Foto IVAN BALAŽEVIĆ
Relativno mladi, ali svi glazbeno izvrsno potkovani i talentirani austrijski umjetnici podudarnih glazbenih shvaćanja, svojim nastupima redovito ostvaruju izvanserijsku umjetničku kvalitetu
povezane vijesti
NOVI VINODOLSKI – U organizaciji Umjetničke organizacije ART NOVI, a pod pokroviteljstvom Gradskog poglavarstva Novog Vinodolskog, Ministarstva kulture RH i Austrijskog kulturnog foruma Zagreb, na trećem koncertu 14. Međunarodnog festivala klasične glazbe Novi Vinodolski 2024., nastupio je austrijski gudački kvartet Chaos. Osnovan prije pet godina na načelima kaosa u umjetnosti, znanosti i filozofiji, u svom pristupu kombinira profinjenu klasičnu kulturu s eksperimentalnim i improvizacijskim istraživanjima te tematskom raznolikošću u svoju svirku unosi osobitu živost i dinamičnost ostvarujući time cijeli univerzum zvukova, kako piše u najavi njihovog koncerta u programskoj knjižici Festivala. Kvartet Chaos se ubrzo potvrdio i na međunarodnoj glazbenoj sceni i osvajajući nagrade na najprestižnijim natjecanjima.
Član je europske Udruge za komornu glazbu Le Dimore del Quartetto i izabran je za promotivni program Novi austrijski zvuk glazbe. Članovi kvarteta su Susanne Schaffer i Eszter Kruchio, violine, Sara Marzadori, viola, te violončelist Bas Jogen. Gostujući na Festivalu u Novom Vinodolskom, kvartet Chaos nije ponudio eksperimentalne koncertne sadržaje, ali je svoj sjajan kreativni potencijal predstavio klasičnim djelima skladanih za glazbeni oblik gudački kvartet. Relativno mladi, ali svi glazbeno izvrsno potkovani i talentirani austrijski umjetnici podudarnih glazbenih shvaćanja i razmišljanja, svojim nastupima redovito ostvaruju izvanserijsku umjetničku kvalitetu, u što smo se uvjerili već u početnim taktovima koncertne večeri.
Mozartov gudački kvartet
Golemi skladateljski opus Wolfganga Amadeusa Mozarta obuhvaća gotovo sva glazbena područja, premda ga osobito privlači opera i na tom je polju stvorio niz glazbeno-scenskih remek-djela. No, Mozart je impresivan i plodan kao instrumentalni skladatelj, a njegovu komornu glazbu, koja nas ovom prilikom posebno zanima, najvjernije predstavljaju mnogobrojni gudački kvarteti, čija ga klasična uravnoteženost polifonih i homofonih elemenata svrstava u same glazbene vrhunce. Napisao je više od trideset gudačkih kvarteta, a među njima osobito je značajna i glazbeno vrijedna skupina od šest kvarteta posvećenih Josephu Haydnu, kojega, jedinog od svojih suvremenika Mozart bezrezervno poštuje i cijeni.
Tih šest kvarteta nastalih između 1782. i 1785. godine predstavljaju uzvišeni doprinos komornoj glazbi. Prvo koncertno djelo glazbene večeri bio je rani Mozartov Gudački kvartet br. 6 u B-duru, Milanski, KV 159 (autor je u više navrata boravio u Italiji pa otuda i taj podnaslov djelu) što ga je skladatelj napisao u sedamnaestoj godini i sadrži elemente galantnog stila. Tri stavka djela, 1. Andante austrijski kvartet muzicirao je uglađeno i besprijekornom artikulacijom prve violine, 2. Allegro zvučao je čisto i izbalansiranim komornim zvukom, a u 3. Rondo allegro grazioso naglašena je lepršavost i prpošnost Mozartove razigranosti, što je bio nesumnjivo efektan početak glazbene večeri.
