TURISTIČKA ZAJEDNICA GRADA OPATIJE

Grad koji su obožavali najznačajniji ljudi u protekla dva stoljeća

Edi Prodan

TZG OPATIJE-Opatija je savršena za romantične šetnje

TZG OPATIJE-Opatija je savršena za romantične šetnje

Opatija je, bilo da je riječ o retro, sadašnjem ili futurističkom izdanju, uvijek jedna i jedinstvena, kraljica hrvatskog turizma.

Opatija je u svojoj 180 godina dugoj povijesti imala različite faze razvoja, ali u svima je bila istinski, posebni turistički grad. Grad čiji su temelj bila redovnička opatija kao i nekoliko desetaka obitelji koje su se bavile poljoprivredom, u modernom smislu nastao je 1844. godine činom otvaranja Vile Angioline. Sve je dakako, kao i uvijek nakon toga u Opatiji, bilo prožeto s mnogo romantike. Pa je tako u temelj vile s kojom je sve počelo utkana je jedinstvena ljubavna priča: sagradio ju je 1844. Iginio Scarpa kao simbol ljubavi prema svojoj supruzi Angiolini.


Kolijevka europskog i hrvatskog turizma, omiljena destinacija aristokratske elite, filmskih i glazbenih zvijezda, umjetnika, pisaca te stotina tisuća gostiju iz čitavog svijeta koji svake godine uživaju u čarima »kraljice Jadrana« – ove godine obilježava 180 godina od svojih turističkih početaka. Uz krajolik koji ostavlja bez daha, Opatija svoj jedinstveni imidž duguje kvalitetnim turističkim proizvodima poput zdravstvenog, poslovnog, aktivnog i kulturnog turizma, kao i manifestacijama koje su postale snažnim motivom dolaska gostiju tijekom cijele godine.


Tradicija je to koja obvezuje, ali i jamči kvalitetu, a renome vrhunske destinacije koji se održao punih osamnaest desetljeća i danas aktualnim održava raznovrsna turistička ponuda koja Opatiju čini privlačnim odredištem u svim godišnjim dobima.


Iznimno velik udio hotelskog smještaja


Turizam je u Opatiji imao nekoliko faza, a najvažnija počinje 1884. godine kada je kao prvi hotel na istočnoj obali Jadrana otvoren Kvarner. Bilo je tada jasno da u gospodarskom smislu na Liburniji, gdje je inače egzistirao čitav niz primorskih gradića, nastaje nešto što će sve do danas definirati cjelokupni prostor, grana privrede što je od ribarskih i poljoprivrednih sredina stvorila u turističkom smislu najznačajniju rivijeru na istočnoj strani Jadrana. Za »Kvarnerom« kojem se divila čitava Europa, slijedio je pravi graditeljski zamah, tako da su hoteli do danas unikatna opatijska priča jer je ona u toj domeni imala hrabrosti i za interpolacije i inovacije, sve ono što poštuje prostor, ali i stilove koje donosi vrijeme. Hoteli naprosto jamče najkvalitetniji i apsolutno cjelogodišnji turizam. Dok Hrvatsku u cjelini u turističko-smještajnom smislu definiraju privatni smještaj i kampovi, a ozbiljnih hotela je manje od deset posto, Opatija ima sasvim drugačije, suprotne brojke. Odnosno, ima udio hotelskog smještaja kao najrazvijeniji dijelovi Italije ili Francuske, što i pojašnjava razloge njezinog, naizgled tako jednostavnog, cjelogodišnjeg bavljenja turizmom. Istina, ljeto je dugi niz desetljeća turistima najnapučeniji dio opatijske godine. Ali dok drugi tek sanjaju i s više ili manje uspjeha pokušavaju doći do »turističke godine«, Opatija tu priču priča već 180 godina. Uostalom, trebalo je proći bezmalo stotinjak godina da bi po broju gostiju ljeto preuzelo primat zimi i proljeću.


Značajna obljetnica:

»Kolijevka europskog i hrvatskog turizma, omiljena destinacija aristokratske elite, filmskih i glazbenih zvijezda, umjetnika, pisaca te stotina tisuća gostiju iz čitavog svijeta koji svake godine uživaju u čarima »kraljice Jadrana« – ove godine obilježava 180 godina od svojih turističkih početaka.

