budućnost.


To znači da se ne gleda više samo na rekordne brojke u srpnju i kolovozu, već na razvoj turizma tijekom cijele godine.


Istovremeno takav oblik turizma smanjuje pritisak na destinaciju, na njezinu infrastrukturu, a ujedno utječe na zadovoljstvo lokalnog stanovništva, kao i samih turista koje masovni turizam sve manje privlači.


Jedan od prepoznatljivijih turističkih proizvoda grada Pule – Dani antike, Foto: Sasa Miljevic/PIXSELL


Odlična predsezona


Ovu paradigmu zagovara i Denis Ivošević, direktor Turističke zajednice Istarske županije, koji je nedavno kazao da Istra svake godine ostvaruje sve bolje rezultate u predsezoni i posezoni, kao i da se sve više profilira kao zimska odnosno cjelogodišnja destinacija, posebno u segmentu sportskih priprema i velikih sportskih evenata.


Smatra i da je važno pametno turistički razviti unutrašnjost Istre, podizati razinu kvalitete usluge i smještaja kako bi bili kompetitivniji i istovremeno profitabilniji.


Sanja Cinkopan Korotaj, direktorica Turističke zajednice grada Pule, pojašnjava da već duže vrijeme rade na tome da se Pula profilira kao Pula Citybreak destinacija – i to, kako navodi, u smislu kulture i povijesnog nasljeđa, kao i u vidu manifestacija, što kulturnih, što sportskih.


– Zbog toga mi kao turistička zajednica organiziramo uvijek programe u pred i posezoni, a i većina događaja koje sufinanciramo također je izvan sezone.


Ove smo godine, u dogovoru s ugostiteljima, male koncerte, koje smo održavali tijekom ljeta, pomaknuli većinom za svibanj i lipanj, kao i rujan. U principu sve što radimo i potičemo, 80 posto toga je u predsezoni i posezoni, rekla je Cinkopan Korotaj.


Pojasnila je i da je tijekom planiranja programa za iduću godinu ključan čimbenik za bodovanje, uz kvalitetu programa, i broj gostiju koje će privući te period u kojem se održava. Pa tako pred i posezona nose puno više bodova nego događaji u samoj sezoni. Osvrnula se na odlične rezultate ovogodišnje predsezone.


– Predsezona je prošla jako dobro, imali smo puno više noćenja nego prošle godine, tako da smo stvarno jako zadovoljni. Naravno, posezona i predsezona puno ovise o nekim faktorima, a jedan je vrijeme, a drugi je kako se poslože praznici. Recimo, sljedeće godine Uskrs će biti rano, što nam ne odgovara jer to znači i manje gostiju.


Treba naglasiti i da je uvijek, naravno, pik srpanj i kolovoz, te nikad neće interes i posjećenost biti izjednačeni s ostatkom godine. Ali, ni ne mora, jer sunce i more naš su glavni proizvod, ali smatram da ove druge mjesece moramo lagano podizati, konstatirala je direktorica pulskog TZ-a.


Promjena u perspektivi turizma održava se i na nacionalnoj razini. Potrebu za smanjenjem sezonske ovisnosti i povećanja održivosti promiče i Nikolina Brnjac, ministrica turizma i sporta. I sama Strategija razvoja održivog turizma do 2030. godine postavlja cilj razvoja cjelogodišnjeg i regionalno ravnomjerno razvijenog turizma.


Sanja Cinkopan Korotaj, direktorica Turističke zajednice grada Pule, Foto: MILIVOJ MIJOŠEK


Kontinentalne destinacije


Na produljenju turističke sezone već godinama radi i Općina Svetvinčenat, istarski biser kojemu je 2021. godine uručena nagrada »Turističke patrole« Večernjeg lista za najbolju kontinentalnu destinaciju. Kako naglašava Dean Perković, načelnik Općine Svetvinčenat, nedavno održan Festival sira, Fešta mladog vina u listopadu, kao i Fešta od rožic u predsezoni i sve ostale manifestacije koje organiziraju namijenjene su produljenju sezone.


– Naše kuće za odmor, kojih je najviše na području općine, i sada su poprilično popunjene. Tako da radimo na tome da ima sadržaja, uređujemo bike i trail staze diljem općine, a isto tako razvijamo poljoprivredu.