Haydnova »Ptica«
Djela čuvenog austrijskog skladaelja Franza Josepha Haydna pripadaju poglavito instrumentalnom području, a u tom raznolikom i brojčano respektabilnom opusu prvo mjesto zauzimaju simfonije i gudački kvarteti. Haydn je napisao 80 gudačkih kvarteta, koji svjedoče o razvoju tog glazbenog oblika, u kojima je kao i u simfonijama ostvario primjerenu klasičnu glazbenu čistoću i uravnoteženost. U njima je često prikrivena programska glazbena misao i imaju razne programne naslove. Slušajući u nastavku koncertne večeri Haydnov Gudački kvartet u C-duru, s podnaslovom »Ptica«, op. 33, Hob. III:39. svjedočili smo istinskom skladu četiriju umjetnički senzibiliziranih interpreta, motiviranih osobitim glazbenim impulsom koji se u svakom trenutku prilagođavaju zajedničkom cilju, a to je jedinstveni glazbeni doživljaj.
Ovo kontrastno červerostavačno Haydnovo djelo, koje sadrži pravu riznicu sjajne glazbene invencije i vedrog humora po kome je Haydn bio prepoznatljiv u svom životu, ansambl Chaos je tumačio čisto i autentično, uvjerljivo i blistavom tonskom punoćom. Umjetnici su s mnogo glazbenog nerva iskusnih estradnih umjetnika oživjeli skladeteljske zamisli djela. Izdvojimo blistavu izvedbu tematski raskošnog 1. stavka Allegro moderato koji počinje vrlo lijepim violinskim solom i dvoglasnim kantilenama violina, uz ostvarenu efektnu imitaciju cvrkuta ptica po čemu je stavak dobio podnaslov »Ptica«.
Poetska impresija
Norveški skladatelj, pijanist i dirigent Edvard Grieg nije bio samo najbolji norveški skladatelj u zanatskom smislu, već njegova djela sadrže svu suštinu ove nordijske zemlje; povijest, tradiciju, običaje, narodne plesove, seljačke pjesme, šume, planine, fjordove… Pod dojmom norveških melodija i ritmova, a vođen sklonostima svoje lirske naravi, Grieg je stvorio novu živopisnu, melodičnu i eteričnu glazbenu umjetnost svoje zemlje. Na temelju scenske glazbe za Ibsenovu dramu »Peer Gynt« (1876.), napisao je dvije orkestralne suite koje, uz Klavirski koncert u a-molu (1868.) idu u red Griegovih najpoznatijih i najuspjelijih djela. Iz njegova komorna opusa osobito hvaljeno djelo je Gudački kvartet br. 1 u g-molu, op. 27. U stavcima Un poco andante – Allegro molto e agitato; Allegro molto marcato – Piu vivo e scherzando i Finale: Lento- Presto al saltarello vidi se sva originalnost autorove melodijske invencije, ritmovi te osjećaj rafiniranih harmonija.
Članovi kvarteta Chaos svirajući ovu opsežnu i izvedbeno vrlo zahtjevnu cikličnu skladbu maksimalno angažirano u pogledu agogike, dinamike i ritma te osobitim mladenačkim žarom i koji se za razliku mnogih instrumentalista u tijeku svirke ovog kvarteta ne znoje, već u složenoj interpretaciji djeluju ležerno i ugodno. Koncentrirani na vlastitu dionicu, istodobno pomno osluškujući jedni druge svojom su nam blistavom interpretacijom pružili divnu poetsku impresiju i intimnu lirsku atmosferu Griegovih glazbenih ideja, što je mnogobrojna publika u crkvi sv. Filipa i Jakova osjetila i nagradila srdačnim pljeskom zahvale.
Koncert u Novom Vinodolskom svojom je nazočnošću uveličala direktorica Austrijskog kulturnog foruma Zagreb, Marina Chrystoph, iskazavši zadovoljstvo višegodišnjom vrlo uspješnom suradnjom Foruma i Međunarodnog festivala klasične glazbe u Novom Vinodolskom.