Opatija je u početku imala status klimatskog lječilišta tako da su gosti mijenjali hladne i neugodne zime svojih kontinentalnih gradova za jako ugodnu opatijsku klimu. Zbog nje se ove godine obilježava još jedan značajni jubilej – 135 godina od kada je Opatija proglašena klimatskim lječilištem. Bilo je to 4. ožujka 1889. godine kada je Opatija postala prvo morsko klimatsko lječilište Austro-Ugarske. Upravo taj datum za opatijsku povijest zdravstvenog turizma ima simboličku važnost, jer tog je dana Opatija proglašena carskim klimatskim lječilištem. Titulu »šampiona zdravlja i wellnessa« i imidž omiljene jadranske destinacije za aktivni odmor te oporavak duha i tijela, najstarija hrvatska turistička prijestolnica drži već gotovo 135 godina. U tome važnu ulogu ima jedinstvena klimatska pozicija koja spaja blagotvorne učinke aerosola i mediteranskog bilja s ugodnim i svježim planinskim utjecajem Učke, vrhunske zdravstvene institucije, wellness centre i lječilišne ustanove kao prepoznatljiv dio opatijske ponude, ali i tradicionalni programi posvećeni aktivnom životu.


TZG OPATIJE- Lungomare – službenog naziva Šetnica Franje Josipa I. najprije je spajala Volosko i Opatiju


Zdravstveni i kongresni turizam


Slijednik tih ugovora je i današnja Thalassotherapija, i opet jedan od najjačih i najstručnijih centra za zdravstveni turizam u Hrvatskoj. Točno je 25 godina prošlo od imenovanja Thalassotherapije referentnim centrom za zdravstveni turizam i medicinski programirani odmor. Ta mala obljetnica dodatno pokazuje koliko je Opatija prepoznata u zdravstvenom turizmu, koji predstavlja okosnicu razvoja turizma u Opatiji. Zdravstveni turizam posebno kvalitetno ispunjava period od listopada do lipnja, mada je dakako komponenta zdravstvenog turizma apsolutno pojam koji egzistira svih 12 mjeseci. Paralelno sa zdravstvenim, naglašenije dakle izvan ljetnih mjeseci, ističe se i kongresni turizam. Opatija se ističe kao iznimna kongresna destinacija s modernim hotelskim objektima, opremljenim najnovijom tehnologijom, raznolikim konferencijskim prostorima te atraktivnim i raznovrsnim incentive programima. Na Danima hrvatskog turizma, tradicionalnom godišnjem okupljanju turističke struke Opatija je prošle godine, kao »Kongresna destinacija s tradicijom«, osvojila nagradu u kategoriji poslovnog turizma koji predstavlja ključni segment opatijske turističke ponude jer pridonosi vitalnosti destinacije tijekom cijele godine.


Grad koji je s prijelaza 19. u 20. stoljeće imao velik broj hotela i čitav niz impresivnih vila, sjajno uređene parkove, koji je naprosto doživio procvat turizma, tada dobiva još jednu posebitost, omiljenu i danas – Lungomare! Službenog naziva Šetnica Franje Josipa I. najprije je spajala Volosko i Opatiju da bi se kasnije proširila preko Ičića i Ike sve do Lovrana. Simbol grada Opatije dovršen je 1911., no s obzirom na to da je prva, najljepša dionica otvorena 1889. godine, i njoj je, kao i lječilišnom turizmu, danas 135. rođendan.


Gastronomija i vrhunska zabava


Simbioza turizma i gastronomije je također rođena u Opatiji, tako da danas ima najbolje restorane koji naglašeno nude kvarnerske specijalitete, često i reinterpretaciju gastronomske tradicije. U modernom smislu, opatijski gastronomski vizionari svojim su pristupom, u čijem su središtu zanimanja bili izvrsnost i cjelogodišnje poslovanje, ne kao u većini ostalih jadranskih središta gdje restorani rade od Uskrsa do početka listopada, postavili temelje najzanimljivijeg dijela hrvatske restoranske scene. K tome, utjecali su i na to da, vodeći se njihovim primjerom, pa tako i zahvaljujući opatijskim ugostiteljima, danas imamo na cjelokupnom državnom prostoru niz restorana s najprestižnijom globalnim oznakama.


