Riječki simfonijski orkestar / Foto: Nikola Blagojević
Gala koncert u Hrvatskom narodnom kazalištu Ivana pl. Zajca
povezane vijesti
RIJEKA – U povodu 200. obljetnice rođenja Johanna Straussa mlađeg, koja se ove godine obilježava diljem svijeta, a u suradnji s Veleposlanstvom Republike Austrije u Hrvatskoj i Austrijskim kulturnim forumom iz Zagreba, u HNK-u Ivana pl. Zajca održan je koncert pod nazivom »Večer Johanna Straussa«.
Ovim je koncertom Austrijski kulturni forum ujedno otvorio godinu u kojoj slavi svoj 70. rođendan.
Stoga se riječkoj publici prije koncerta obratila Marina Chrystoph, direktorica Austrijskog kulturnog foruma. Na programu su bile odabrane uvertire, arije i dueti iz nekoliko opereta, ne samo onih Johanna Straussa mlađeg (1825. – 1899.) već i Franza Lehára (1870. – 1948.), a uvršten je i bečki skladatelj Robert Elisabeth Stolz (1880. – 1975.) Riječkim simfonijskim orkestrom ravnao je dirigent Victor Petrov, dok su kao solisti nastupili sopranistica Marija Vidović i tenor Francisco Araiza.
»Šišmiš« za početak
Koncert je počeo izvedbom uvertire glasovite operete »Šišmiš« Johanna Straussa mlađeg, a na programu su bili i njegov »Razbojnički galop«, uvertira »Baruna Ciganina«, »Ruže s Juga« i »Furioso-Polka«, dok je u dodatku izvedena i »Bečka krv«. Johann Strauss mlađi, rođen 25. listopada 1825. godine u Beču, jedan je od najpoznatijih skladatelja svih vremena, nazivan također i »kraljem valcera«.
Više od 600 djela nalazi se u ostavštini tog velikana, a to su polke, mazurke, koračnice, valceri te operete. Klasični bečki valcer umjetnički je usavršio i podigao ga na razinu koncertne orkestralne glazbe.
Svojom raspjevanom melodikom njegovi su valceri osvojili svijet i ostali popularni više od jednog stoljeća, a naročito »Na lijepom plavom Dunavu«, »Priče iz bečke šume«, »Bečka krv«, »Jutarnje novine«, »Glasovi proljeća«, »Carski valcer«, »Pizzicato polka« i »Trisch-trasch polka«. Klasičnu bečku operetu Strauss je glazbeno obogatio i doveo do vrhunca djelima »Šišmiš« i »Barun Ciganin«.
Arije i dueti
Uz Straussove kompozicije čuli smo i one austrougarskog skladatelja Franza Lehára, koji se smatra jednim od najvažnijih autora glazbenog teatra prve polovine 20. stoljeća. U glazbenoj povijesti ostao je upisan kao »Puccini operete«. Na programu riječkog koncerta bile su arije i dueti iz njegovih opereta »Zemlja smiješka«, »Vesela udovica«, »Judita«, »Carević« i »Paganini«, kao i valcer »Zlato i srebro«. U program je uvrštena i »Venera u svili« Roberta Elisabeth Stolza, koji je nastavio graditi na Straussovoj glazbenoj baštini. Pljesak publike izmamio je i nekoliko dodataka.
PredavanjeUoči koncerta austrijska muzikologinja Irene Suchy održala je u foajeu »Zajca« predavanje o bečkom glazbenom svijetu 19. stoljeća pod nazivom »Glazbena monarhija«. Podsjećajući na neke podatke iz života i djelovanja Johanna Straussa mlađeg, predavačica je govorila i o tome kako su institucije, urednici i izdavači, orkestri, narudžbe za mnogobrojne muške, ali i neke ženske skladatelje, oblikovali bečki glazbeni svijet. Suchy je ukazala na strategije kojima su se stvarale skladateljske karijere, poticale glazbene produkcije te promovirao glazbeni Beč. Poseban naglasak stavila je na skladateljice i ženske orkestre koji su djelovali u tom periodu. |