Nakon duge dvije godine uspjeli smo prebroditi sve administrativne prepreke kako bismo usvojili Plan raspolaganja poljoprivrednim zemljištem, da našim poljoprivrednicima diljem općine napokon ustupimo državno zemljište. To je jedan od segmenata kako bismo podigli poljoprivrednu proizvodnju, jer gastronomija je sigurno jedan od bitnijih elemenata za produženje sezone.


Da ono autentično što imamo u predsezoni i posezoni možemo ponuditi gostima. Da se ljudi vraćaju, dolaze u Istru i uživaju u svim blagodatima koje im naša regija nudi.


Osim kaštela Morosini Grimani u Savičenti, koji se trudi cijele godine organizirati team buildinge, konferencije, svadbe i različite evente, kao i sve ostale popratne sadržaje, tu je i Tematski park Sanc. Michael u selu Rapanji, kaže Perković, dodajući da je to autentična priča s domaćim životinjama, koja također privlači goste izvan onih udarnih ljetnih mjeseci.


Dean Perković, načelnik Općine Svetvinčenat


Dean Pustijanac, direktor Turističke zajednice općine Svetvinčenat, kaže da se Svetvinčenat može pohvaliti s četiri posto više gostiju u prvih osam mjeseci u odnosu na prošlu godinu, no da su objekti puni i u rujnu.


– Raznim manifestacijama našim gostima dajemo motiv dolaska van sezone i prezentiramo našu lokalnu, istarsku gastronomsku ponudu, što vidimo da iz godine u godinu daje rezultate.


Jer, broj noćenja u posezoni, u rujnu i početkom listopada, povećava se, ističe Pustijanac. Uz već najavljenu manifestaciju mladog vina u organizaciji TZO-a Svetvinčenat i Općine, u Juršićima, u suradnji s udrugom Istrijanski tovar održat će se Smotra istarskog tovara.


 


Festival sira, Foto: Sasa Miljevic/PIXSELL


Jačanje brenda


Da Istra već dugi niz godina ulaže napore u razvoj oblika turizma koji nije isključivo fokusiran na proizvod sunca i mora napominje i Nada Prodan Mraković, pročelnica Upravnog odjela za turizam Istarske županije.


– Istarska županija zajedno sa svim dionicima, a prema Master planu turizma Istre 2015. – 2025., kao i prema prethodnom planu, već više od dva desetljeća razvija selektivne oblike turizma, poput sportskog, outdoor, cikloturizma, kulturnog, enogastronomskog, touringa, koji upravo motiviraju goste na dolazak u pred i posezoni, to jest cijele godine, te su rezultati tog rada i vidljivi.


Istra bilježi povećanje dolazaka i noćenja upravo u pred i posezoni, posebice u svojoj unutrašnjosti, što znači da smo disperzirali ponudu, rasterećujući time obalu.


Rastom turizma i razvojem ponude koja privlači goste tijekom cijele godine u unutrašnjost Istre motiviralo se lokalno stanovništvo na ostanak u ruralnim krajevima. Financijski potičemo manifestacije koje se održavaju u pred i posezoni, koje slave lokalne namirnice, običaje i kulturu upravo kako bismo jačali brend Istre kao cjelogodišnje destinacije, pojašnjava Prodan Mraković.


Kaže i da Istarska županija putem sufinanciranja projekata u turistički manje razvijenim područjima Istre potiče razvoj selektivnih oblika turizma, koji su motiv dolaska tijekom cijele godine.


– No, nije važan samo akcent na cjelogodišnjem turizmu, već je vrlo važno podizanje kvalitete ponude i usluge u turizmu, razvoj odgovornog i održivog pristupa turizmu, što zagovaramo dugi niz godina, a neke od konkretnih aktivnosti koje provodi IŽ putem UO-a za turizam su programi: Eco Domu – eko prijateljski smještaj, Istra ecoxperience – sve eko iz Istre, održavanje Parenzane zajedno s JLS-ima uz stazu, a koja je jedan od najjačih brandova Istre u tom segmentu, zaključuje županijska pročelnica za turizam.


Nada Prodan Mraković, pročelnica Upravnog odjela za turizam Istarske županije., Foto: MILIVOJ MIJOŠEK