KATALIZATORI TRANSFORMACIJE

Projekti koji će promijeniti naličje grada: ‘Digitalizacija i zeleni projekti temelj su održive budućnosti’

Ervin Pavleković

Foto: Vedran Karuza

Foto: Vedran Karuza

Maritime Center of Excellence u iduće će dvije godine s partnerima razvijati potpuno nove proizvode koji predstavljaju inovaciju na nacionalnom i globalnom tržištu, a usmjereni su na rješenja pametnih, sigurnih i zelenih marina



Uzimajući u obzir našu bogatu pomorsku tradiciju, i maritimna industrija također ima dugu prošlost, pa je stoga naša zemlja tijekom povijesti nerijetko u svijetu bila prepoznata kao regija vrhunskih pomoraca i brodograditelja.


Pomorska baština bitna je jer ne samo da oblikuje identitet hrvatskog maritimnog sektora, već i pruža osnovu za inovacije i održivost u suvremenim djelatnostima. Baš zbog činjenice da je u povijesti bila jedna od najpriznatijih pomorskih i brodograđevnih zemalja na svijetu, kao i zbog stručnog kadra kojeg i danas posjeduje, Hrvatska je odabrana kao lokacija za uspostavu Lürssen inženjerskog ureda koji će biti sinonim za zeleni tehnološki napredak.


– U maritimnoj industriji danas svjedočimo prekretnici koja donosi spoj prošlosti i suvremenosti. Digitalizacija i zeleni projekti postaju katalizatori transformacije, a njihov utjecaj na očuvanje pomorske baštine iznimno je značajan. Pametne marine, pametni i autonomni sustavi plovidbe ne samo da unaprjeđuju učinkovitost, već i smanjuju ekološki utjecaj kroz optimizaciju i bolje iskorištavanje resursa. Osim toga, tehnološki napredak poput korištenja obnovljivih izvora energije i inovativnih brodskih pogona, podržava implementaciju zelenih projekata u maritimnoj industriji, a time se postiže i ravnoteža između modernizacije i očuvanja okoliša, ističe Teuta Duletić, direktorica Lürssen Design Center Kvarner i Maritime Center of Excellence.





Proizvode koji predstavljaju inovaciju na nacionalnom i globalnom tržištu razvijat će Maritime Center of Excellence, Foto: MCOE

Pametna i zelena marina


Digitalizacija i zeleni projekti, govori dalje, integriraju se u maritimnu industriju, postavljajući tako temelje za održivu budućnost, bez gubitka veze s pomorskom baštinom. U doba u kojem se svijet suočava s izazovima klimatskih promjena, zelene i digitalne tehnologije izranjaju kao ključna rješenja koja ne samo da oblikuju, već i definiraju put prema održivoj budućnosti.


– U skladu s ovim globalnim trendom, i naše tvrtke naglasak stavljaju na primjenu zelenih i digitalnih tehnologija u transformaciji maritimnog sektora, a tu se posebno ističu projekti na kojima radimo, primjerice razvoj pametne i zelene marine, prvi brod na vodikov pogon, ali i sudjelovanje u Dolini vodika Sjeverni Jadran gdje se naglasak stavlja na cijeli lanac vrijednosti vodika, kaže Duletić.


U suradnji s još deset partnerskih institucija Maritime Center of Excellence iduće će dvije godine razvijati potpuno nove proizvode koji predstavljaju inovaciju na nacionalnom i globalnom tržištu, a usmjereni su na rješenja pametnih, sigurnih i zelenih marina; dizajnirat će, razvijati i testirati digitalna rješenja za marine u području operativne efikasnosti, automatizacije upravljanjem, samoodrživosti, sigurnosti turista, očuvanja okoliša, razvoja destinacija, sve to stvaranjem preduvjeta za izgradnju prve pametne luke nautičkog turizma, s ciljem povećanja održivosti turizma i digitalne tranzicije nautičkoga turizma. Na kraju, i sam proizvod će biti modularan te će se moći implementirati na bilo koju marinu, luku, brodogradilište ili brod.


Uvođenjem digitalnih inovacija u marinu razvija se održivo rješenje mobilnosti za posjetitelje u turističkim destinacijama, koje će praćenjem podataka i mogućnošću pregleda informacija u stvarnome vremenu omogućiti smanjenje emisija koje proizlaze iz prometa putnika i posjetitelja te usmjeriti daljnji razvoj marina prema dodatnoj digitalizaciji i prilagodbi, s ciljem dostizanja nulte stope emisija. Također, stvorit će se i potreba za otvaranjem novih radnih mjesta koja će pratiti tehnološki razvoj i nove trendove na tržištu, a ukupna vrijednost toga projekta je veća od četiri milijuna eura, s time da je Nacionalnim planom oporavka i otpornosti sufinancirano više od 2,6 milijuna eura.



