GALERIJA GARBAS

Otvorena izložba »Napuštena mjesta« umjetnice Barbare Essl. Riječka baština predstavljena na drukčiji način

Ervin Pavleković

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

Tijekom izložbe ćemo napraviti nekoliko predavanja da ukažemo na probleme industrijske baštine, ali i ne samo na probleme, nego i da nađemo neka rješenja i da se maknemo s mrtve točke - Lilian Stošić



RIJEKA – Nakon prikazivanja kratkog dokumentarnog film Barbare Essl u sklopu tribine o zaštiti i revitalizaciji baštine u organizaciji Novog lista, koji prikazuje riječku industrijsku i arhitektonsku baštinu, u Galeriji Garbas Konzervatorskog odjela u Rijeci otvorena je izložba fotografija pod nazivom »Napuštena mjesta« koje svojom tehnikom i izgledom na trenutak oživljavaju duh većinom napuštenih prostora te još jednom podsjećaju na važnost zaštite kulturnih dobara.


Dio identiteta grada


Uvodno postavljajući znak jednakosti između industrije i Rijeke, pročelnica Konzervatorskog odjela u Rijeci Lilian Stošić naglasila je kako je riječka industrijska baština većinom zaštićena i upisana je u registar kulturnih dobara Republike Hrvatske, a s obzirom na to da umjetnica Barbara Essl riječku baštinu prezentira na jedan drukčiji način, dobila je ideju da njezinu izložbu iz Zajednice Talijana dovede u Galeriju Garbas, u sam centar grada, s ciljem da bude još više posjećena, no i s ciljem da se građani dodatno upoznaju s onime što je dio našega grada.





– Prije svega htjeli bismo da građani grada upoznaju svoju baštinu na jedan drukčiji način. Ova baština dijelom je već i obnovljena, tako da nije sve u stanju kao što je to na slikama. Primjerice Energana nam je u obnovi, Palača Šećerane je obnovljena i već je u funkciji, kao i cijeli Art-kvart, osim zgrade Teatrina, a isto tako se obnavlja i brod Galeb. Ne moramo gledati sve crno, stvari se događaju, stoga je ova izložba samo poticaj da nastavimo i dalje obnavljati našu baštinu. Od jako važnih zgrada ostalo nam je kupalište Ilona, Lansirna rampa, ima još puno toga za obraditi, ali mislim da je dobro da smo počeli pričati o tome, da se ljudi aktiviraju, i da počnu sudjelovati u raspravama, što je bila i jedna od ideja tribine u organizaciji Novog lista koju smo imali pred nešto više od mjesec dana, na kojoj smo razgovarali o Harteri i Teatru Fenice. Tijekom izložbe ćemo napraviti nekoliko predavanja da ukažemo na probleme industrijske baštine, ali i ne samo na probleme, nego i da nađemo neka rješenja i da se maknemo s mrtve točke, najavljuje Stošić.


Osjećaj trodimenzionalnosti


Na konstataciju da obnova mahom riječke industrijske baštine ide presporo, no ipak se kreće, nadovezala se i Olga Magaš te je dodala se o njoj već godinama piše, a ova izložba odnosi se na riječke primjerke, a za razliku od izložbe u Circolu sada nema komparacije s Trstom.


– Autoričine prve izložbe i izlošci su bili dorađeni fotografski dokumenti, recimo različite draperije koje likovno pojačava i smanjuje i tome slično, a onda je započela s nečime što je bilo jedinstveno, s tim drukom na aluminiju koji se četka, potom se tiska fotografija, opet se četka, a onda se dorađuje ili ne dorađuje. Na kraju dobijete ovaj osjećaj trodimenzionalnosti, dubine, a cjelokupan dojam ovisi i o samome svjetlu, govori Magaš, a autorica dodaje da je zaljubljena u naš grad.



Autorica Barbara Essl rođena je 1969. godine u Hermagoru u Austriji. Nakon jezične gimnazije, studirala je prevođenje na Sveučilištu u Trstu, a kasnije je stekla magisterij iz novinarstva i postala članicom Talijanskog novinarskog udruženja. Kao novinarka i fotografkinja, radila je na raznim projektima poput »Italia a Cavallo« te je izlagala diljem Europe, između ostalog u Trstu, Klagenfurtu, Beču, Italiji, Šangaju te San Franciscu. Njezina izložba »Lost Places« privukla je veliku pažnju, a knjiga »TIMELESS, The Abandoned Space« objavljena je kao katalog njezinih radova. Prošle je godine autorica, između ostalih, sudjelovala i na grupnoj izložbi »Art Austria« te na izložbi »Momenti Queer in Luoghi Perduti«.