SNIMIO: VEDRAN KARUZA
Radovao bi se Subversive Film Festivalu i Dragan Rubeša, filmski kritičar Novog lista koji nas je prerano napustio
povezane vijesti
Subversive Film Festival, 16. po redu, bit će održan od 14. do 21. svibnja te donosi pedeset filmskih naslova. Festival će ponovo okupiti autore koji kritički promišljaju svijet oko nas i opiru se tržišnoj logici i pasivnoj konzumaciji slika. Radovao bi se tome i Dragan Rubeša, filmski kritičar Novog lista koji nas je prerano napustio. Zato je lijepa gesta SFF-a što će se filmovi natjecati za nagrade Wild Dreamer »Dragan Rubeša« za najbolji dokumentarni i igrani film, a ocjenjivat će ih tročlani žiri u sastavu Peter Grabher, Nino Kovačić i Nina de Vroome. Festival će otvoriti ovogodišnji dobitnik Zlatnog medvjeda »Na Adamantu: Nitko nije savršen« francuskog dokumentarista Nicolasa Philiberta. Adamant je jedinstveni plutajući dnevni centar za skrb smješten na rijeci Seini, u samom centru Pariza. Ekipa koja ga vodi opire se dehumanizaciji psihijatrije i svojim psihički raznolikim posjetiteljima pruža kombinaciju terapeutskih, edukativnih i kulturnih aktivnosti. No upitno je koliko će još opstati u svijetu koji stremi savršenstvu. Ovogodišnji filmski program donosi najnovije filmove renomiranih autorskih imena. Jedan od najcjenjenijih predstavnika rumunjskog novog vala Cristian Mungiu potpisuje naturalističku dramu »R.M.N. Stanje nacije« koja postaje košmarna alegorija netolerancije.
Dolazak novih radnika narušava mir u naizgled složnoj zajednici koja tvori multietničko transilvanijsko selo. Aleksandar Sokurov okušao se prvi put u žanru animiranog filma, ali na svoj specifičan način. Njegova fantastično-eksperimentalna »Bajka« prati razgovore Adolfa Hitlera, Benita Mussolinija, Josifa Staljina i Winstona Churchilla u čistilištu, koristeći arhivske snimke i deepfake tehnologiju, a prikazuje i Isusa i Napoleona. U »Trokatnici« korejski sineast Hong Sang-soo isporučio je još jednu naizgled jednostavnu no zapravo kompleksnu slagalicu međuljudskih odnosa (između oca i kćeri, filmskog redatelja i nekoliko važnih žena u njegovu životu) koja se odvija tijekom različitih životnih etapa u jednoj seulskoj kući. Izvan konkurencije bit će prikazan posljednji film filipinskog maga Lava Diaza, »Nakon plime«, monumentalna gangsterska saga o uspješnom policajcu koji se hrva s utvarama iz prošlosti. Subversive Film Festival nastavlja pratiti i mlade autore koji svojim djelima otvaraju nove horizonte i pomiču granice filmskog jezika. S Međunarodnog filmskog festivala u Rotterdamu dolaze dva zapažena debija. Švedska dramedija »Dućan« redateljice Ami-Ro Sköld kroz niz anegdota zaposlenika jednog supermarketa i njihove šefice Eleni koja ih drila do točke pucanja iscrtava sociološki potkovanu studiju radnih odnosa u neoliberalnoj ekonomiji, prožetu lutkarskom animacijom. Anarhistička satira »Robinson Crusoe je seronja« Benjamina Debooseresa pravedničkim gnjevom demontira imperijalističku ideologiju i kulturni mit o bijelom čovjeku koji je 28 godina živio sam na naseljenom otoku, »civilizirao« autohtone stanovnike otoka i proglasio ga svojim vlasništvom.
U dokumentarnoj konkurenciji najbolji dokumentarac ovogodišnjeg Berlinalea »El Eco« autorice Tatiane Huezo donosi sjetan portret ruralne obitelji i odrastanja u istoimenom selu na sjeveru Meksika, uz kadrove koji odjekuju velikom poetskom snagom. Ističu se i ovogodišnji pobjednici CHP:DOX-a »Majčevina« Alexandera Mihalkovicha i Hanne Badziake i »Sedam zima u Teheranu« Steffi Niededrzoll. Prvi donosi studiju bjeloruske militarističke kulture kroz prizmu majke koja je izgubila sina, a drugi priču o krvnoj osveti i mladoj Iranki koja je tragičnim spletom okolnosti postala heroina borbe za ženska prava. Pobjednik sekcije Burning Lights na netom održanom festivalu Visions du Réel Knit’s Island vodi na virtualni otok na kojem se, usred bespuća interneta, razne gejmerske zajednice i pojedinci bore za opstanak. Avatari redatelja proveli su na njemu više od 963 sata, a rezultat je fascinantan film koji isprepliće brutalnost, satirični humor i nježan osjećaj zajedništva, te na uznemirujući način dovodi u pitanje granicu između stvarnog i virtualnog svijeta. Ovogodišnji Hommage posvećen je nagrađivanom britanskom avangardnom filmašu Johnu Smithu koji više od 50 godina stvara zaigrane eksperimentalne filmove svih oblika i formata.