Zelene i digitalne tehnologije ključna su rješenja za budućnost, Foto: MCOE

Prvi brod na vodik


S obzirom na postojeća višestruka ograničenja pomorskoga sektora prema zelenoj tranziciji, od nepostojeće infrastrukture za skladištenje goriva i međunarodnih i nacionalnih smjernica za certificiranje brodova na vodikov pogon, do visokih kapitalnih i operativnih troškova povezanih s brodovima na alternativna goriva, rizika povezanih sa sigurnošću distribucije vodika, skladištenje te punjenje goriva i korištenje na brodovima, Maritime Center of Excellence intenzivno će raditi na projektu prvog putničkog broda na vodikov pogon, a cilj toga projekta jest doprinijeti ubrzanju prijelaza na sigurnu upotrebu održivih klimatski neutralnih goriva u vodenome prometu. Sam brod će biti projektiran za plovidbu u Jadranskome moru, a njegova ukupna vrijednost je preko 18 milijuna eura, od čega je 13,5 milijuna eura osigurano iz EU fondova.


Konzorcij od brojnih partnera iz različitih zemalja, Slovenije, Hrvatske i Furlanija-Julijske krajine u Italiji, potpisao je ugovor s organizacijom Clean Hydrogen Partnership o sufinanciranju projekta »Dolina vodika Sjeverni Jadran«, a radi se o prvoj transnacionalnoj dolini vodika u EU-u, koja spaja dvije zemlje i jednu regiju.


Koncept ovog projekta obuhvaća cijeli lanac vrijednosti obnovljivoga vodika, od njegove proizvodnje, skladištenja i distribucije, do krajnje upotrebe u različitim sektorima, prvenstveno industriji te kopnenom i pomorskome prometu. U partnerstvu sudjeluje ukupno 37 organizacija iz nekoliko zemalja, a s područja Hrvatske je u projekt uključeno šest tvrtki i tri znanstveno-istraživačke organizacije. Projekt »Dolina vodika« sufinanciran je s 25 milijuna eura bespovratnih sredstava, od čega će hrvatski partneri dobiti 7,4 milijuna eura, a ono što je bitno za Hrvatsku je da će ovim projektom dobiti Regionalni centar za vodik kojemu je glavni cilj educirati i stvoriti stručnjake te inženjere budućnosti.



Održiva budućnost bez gubitka veze s pomorskom baštinom, Foto: MCOE

Vodikove tehnologije kao budućnost


U okviru projekta »Dolina vodika Sjeverni Jadran« aktivno će sudjelovati akademska zajednica uključujući i Sveučilište u Rijeci sa svojim sastavnicama – Tehničkim fakultetom, Fakultetom za fiziku, kao i pridruženim partnerom, Fakultetom elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Splitu. Sveučilišta će u projektu brinuti o praćenju implementiranih vodikovih tehnologija kako bi se moglo objektivno ocijeniti učinkovitost i optimizirati nove i inovativne procese u povezanim industrijama, a posebnu će pažnju usmjeriti na razvoj mikrokvalifikacija iz vodikovih tehnologija.


Uz to, s tvrtkom Gitone Kvarner i drugim partnerima radit će na uspostavi Regionalnog centra za vodik, centra kompetencija koji će se baviti vođenjem istraživačkih aktivnosti posvećenih materijalima za vodikove tehnologije, proučavanjem i razvojem tehnologija posvećenih skladištenju vodika, kao i uspostavom centra za obuku o vodiku u maritimnom sektoru, pa će se pokrenuti i novi magisterij i novi doktorski program usmjereni upravo na vodikove tehnologije.


– Paralelno s tehnološkim inovacijama, ključna važnost pridaje se ljudskim potencijalima, njihovoj edukaciji i razvoju novih vještina kako bi se ostvarile sve te promjene. Ovu godinu završavamo s više od stotinu i pedeset visokokvalificiranih stručnjaka zaposlenih ovdje u Hrvatskoj. Aktivno uključivanje naših članova tima u procese promjene, podizanje svijesti i razvoj novih kompetencija preduvjet su ostvarenja održivog poslovanja unutar maritimnoga sektora. Razvojem novih tehnologija i prihvaćanjem zelenoga, odnosno održivog pristupa, koji se isprepliće s digitalizacijom, zatim obrazovanje i razvoj vještina postaju presudan faktor u postizanju uspješne transformacije i napretka, zaključuje Duletić.


O grupaciji Lürssen

Lürssen Grupa djeluje putem više društava u Hrvatskoj te osim ključnog poslovanja koji se tiče dizajniranja i projektiranja luksuznih megajahti i brodova vojne namjene, svoju konkurentsku prednost ostvaruje kontinuiranim ulaganjem u pravce razvoja naprednih tehnologija koji su posljedica rastućih zahtjeva klijenata i prepoznavanja budućih trendova tržišta kao što su razvoj digitalnog blizanca u području maritimne industrije, razvoj integrativnih rješenja za autonomnu vožnju te napredna istraživanja u području vodika kao alternativnog pogona.