TZ ZADARSKE ŽUPANIJE

Mihaela Kadija o odličnim rezultatima: ‘Razvijamo proizvod koji je sezonski neosjetljiv’

Nikolina Lucić

Foto: Filip Brala

Foto: Filip Brala

Direktorica Turističke zajednice Zadarske županije o razvoju aktivnog, enogastro, kulturnog, tradicijskog i drugih oblika turizma



Mnogo je toga već napisano o ljepotama i atrakcijama zadarske regije, koje se protežu od prekrasnih plaža i kristalno čistog mora, nezaboravnih zaštićenih područja prirodne i kulturne baštine, ali i o značajnim enogastro potencijalima ove bogate i plodne županije.


Sve su to samo neki od privlačnih faktora koji iz godine u godinu u našu regiju privlače sve više stranih turista. No, prostora za napredak i inovaciju uvijek ima, kako u sektoru turističkih proizvoda i paketa tako i u sektoru smještajne ponude, koja na području naše regije još uvijek najveći dio udjela ostvaruje u sektoru privatnog smještaja.


Od ove se sezone zbog mnogo faktora puno očekivalo, a direktorica Turističke zajednice Zadarske županije Mihaela Kadija na početku nam je razgovora kazala da je u prvih osam mjeseci ove godine ostvaren očekivano odličan rezultat. Treba istaknuti da je lanjski kolovoz, što zbog manje konkurencije na turističkom tržištu, a što zbog dostupnosti i osjećaja sigurnosti koje su naše destinacije turistima nakon pandemije pružale, zabilježio izniman rast.




U prvih osam mjeseci 2023. godine ostvareno je više od 1,7 milijuna dolazaka te gotovo 13 milijuna noćenja, koji čine dva posto više nego 2022. te jedan posto više od 2019. Stranih noćenja je 9,6 milijuna, što je povećanje od tri posto naspram 2019. godine.


– Ove godine svjedoci smo povratka prve cijele turističke godine nakon pandemije, i ostvareni rezultati u potpunosti dosežu, ali i premašuju one iz 2019. godine. Posebno smo zadovoljni što raste period predsezone dok vidimo stabilnost prometa u periodu izuzetno visokog pritiska na destinaciju. Budući da je pred nama još razdoblje posezone, a koju trajno promoviramo putem brojnih posebnih interesa poput gastro i aktivnog odmora, te motiviramo na dolazak, vjerujemo da ćemo i do kraja godine nastaviti ostvarivati dobre rezultate, pojasnila je Kadija.



Uživanje na Morskim orguljama

Bogatstvo prirodnih ljepota


Direktorica Kadija, koju smo upitali i kako rade na unapređenju i vidljivosti prirodnih ljepota naše regije, naročito u ovom razdoblju godine, kada se turisti ponovo nakon visokih temperatura odlučuju za duže boravke u prirodi te aktivni i avanturistički odmor.


– Jedan od temeljnih resursa Zadarske županije svakako je raznolika i očuvana prekrasna priroda. Na tako malom, ali geografski šarolikom području posjetitelji se mogu okušati u lakšim tjelesnim aktivnostima ili čak ozbiljnijim sportskim aktivnostima.


Rijetko gdje je moguće na jednom mjestu naći fascinantnu planinu kao što je Velebit, kraške čarobne rijeke, slano i slatko jezero, magične špilje, plodno zaleđe, razvedenu obalu i još k tome stotine pitomih, očaravajućih otoka. Uz Nacionalni park Paklenicu i tri parka prirode u regiji, okruženi smo čak četirima nacionalnim parkovima u relativnoj blizini za izlet.


Kako bi što produktivnije diferencirao ponudu zadarske regije, TZ Zadarske županije u svom djelovanju stavlja fokus na dominantne proizvode, odnosno proizvode s najvećim potencijalom, a jedan od njih svakako je aktivni, odnosno tzv. outdoor turizam, istaknula je Kadija, podsjetivši da aktivni turisti imaju priliku izabrati svoju omiljenu aktivnost u raznolikosti naše destinacije.


Planinarenje, biciklizam, trekking, jedrenje, riječni rafting, kajakarenje na moru i rijeci, speleologija, ronjenje, jahanje, promatranje ptica, veslanje na dasci, kiting, kitesurfing i windsurfing dio su te bogate ponude, a odličan primjer komplementarnosti i dodatne ponude su i brojni posjetiteljski centri u parkovima Zadarske županije.


– U skladu s time ciljamo segment aktivnih ljudi, prirodnjaka i istraživača, bilo obitelji, prijatelja ili pojedinaca, jer za svakoga u našoj ponudi ima nešto. Upravo stoga uz aktivnosti (meke ili avanturističke) promoviramo širok izbor sjajnih opcija za provođenje vremena u Zadarskoj regiji, bilo da je to interakcija s lokalnim stanovništvom radi upoznavanja običaja, događanja, gastronomski i slični izleti, zapravo odmor koji pruža nevjerojatne avanture i nova iskustva.


