Don Moye i polaznici Škole/ Foto D. HRVOJ
Tek sad možemo shvatiti koliko je taj vizionarski potez Boška Petrovića da pokrene jazz festival koji se održava istodobno sa Jazz školom, koju je također on vodio, donio koristi za polaznike škole, dok je dobrobit za sam grad Grožnjan nemjerljiva
povezane vijesti
GROŽNJAN – U organizaciji Hrvatske glazbene mladeži, u suradnji s Općinom Grožnjan i Polivalentnim kulturnim centrom Grožnjan, u Grožnjanu se sredinom i u drugoj polovici srpnja održavaju čak četiri događanja: Ljetna jazz škola, Croatia Drum Camp, festival Jazz Is Back – BP i aktivnosti Svjetskog orkestra Glazbenih mladeži.
Kao i svake godine na Ljetnoj jazz školi predavali su vrhunski glazbenici iz SAD-a, Austrije, Rusije i Hrvatske: trombonist Luis Bonilla, saksofonist Dick Oats, trubač Alex Sipiagin, pijanist Joe Kaplowitz, gitarist Elvis Penava, kontrabasist Goran Rukavina, bubnjar Karlheinz Miklin Jr. i vokalistica Lea Lovrenčić. Osim toga Goran Rukavina je organizirao kružoke pod nazim »Rhythm and Reading«, vršeći prosvjetiteljsku misiju, poput primjerice Andrije Štampara, no njegovu bismo mogli nazvati »higijenom ritma«. Budući da su sve aktivnosti bile povezane, Miklin je bio mentor i na Croatia Drum Campu, uz Famoudoua Dona Moyea, Johna Rileya i Marka Lazarića. Uz to, uz svoju bubnjarsku radionicu, Don Moye je polaznike podučavao tradicijskim ritmovima koji korijene vuku iz Afrike i pjevanju te ih je pripremao za završni koncert.
Fantastična situacija
Festival Jazz Is Back – BP ponudio je stilski šarolik i edukativan program. Kao i svake godine, započelo je najvažnijim koncertom, zato što je posvećen utemeljitelju festivala Bošku Petroviću. U programu BP Evening nastupili su njegovi bliski suradnici: Primož Grašič, Mario Mavrin i Vid Jamnik te Blaž Jurjevčić i Tijan Grašić. Profesori su nastupili u nekoliko programa, world music je također bio zastupljen, u svojim hibridnim oblicima, posebice zanimljivo kroz nastupe Amire Medunjanin i sastava Borna Šercar’s Jazziana Croatica uz članove LADA i Ladarice, inovacije u jazzu predstavio je Zvjezdan Ružić, orkestralni jazz JM Jazz World Orchestra, tradiciju bluesa, rocka i jazza Zdenka Kovačiček uz Greenhouse Blues Band… Od svakog od njih polaznici su mogli naučiti nešto drugo. Posebice im je važan bio program sastava Dameronia’s Legacy All Stars, koji je osmislio austrijski bubnjar Berndt Reiter. Naime osim što su predstavili djelo sjajnog, ali pomalo zapostavljenog pijanista i skladatelja Tada Damerona, svirali su u zdravoj tradiciji mainstream jazza. U zvjezdanoj postavi, u kojoj je kao gost svirao naš trombonist Miron Hauser, kao solisti posebice su se istaknuli bariton saksofonist Gary Smulyan, trubač Jim Rotondi i alt saksofonist Dick Oatts. Festival traje do 27. srpnja uz nastupe Sterpin-Kolarević Quarteta, sastava Edi East Trance Blues te mentora i polaznika Škole u svojem završnom, oglednom nastupu.
Zapravo polaznici Ljetne jazz škole, koju su u jednom segmentu pohađali i neki članovi JM Jazz World Orchestra, našli su se u fantastičnoj i rijetkoj situaciji. Osim što su učili od vrhunskih glazbenika sa svjetske jazz scene, prisustvovali su koncertima i imali priliku razgovarati s izvođačima, svoja su znanja svakodnevno utvrđivali i usavršavali na jam sessionima te su svirali pred publikom. A publika je svake večeri Grožnjan pohodila u velikom broju. Mnogi od posjetitelja došli su upravo zbog koncerata.
