Stilski suvereni interpreti

Festival klasične glazbe: Zagrebački puhački trio nastupio u Novom Vinodolskom

Ramiro Palmić

Foto: IVAN BALAŽEVIĆ

Foto: IVAN BALAŽEVIĆ

Trio se predstavio neospornom kvalitetom živog glazbenog događanja, što su posjetitelji u crkvi sv. Filipa i Jakova nagradili oduševljenim pljeskom



Na tri dosadašnja koncerta 11. Međunarodnog festivala klasične glazbe u Novom Vinodolskom predstavili su se fascinantni umjetnici na gudačkim i trzalačkim instrumentima te na harmonici. Na četvrtom, pretposljednjem koncertu ove tradicionalne ljetne glazbene priredbe, nastupili su umjetnici na puhačkim instrumentima, uz gošću na klaviru, što nam govori o profilaciji ove tradicionalne ljetne glazbene manifestacije, koja osim programske raznolikosti udovoljava i segmentu raznovrsnosti glazbala koja sudjeluju u programima.


Zagrebački puhački trio u sastavu D. Golčić – oboa, B. Philipp – klarinet i fagotist Ž. Perišić u istom sastavu djeluje pet godina i svojom briljantnom svirkom dostojno nastavlja višegodišnju tradiciju ovog komornog ansambla, propagirajući istodobno raznovrsnost glazbene literature. Na inicijativu Trija nastale su mnogobrojne skladbe, a neki su im skladatelji posvetili i svoja djela, što govori u prilog visokoj umjetničkoj razini sastava.



Dario Golčić (1971.) između ostalih studirao je obou u Freiburgu kod Heinza Holligera, glasovitog njemačkog pedagoga i virtuoza na oboi. Dobitnik je više prvih nagrada na natjecanjima, a kao solist nastupa u mnogim domaćim i međunarodnim ansamblima.




Bruno Philipp (1993.) nakon uspješnog diplomiranja klarineta na Muzičkoj akademiji Zagreb, usavršavao se na pariškom Konzervatoriju. Nastupa kao solist i član je mnogih naših vodećih ansambala, a ostvario je plodnu suradnju s našim skladateljima i dirigentima.


Po završetku studija na Muzičkoj akademiji Zagreb, Žarko Perišić (1967.) nastavlja usavršavanje na Visokoj školi za glazbu Mozarteum u Salzburgu. Tijekom studija kao solist osvaja mnogobrojne nagrade, a surađuje s mnogim ansamblima diljem Europe, između ostalog sudionik je i festivala u švicarskom gradu Villarsu te Straussovih dana.


Atraktivan program


Ukusno odabran, raznolik i atraktivan program koncertne večeri počeo je »Patetičnim triom« za klavir, klarinet i fagot u d-molu velikog ruskog klasika, skladatelja nacionalnog smjera Mihaila Ivanoviča Glinke (1804. – 1857.). Djelo predstavlja vrhunac njegova komornog stvaralaštva budući da se kasnije više posvećuje stvaranju scenskih, simfonijskih i zborskih djela, u kojima se u pogledu melodike osjeća talijanski utjecaj Donizettija i Bellinija. Nastao 1832. za boravka Glinke u Italiji, »Trio« je praizveden u Milanu u kojem, uz puhače orkestra milanske Scale, klavir svira sam Glinka.


Prvi tematski bogati stavak Allegro moderato protječe u svečanom ozračju, drugi je prozračni i okretni Scherzo, treći Largo iznimne je melodioznosti, a četvrti Allegro con spirito u furioznom tempu vodi do snažnog dramatičnog finala.



Djelo kao odraz skladateljske naravi iziskuje posebnu koncentraciju i podjednako ravnopravni angažman trojice glazbenika. Tonski rafinirano i agogički iznijansirano, ekspresivno artikulirajući svaku frazu muzicirali su klarinetist B. Phillip i oboist D. Golčić, te gošća koncerta, naša renomirana klaviristica osobite muzikalnosti, Marija Mikulić Štimac, ujedno umjetnička ravnateljica Festivala. Izvedba četiriju tempom i karakterom kontrastna stavka raskošne romantične ljepote, detaljno razrađena u svim nijansama tempa, dinamike, agogike i kontroliranog međusobnog zvučnog odnosa glazbala predstavljala je neospornu kvalitetu živog glazbenog događanja, što su posjetitelji u crkvi sv. Filipa i Jakova nagradili oduševljenim pljeskom.


Foto: IVAN BALAŽEVIĆ



Zagrebački skladatelj Zoran Novačić (1964.) inventivno i stilski prilagođeno epohi, za puhački trio obradio je ulomke iz Mozartove opere »Čarobna frula«. U nastavku koncerta predigru i dvije arije zagrebački su umjetnici svirali, tehnički i intonativno vrlo dotjerano i stilski, mozartski suvereno. Osobito je plijenila pažnju slušatelja delikatna i lepršava kreacija velikog stila glasovite arije Kraljice noći. Suvremeni litavski skladatelj Žilvinas Smalys (1980.) svoju »Lirsku suitu« posvetio je Zagrebačkom triju. Pet stavaka Suite, članovi Trija, svi majstori svog instrumenta lišeni tehničkih teškoća, težište u interpretaciji postavili su na doživljaj glazbe te plastično isticanjem bitnih sastavnica partiture ostvarili pročišćeno i upečatljivo muziciranje prilagođeno karakteru partiture.



Ciklična skladba »Leptiri« spomenutog Zorana Novačića tumačena je sigurnim skokovima, pasažama i izražajnim legatima te ostvarenim potrebnim glazbenim koloritom s izrazitim solima klarineta koje je plemenitim tonom izveo B. Philipp.


Francuski štih


Djela francuskog skladatelja i pijanista Francisa Poulenca (1899. – 1963.) odlikuju se izrazitim osobnim stilom i šarmantnim francuskim štihom. Na kraju glazbene večeri čuli smo njegov »Trio za obou, fagot i klavir« FP 43 skladan 1920. Stavci Lento, Presto-Andante-Rondo bogate su tematike i zgusnuta glazbena tkiva, u kojima su dobro iskorištene pojedinačne i zajedničke izvedbene mogućnosti glazbala; svirani su sigurno, snažnim dinamičkim uzletima i brzim pasažama te energičnim ritmičkim sklopovima i potrebnim krešendima što djelo dovode do furioznog finala, čime su potvrdili izvrsnost reproduktivne glazbene umjetnosti.


Unatoč vrućem i sparnom ambijentu, umjetnici su brojnoj publici pružili iznimnu glazbenu večer.