To je razlog zašto u našem sloganu pozivamo goste da u našoj županiji kažu »DA! svemu«, rekla nam je Kadija, naglasivši da se dulji boravak u prirodi najčešće ne vezuje za samu špicu sezone, već za pred i posezonu.



Zadarska županija bogata je prirodnim ljepotama


Interpretacijsko informacijski centar Grpašćak

Specifična turistička ponuda


Poznato je i da gosti koji dolaze izvan glavne špice sezone troše više i u destinaciji ostaju duže.


– TZ Zadarske županije već dugi niz godina potiče razvoj takvih oblika turizma koji spadaju u tzv. »posebne interese«, a koji danas prelaze iz trenda u »mainstream«, te su gotovo nezaobilazna potreba na odmoru, bilo u »soft« ili »adventure« varijanti. Tako već niz godina temeljem javnih poziva podržavamo i potičemo projekte, kako agencija i raznih pružatelja usluga u turizmu, tako i lokalnih TZ-a, usmjerenih na razvoj proizvoda posebnih interesa – aktivnog, enogastro, kulturnog, tradicijskog i drugih oblika turizma.


Takva ponuda kritična je za privlačenje gostiju u pred i posezoni, što je važan i kontinuiran cilj, pojasnila je Kadija, istaknuvši velike, ali još uvijek rastuće potencijale u biciklističkom i pješačkom turizmu.


U Zadarskoj županiji imamo razvijene Standarde za razvoj biciklističkog i pješačkog turizma, koji mogu poslužiti svakom subjektu u pokretanju posla u tom segmentu pružanja usluga, a i destinaciji u stvaranju preduvjeta za razvoj, a što veliki broj destinacija i njihovih TZ-a i čine.


– Prepoznajemo i potičemo projekte lokalnih turističkih zajednica i njihovih partnera koje čine reviziju stanja na terenu te u konačnici svih ruta na području županije. Ponosni smo što pomažemo brojnim destinacijama koje rade na ažuriranju kako biciklističkih tako i pješačkih staza, postavljanju signalizacije, novih karata, a kako bismo svojim gostima nudili još više mogućnosti za provođenje aktivnog i nezaboravnog odmora.


Cilj je projektirati što više ciklo i pješačkih ruta koje će njegovati lokalna zajednica, a prema profesionalnim regionalnim standardima, kao i jačanje znanja, te identificiranje usluga dostupnih na tim rutama, najavila nam je direktorica i kazala da TZ Zadarske županije provodi niz aktivnosti na promociji outdoor turizma putem oglašivačkih kampanja, nastupa na specijaliziranim sajmovima te kontinuirano putem društvenih mreža.


Između ostalog, u pripremi je osvježena brošura »Nature & Outdoor«, čija su tema prirodne atrakcije, parkovi i aktivnosti u prirodi, a također i sukladna događanja. Tiskaju se pješačke i biciklističke karte, te se surađuje s platformom »Outdooractive«, koja objedinjuje ciklo i pješački proizvod Zadarske županije, te ga čini dostupnijim širem europskom tržištu, ali i na našim mrežnim stranicama.



Zadarska županija na sajmu »Salone del camper« u Parmi, Foto: TZ Zadarske županije

Zimske aviolinije


Zadarska županija, kao većina hrvatskih destinacija, ima manjak hotelskog smještaja, a posebno onog najviše kategorije. No, na pomolu je velika promjena, koja je počela izgradnjom novog »Hyatt« hotela, čiji će završetak svakako utjecati na brend naše regije i jačanje cjelogodišnjeg turizma. Tome će pridonijeti nova zimska linija koja će Zadar povezati s Münchenom, te omogućiti globalne konekcije.


– Jedan od značajnijih čimbenika kad govorimo o hotelskom smještaju jest činjenica da on nije vezan za vremenske prilike jer posjetiteljima može ponuditi niz popratnih sadržaja za kvalitetno provođenje vremena. Svakako je za svaku destinaciju bitno raspolagati hotelskim smještajem više kvalitete, a u našoj destinaciji posljednjih godina svjedočimo otvaranjima mahom malih »boutique« hotela koji imaju priču i nose predznak baštinski, »art« ili povijesni hotel, te se time svrstavaju u svjetska i domaća brand udruženja i oznake, pojasnila je direktorica, napomenuvši da je dolazak snažnog globalnog brenda »Hyatt« iskorak koji destinaciji podiže vrijednost i daje podstrek budućim poslovnim investicijama u Zadarskoj županiji.


Hoteli su zaista generatori turističkog razvoja svakog područja, a posebice su značajni za razvoj cjelogodišnjeg turizma kojem svi težimo. No, uz smještaj važna je i cjelogodišnja ponuda, stoga je uz aktivni odmor TZ Zadarske županije usmjerio značajne aktivnosti u razvoj i brendiranje enogastronomskog turističkog proizvoda.


– Temelj toga je činjenica da naša županija, kao jedna snažna hrvatska turistička regija, svojom autohtonom ishranom, tradicijom uzgoja, resursima i potencijalom, posebno u vidu ekološke proizvodnje te ponudom i razinom kvalitete usluge, sve više izrasta u ozbiljnu konkurenciju na Jadranu.


