Marko Lukunic/PIXSELL
Radovi su mu prepoznatljivi prema nizu karakteristika i postupaka koje koristi na specifičan način, poput kolažiranja, montaže i citata, često isprepliće elemente visoke i popularne kulture
povezane vijesti
Jedan od najistaknutijih hrvatskih grafičkih dizajnera Mihajlo Arsovski, autor koji je u velikoj mjeri oblikovao kulturu šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća, preminuo je u ponedjeljak u Zagrebu u 84. godini.
Izrazivši sućut obitelji i tugu zbog nenadoknadivog gubitka ne samo važnog dizajnera nego i velikog čovjeka, Hrvatsko dizajnersko društvo izvijestilo je da će zbog epidemiološke situacije, ali i želje samog umjetnika, posljednji ispraćaj biti u krugu obitelji.
Iako je prepoznatljiv po plakatima za izložbe i kazalište, osobito Teatar &TD te dizajnu knjiga, radio je na skoro svakom području grafičkog dizajna, od oblikovanja novina (SL, Polet, Pop express, Telegram) i časopisa (Razlog, Život umjetnosti, Prolog, Teka), kataloga, vizualnih identiteta, signalizacije, ambalaže, scenografije, postava izložbi, filmskih špica, omotnica ploča, namještaja i unutarnjeg uređenja prostora.
Od sredine šezdesetih do 1975. oblikovao je vizualni identitet Komorne pozornice SC-a i Teatra &TD, plakata, ulaznica, pozivnica, programskih knjižica, razglednica, kalendara, te oblikovanja interijera. “Ti su radovi još i danas glavni element prepoznavanja i pozicioniranja Teatra &TD, pa i SC-a u cjelini, u kulturnoj memoriji sredine”, ističu iz HDD-a.
Arsovski je rođen 1937. u Skopju, no od rane mladosti živi u Zagrebu gdje se veoma brzo nakon završetka gimnazije počinje profesionalno baviti grafičkim dizajnom. Već sredinom 60-ih profilirao se kao jedna od ključnih autorskih figura grafičkog dizajna u Jugoslaviji.
Na svjetskoj razini pripada generaciji i skupini dizajnera, umjetnika i teoretičara koji polovicom šezdesetih, povezano uz pojave pop arta, rock kulture i psihodelije, počinju preispitivati dominantne postavke dizajna i umjetnosti visokog modernizma.
Radovi su mu prepoznatljivi prema nizu karakteristika i postupaka koje koristi na specifičan način, poput kolažiranja, montaže i citata, često isprepliće elemente visoke i popularne kulture.
Jedini je dizajner s područja bivše Jugoslavije koji ima natuknicu u knjizi Alana & Isabelle Livingston The Thames & Hudson Encyclopaedia of Graphic Design & Designers (1992), a posvećene su mu i dvije stranice među 118 biografija najvažnijih svjetskih grafičkih dizajnera iz razdoblja od šezdesetih do danas.
“Poslovično samozatajan i nesklon pojavljivanju u medijima” imao je samo jednu autorsku izložbu plakata, u Galeriji SC 1972., a radovi su mu osim na tematskim i preglednim izložbama prikazani i na brojnim monografskim izložbama.
Uz brojna stručna priznanja na izložbama dizajna poput BIO, Zagrebačkog salona i Zgrafa, Arsovski je laureat nagrade za životno djelo Hrvatskog dizajnerskog društva 2008. i državne nagrade životno djelo Vladimir Nazor u području likovnih i primijenjenih umjetnosti za 2019.
Radovi mu se nalaze u brojnim privatnim i muzejskim zbirkama, između ostalog i u kolekciji njujorške MoMA-e.