Opatija je oduvijek, što je također neotuđivi dio turizma, bila i središtem vrhunske zabave. Sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća imala je i niz jako popularnih disko klubova, najboljih u Hrvatskoj. Kraljica hrvatskog turizma tih je godina dobila još jedan kraljevski pridjev – bila je i disko kraljicom. Ne treba zaboraviti da je ta eksplozija disco clubova bila nastavkom famoznog Opatijskog festivala koji je odmah u začetku priskrbio epitet »malog Sanrema«. Izgradnja Ljetne pozornice otvorila je vrata gostovanjima najpopularnijih svjetskih glazbenika. Naravno i s »Ljetnom« danas imamo jednu veliku i značajnu obljetnicu. S obzirom na to da je počela s radom, kao jedna od rijetkih takvog tipa na Mediteranu, 1954. godine, ona u godini velikog opatijskog jubileja slavi – 70. rođendan! Desetljeća koja su prethodila 1990. godini u Opatiji su bila vrhunac njezine razvojne faze nakon 1945. godine kada je njezin turizam doživio drastični i dramatični zaokret. Ali, koliko god da se iz ekskluzivnosti tada, u inicijalnoj fazi, stremilo masovnosti, vrlo je brzo Opatija vraćena na kolosijek koji ju je uvijek definirao kao najznačajnijih hrvatski turistički »proizvod«. Danas kad se s ponosom slavi 180 godina opatijskog turizma, slobodno možemo reći kako je to jedini grad na hrvatskoj jadranskoj obali koji su obožavali najznačajniji ljudi u protekla dva stoljeća.


TZG OPATIJE-Mjesto na kojem je sve počelo – Vila Angiolina


Gostima privlačne manifestacije


Tim turističkih profesionalaca okupljen oko Turističke zajednice grada Opatije radi, poput dobro ugođenog glazbala, na nizu projekta koji ispunjavaju gostima jako privlačne manifestacije. Oni koji se izdižu kao najbolji svakako su RetrOpatija, Festival čokolade i Advent koji je osvojio brojne domaće i inozemne nagrade. Ono što je također karakteristika opatijskog Adventa, veliki se dio središnjeg gradskog prostora zahvaljujući inventivnom ukrašavanju i osmišljavanju njegove priče pretvara u pravu bajku, privlačnu za jako veliki broj gostiju – od najbližeg susjedstva do niza stranih država.


Festival čokolade, ili kako ga opisuju sami organizatori »teško je zamisliti zimu bez čokolade, teško je zamisliti i čokoladu bez Opatije, jer u savršenom spoju tog moćnog okusa, dana ispunjenih brojnim aktivnostima te romantične atmosfere omiljene jadranske turističke destinacije nalazi se »recept« za izvrstan provod i slatki vikend koji nikad neće izblijediti u sjećanju« se organizira u studenom što još jednom izdiže Opatiju kao grad koji doslovno živi cjelogodišnji turizam. Studeni je naime mjesec koji u većini drugih gradova označava period bez ikakvih aktivnosti, dok istodobno Opatija slavi hedonizam i uživanje u čokoladi što je svakako jedan od globalno najrazvijenijih »poroka«.


Vratimo li se pak opisu Opatije kao nekadašnje disko kraljice, vraćamo se pola stoljeća unatrag. Ali to se u Opatiji ne čini gledanjem digitaliziranih vremeplova nego upravo danas i ovdje, na ulicama Opatije. Omiljena opatijska manifestacija Opatiju će ponovo ispuniti sjajnom glazbom, jedinstvenim modnim izričajem, otkačenim plesnim ritmom i odličnom atmosferom.


Zamislite kako u ritmu swinga, jazza, rocka i disca plešete kroz glazbenu povijest ulicama grada čije su ljepote davno osvojile europsko plemstvo dok se pred vašim očima oživljavaju stilovi zlatnih dekada prošlog stoljeća u jednom od najljepših mediteranskih gradova. Woody Allen je putovanje u prošlost zamišljao u ponoć u Parizu, a Turistička zajednica grada Opatije putovanje u prošlost pretvorila je u stvarnost. Baš tako jer nalazimo se usred RetrOpatije kad doslovno, na valu nekadašnjeg disko zanosa, pleše čitav grad, na tisuće i tisuće razdraganih gostiju. RetrOpatija je postala još jedan zaštitni znak turističke metropole Jadrana, postala je i jako nagrađivana manifestacija pa tako i s prestižnim DHT priznanjem, postala je još jednom pričom zbog koje je Opatija turistički svijet za sebe. Nju je moguće probati kopirati, pokušavaju to mnogi, ali je nemoguće, ma tko vam i s kojim milijardama došao, napraviti još jednu – Opatiju. Njezinu se posebnu energiju ne može se preslikati.


Možda, ali samo možda su o ovakvoj kakvu danas poznajemo Opatiji maštali svi koji su se okupili na velikoj svečanosti otvaranja Vile Angioline 1844. godine, ali da su mogli istinski predvidjeti uspjeh koji će stvoriti inicijalna gruda te vile, nisu nikako. Jer Opatija je, bilo da je riječ o retro, sadašnjem ili futurističkom izdanju, uvijek jedna i jedinstvena, istinska kraljica hrvatskog turizma.