Nema odustajanja
JM Jazz World Orchestra, koji vodi Luis Bonilla, već godinama djeluje sa sjedištem u Grožnjanu, što je izniman međunarodni uspjeh Hrvatske glazbene mladeži. I ove godine na osnovu audicije u orkestar su odabrani mladi glazbenici iz devetnaest zemalja iz cijeloga svijeta: SAD-a, Republike Češke, Italije, Bugarske, Švicarske, Austrije, Rumunjske, Puerto Rica, Grčke, Njemačke, Finske, Francuske, Švedske, Španjolske, Rusije, Mađarske, Nizozemske i Australije. Ove godine hrvatski predstavnik bio je mladi pijanist Borna Pehar iz Zadra, inače novi stalni član sastava Borna Šercar’s Jazziana Croatica. Za članove JM Jazz World Orchestra to je također bila posebna situacija. Ne samo da su nekoliko dana uvježbavali program pod vodstvom cijenjenog trombonista, vođe orkestra i glazbenog pedagoga Luisa Bonille, s tim su orkestrom poduzeli turneju. Pet dana za redom nastupali su u raznim gradovima: 18. srpnja na Balwan Cityju u Grožnjanu, 19. u klubu Močvara u Zagrebu, 20. u okviru festivala Rocks & Stars@cave romane u kamenolomu iz rimskoga doba nedaleko Pule i Medulina, 21. na More Than Jazz Festivalu u Udinama i 22. na Splitskom ljetu ispred HNK-a u Splitu. Svaki sljedeći koncert bio je sve bolji i uzbudljiviji, a svi su bili iznimno dobro posjećeni i izazvali su urnebesne reakcije publike. Naravno, najveća zasluga za to ide Bonilli, koji je znalački vodio orkestar, primjereno dobi članova, ali i poticajno, podižući njihovo samopouzdanje, plešući partituru, izvlačeći iz njih neku skrivenu unutarnju snagu koje ni sami nisu bili svjesni. Nakon svakog koncerta vraćali su se u svoju bazu, Grožnjan, gdje su kratko obnavljali energiju za nove pustolovine.
Osim toga, kako je svih pet aktivnosti bilo isprepleteno, svi su imali benefit od svake od njih. Tako su se Orkestru u Grožnjanu kao gosti pridružili pjevač i trubač Valdemar Kušan, nekad i sam polaznik Ljetne jazz škole, te Famoudou Don Moye, a u kamenolomu Dick Oatts, John Riley i Alex Sipiagin. Izazov je bio otputovati na koncert u Udine, jer su zbog velikih požara talijanske ceste kojima put traje nešto više od dva sata bile zatvorene, pa je putovanje zaobilaznicama potrajalo više od četiri i pol sata, naravno samo u jednom smjeru. Nije bilo odustajanja – koncert je održan i u tim dramatičnim okolnostima.
Vizionarski potez
Pitanje je zašto bi mlada osoba iz SAD-a, Puerto Rica ili Australije odlučila doputovati u majušni Grožnjan i upravo tu usavršavati svoje sviračke ili vokalne jazz vještine, a u svojim sredinama već imaju dobro osmišljen sustav glazbenog obrazovanja i sviranja u big bandovima. Možda odgovor na to pitanje leži upravo u toj sveobuhvatnosti, ali i duhu koji vlada u Grožnjanu, gdje kroz svaki prozor dopire glazba, gdje pod borom pjev cvrčaka pokušava nadglasati ad hok oformljeni zbor, gdje na cesti sjedi neki polaznik i svira temu koju je upravo osmislio, a ne smije riskirati da ju zaboravi – mora ju memorirati odmah… To najbolje znaju Dubravka Dujmović, glavna tajnica Hrvatske gazbene mladeži, i trombonist i glazbeni pedagog Luis Bonilla, koji su najzaslužniji za održavanje kontinuiteta i unapređenje Škole, festivala i Svjetskog orkestra glazbenih mladeži, koji je s punim povjerenjen povjeren baš njima. Upravo njihovom zaslugom ove se aktivnost razvijaju, bujaju i poprimaju karakter istarskog brenda koji bi trebalo zaštititi kao nematerijalnu kulturnu baštinu. Zahvaljujući njima Grožnjan nije više samo grad umjetnika, on je i grad jazza od svjetskog ugleda.
Tek sad možemo shvatiti koliko je taj vizionarski potez Boška Petrovića da pokrene jazz festival koji se održava istodobno sa Jazz školom, koju je također on vodio, donio koristi za polaznike škole, dok je dobrobit za sam grad Grožnjan nemjerljiva. Zajedno s Croatia Jazz Campom i domaćinstvom JM Jazz World Orchestra grožnjanska jazz priča uvelike nadmašuje lokalne okvire, ne doprinosi samo ugledu Hrvatske glazbene mladeži i Grožnjana, nego i Istre i Hrvatske u svjetskim okvirima. Koliko god je to lokalna priča i treba se razvijati u okvirima grožnjanske zajednice, sa svim prednostima, ali i ograničenjima koja su svi prihvatili, treba ostati malo utočište za jazziste. Glas o ovoj čudesnoj jazz pustolovini postupno se širi diljem svijeta i tako Grožnjan postaje jednim od važnijih svjetskih središta jazz edukacije.