Foto Mateo Levak
Metodologija je omogućila učenicima osnovnih škola iz Primorsko-goranske županije da osmisle muzejske predstave temeljem muzejske građe Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka
povezane vijesti
RIJEKA – Muzeatar je specifično vodstvo i oblik predstavljanja muzejske građe izvedbom koja nalikuje kazališnoj predstavi, čime se nastoji iskustvo posjete muzeju učiniti zanimljivijim i interaktivnijim. Upravo o muzeatrima bilo je riječi na predstavljanju rezultata projekta »DREAM – Digital Reality and Educational Activities in Museums« u Mramornoj dvorani Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka. Posjetitelji su imali priliku poslušati i vidjeti muzeatre nastale u projektu kao i proglašenje najuspješnijeg muzeatra iz Hrvatske.
U posljednje dvije godine zajedno s nekoliko partnera razvijana je i testirana DREAM metodologija u sklopu istoimenog Erasmus+ projekta. Metodologija je omogućila učenicima osnovnih škola iz Primorsko-goranske županije da osmisle muzejske predstave temeljem muzejske građe Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka. Razvijena je i platforma na kojoj je postavljena muzejska građa svih muzeja koji sudjeluju u projektu, a partnerski konzorcij čine: M9 District, Stati Generali dell’Inovazione, Centar tehničke kulture Rijeka, Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka, Mapa das Ideas, i Camara Municipal de Oeiras i Postimuseo.
Titanik i Carpatija
Pomoću ove platforme i materijala na njoj dostupnih, učenicima i nastavnicima je olakšana provedba projekta i izrada muzeatra, a platforma generira i QR kodove putem kojih se, obično u formi kratkih videozapisa koje su učenici i nastavnici snimili, predstavlja građa muzeja. Neke od tema kojima su se muzeatri bavili su Kresnik i njegove violine, Titanik i Carpatija, Adamićevi svjedoci, Riječki grb, Tarsatica i Trsat, priča o čaši, glagoljica i Frankopani. Iz Hrvatske su sudjelovale OŠ »Brod Moravice«, »OŠ »Centar« Rijeka, OŠ »Dr. Branimira Markovića« Ravna Gora, OŠ »Sveti Matej« Viškovo te »OŠ »Vežica« Rijeka, kao i nekoliko studentica Filozofskog fakulteta u Rijeci.
Kako je objasnila muzejska pedagoginja Andrea Zubović, hrvatski partneri bili su sadržajna baza za provođenje projekta, točnije učitelji i nastavnici koji su sudjelovali su uz njihovu pomoć imali priliku napraviti program koji s učenicima u sklopu nastave mogu provesti u muzeju.
– Pomoćno sredstvo je bilo korištenje digitalne tehnologije, a mi smo to napravili upravo uz pomoć QR kodova na koje smo stavili dodatni sadržaj koji u muzeju nije vidljiv, tako da smo na kraju isproducirali vodstvo koje je zapravo izgledalo kao vrsta storytellinga, to jest predstave koja je interaktivna i dinamična. Na djeci je bilo vidljivo da im je pomoglo to što mogu vizualizirati i čuti sadržaje, bilo im je zabavno i nije ih odvuklo to što je digitalno, a jednako su zainteresirani bili i prvašići i sedmaši. Ovo zvuči dosta bazično, ali je i nama i učiteljima to bio znak da sve funkcionira, jer im je blisko, a mislim da ćemo se i mi nastaviti koristiti digitalnim alatima – kazala je Zubović.
Nagrađene izvedbe
Dvije su izvedbe i nagrađene, a to su one učiteljice Ane Bilen i 5. razreda OŠ »Centar« iz Rijeke na temu Adamićevi svjedoci i učiteljice Monike Bajt Stepić i 5. razreda OŠ »Dr. Branimira Markovića« iz Ravne Gore na temu Arheologija. Odabrane su izvedbe pokazale motivaciju učitelja i učenika, entuzijazam i trud tijekom izvedbe te u konačnici vrlo uspješan rezultat, a kroz njih su učenici upoznali muzej na malo drugačiji način, sami su sudjelovali u interpretiranju i kreiranju muzejskog sadržaja i proživjeli vlastiti izazov i uspjeh. Tako je i postignut cilj projekta koji je bio osmisliti i pilotirati inovativnu metodologiju učenja koja povećava interes učenika za kulturnim sadržajima uz korištenje novih tehnologija digitalne stvarnosti. Na razini projekta je sudjelovalo čak 45 učitelja i 900 učenika, a održan je i trening mentora o izradi muzeatra te kombinirani tečaj za nastavnike u muzejima.
O iskustvu sudjelovanja više je rekla nastavnica Sandra Mikšić iz OŠ »Sveti Matej« Viškovo.
– Uključivanjem u projekt DREAM ostvarila sam višestruke koristi za svoje učenike, ali i osobno za sebe. Ovo je za većinu mojih učenika, a radi se o uzrastu prvog razreda, bio prvi susret s muzejem. Razmišljajući o tome kako napraviti »muzeatar« glavna mi je ideja vodilja bila da sadržaj o kojem će učenici slušati bude zanimljiv i prilagođen uzrastu sedmogodišnjaka. Učenici su s interesom slušali »Priču o čaši«, a osobito im se svidjelo vidjeti kako je izgledao car Josip II., čija je ta čaša i bila, kao i car Franjo Josip, koji je zaslužan za osnutak ovog muzeja. Smatram da je ova priča odličan uvod u upoznavanje muzeja, zanimanja i postava. Učenici su naučili što je muzej, kakva je ta ustanova, koji su djelatnici muzeja, što se sve u muzeju nalazi i slično – rekla je Mikšić.