Želimo promovirati i slaviti zadarsku regiju kao regiju punu okusa, regiju koja je više od sunca i mora, gdje sunce i more stvaraju proizvode i jela izuzetnih okusa. Razvijamo turistički proizvod koji je sezonski neosjetljiv, a s druge strane snažan motiv za cijelu godinu, naglasila je Kadija, podsjetivši da tradicija i autohtonost predstavljaju jednu od temeljnih karakteristika koje obilježavaju jednu kulturu.


S druge strane, trendovi koji se nameću u suvremenom načinu života, poput užurbanosti, rast fast food kulture i nepovjerenje prema industrijskoj proizvodnji hrane, uzrokuju jačanje brige za zdravlje, »wellbeing«, te usmjeravaju interese upravo prema autohtonom, prirodnom i ekološkom.


– Upravo stoga u povratku autohtonim jelima i pićima destinacije leži temelj za razvoj enogastroturizma kao specifičnog oblika turizma koji gostima omogućuje upoznavanje druge kulture.



Nova zimska linija Zadar će povezati s Münchenom

Pun pijat delicija


U okviru brendiranja destinacije upravo je autohtona ponuda jedan od temeljnih elemenata za diversifikaciju, a mi ih imamo pregršt, i odražavaju upravo bogatstvo i raznolikost naše regije. Riba, vina, sirevi otoka Paga, maslinovo ulje, školjkaši, te dodatno nositelji ekoloških certifikata, sol, dalmatinski pršut, ninski šokol, povrće i voće, janjetina, tradicionalna jela, Maraschino itd. samo su neke od delicija koje TZ Zadarske županije stavlja u prvi plan, a sve brojnije su i vinarije s kušaonicama, gdje ćete zasigurno naći sortu za sebe.


– Posebno možemo istaknuti da ovo područje ima dugu tradiciju vinarstva, a u posljednje vrijeme svjedočimo novom trendu malih »boutique« proizvođača koji suvremenim proizvodnim procesima garantiraju izvrsnu kvalitetu vina. Tako se naša vina posebno ističu na prestižnim svjetskim vinskim natjecanjima i osvajaju brojne nagrade. Nedavno je od pet hrvatskih zlata na najprestižnijem natjecanju čak dvije medalje osvojilo vino iz naše regije.


Ono što čini osnovnu razliku u odnosu na vina južne i srednje Dalmacije specifična je mikroklima ovog podvelebitskog područja, koja vinogradima donosi hladna zračna strujanja, pogodujući zadržavanju svježine u vinima. Uz to, ponosno možemo reći da je zadarsko vinogradarsko područje prava ekooaza Hrvatske, jer čak 30 posto proizvođača na ovom području posjeduje ekomarkicu, što našu regiju svrstava u sam vinski svjetski vrh, dodala je direktorica.



Ekskluziva za francuske top influencere u neuobičajenoj i originalnoj formi nazvanoj »Secret Peregrination« u Parizu

– Nastojimo održati prisutnost u komunikaciji proizvoda putem raznih događanja usmjerenih na enogastronomski proizvod, bilo edukativnih, promotivnih ili poslovnih. Ovu, 2023. godinu započeli smo drugim izdanjem poslovnog događanja »Dana vina i gastronomije Zadarske županije«, na kojem smo okupili 40 izlagača – proizvođača prehrambenih proizvoda iz Zadarske županije – vina, ribe, sira, pršuta, povrća, alkoholnih pića i drugih, te više od 130 ugostitelja, chefova te distributera iz naše županije i šire. Ovo događanje iznimno nam je važno jer, osim edukacije i dijeljenja znanja o novim trendovima, želimo stvoriti jedno mjesto ugodnog druženja između lokalnih dobavljača i ugostitelja, naglasila je Kadija.


Prema odjecima s ovog drugog u nizu vide da su na odličnom tragu i da se sve više stvaraju veze za što više namirnica »od polja do stola«.


– Zatim su uslijedile enogastronomske prezentacije u raznim oblicima i partnerstvima na emitivnim tržištima, čiji su poseban pristup i način dosegnuli veliki interes, kako medija tako i brojne publike. U Milanu su influenceri prošli prvo kroz malu školu kuhanja, koja je kod uzvanika izazvala veliko oduševljenje, a potom i »cooking show« od pet slijeda uparena vinima iz Zadarske županije.


U Beču smo u elegantnom prostoru Ovalhalle Museumsquartiera bili domaćini ekskluzivnog događaja za 300 uzvanika u suradnji s vodećim medijem za enogastronomiju njemačkog govornog područja – Falstaffom.


Dok je u lipnju u povijesnoj vili u okolici Pariza cjelodnevno enogastronomsko događanje upriličeno ekskluzivno za francuske top influencere u neuobičajenoj i originalnoj formi nazvanoj Secret Peregrination, prisjetila se Kadija, rekavši da im je izrazito drago što podršku i potporu daju mnogim enogastronomskim događanjima u županiji, s ciljem stvaranja motiva dolaska u destinaciju.