Snimke su nastale 2009. u crkvi sv. Helene u Dramlju, Franjevačkom samostanu u Puli ili Studiju GIS u Kastvu. Album sada svojim luksuznim dvostrukim LP izdanjem obilježava i značajnu 15 obljetnicu
povezane vijesti
RIJEKA – Prije samo dvadesetak godina revoluciju su donijeli digitalni nosači zvuka, popularni CD-i. Gledali smo u njih kao u neko svjetsko čudo koje će, ukoliko na njih nešto pohranimo, svoje sadržaje sačuvati vječno. S podsmijehom smo se osvrtali na kasete, a još više na gramofonske ploče kao nešto što ne samo da je zastarijelo, već je i nepouzdano i, s aspekta kvalitete zvuka, loše. Ulagali smo mnogo energije ne bi li na tim novim kompaktnim diskovima »sačuvali« sve što imamo, a i kupovali smo u značajnim količinama. Danas, s odmakom od gotovo 25 godina možemo se nasmijati i sami sebi jer ne samo da te nosače zvuka sve slabije koristimo, već ih u novije uređaje posljednjih godina niti ne možemo »ubaciti«. Digitalna dostupnost glazbe postala je globalna paradigma koju prihvaćamo zdravo za gotovo. Ona, doduše, sa sobom povlači cijeli niz novih problema posebno oko autorskih i izvođačkih prava, ali i oko načina prodaje nečega što se toliko jednostavno i brzo distribuira da se postavlja pitanje kontrole i uopće načina takve prodaje. Nadalje, godine koje dolaze upravo će tim digitalnim oblicima zadati nove izazove u smislu umjetne inteligencije s kojom više nismo sigurni slušamo li ono što piše da slušamo. U takvim okolnostima, postavlja se pitanje tko bi, i zašto, izdao neki nosač zvuka u obliku gramofonske ploče?
Violinist i violončelist
Upravo jedan takav došao nam je u ruke prije nekog vremena: dopadljiv dizajn (Darko Velenderić, a redizajn Saša Novak) i zanimljiv sadržaj ponukali su nas da otkrijemo što se krije iza naslovnice. Posebno nama u Rijeci i okolici zanimljivo treba biti da su, bez imalo pompe, dva mlada proslavljena umjetnika udružili snage i snimili, u akustičnom obliku, djela napisana za njihova glazbala. Radi se, naravno, o violinistu i violončelistu po imenu Marco Graziani i Stjepan Hauser, obojica izdanci i našeg glazbenog obrazovanja. Dok je Hauser svoju svjetsku slavu osigurao u nekom alternativnijem obliku kroz jedistveni spoj klasične i popularne (odnosno elektroničke) glazbe, Graziani je svoj put utro hodeći utabanim stazama čiste klasične kvalitete dostigavši, prije nekoliko godina, i profesorsko mjesto na našoj najvećoj Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Hausera i dalje vidimo kako puni koncertne dvorane diljem svijeta osiguravajući svoj status i kvalitetnim PR-om na društvenim mrežama, dok ćemo Grazianija često vidjeti na koncertnim podijima na kojima uvijek iznova oduševljava nazočne.
Majstori izvođači
Kako sam naziv albuma »Strictly live« i sugerira, slušanjem ćete moći doživjeti čisti i besprijekorni zvuk violine i violončela koji prekrasno zvuče u rukama majstora izvođača. No, ono što je zanimljivo jest da su ove snimke nastale davno prije nego su ti majstori postali toliko poznati! Naime, snimke su nastale između 21. i 24. srpnja 2009. godine u crkvi sv. Helene u Dramlju, Franjevačkom samostanu u Puli ili Studiju GIS u Kastvu. Album sada svojim luksuznim dvostrukim LP izdanjem obilježava i značajnu 15 obljetnicu. Također, u njemu su dostupne i zanimljive fotografije na kojima naše, danas poznate umjetnike, možemo vidjeti u mladim danima (fotografi: Gordana Sarkotić, Darko Velenderić i Berislav Janković).
Za početak tako možemo čuti Adagio i Fugu iz Sonate za violinu br. 1 u g-molu (BWV 1001) J. S. Bacha nakon koje slijedi skladba zanimljiva naziva »Alone« za cello solo skladatelja Giovannija Sollima. Udružene snage Graziani i Hauser pokazuju potom u trostavačnoj skladbi Duo za violinu i violončelo Zoltána Kodályja (stavci: 1. Allegro serioso, non troppo, 2. Adagio, 3. Maestoso e largamente, ma non troppo lento – presto), a zatim i u poznatoj Passacagliji J. Halvorsena, nastaloj prema istoimenom djelu G. F. Händela iz njegove Suite u g-molu (HWV 432). Kao poseban dodatak ponuđen je i treći stavak inicijalne Bachove Sonate, ali i Sonata za violinu solo u e-molu, op. 27, br. 4 Eugenea Ysayea te Paganinijev Capriccio br. 23 u izvedbi Marca Grazianija.
Kvalitetne snimke
Osim što su kvalitetno snimljene, izvedbe odišu elegancijom i vrhunskom umjetničkom interpretacijom koju je danas lako potkrijepiti životopisima izvođača, ali u vrijeme njihova nastanka to svakako nije bio slučaj pa je za čestitati svima koji su taj talent prepoznali toliko godina ranije.
Cijeli album izdala je kuća »B. J. Promotions« koju vodi Berislav Janković, veliki entuzijast naših krajeva koji je sigurno zaslužan za brojna ovakva ostvarenja na našim prostorima. U ove obljetničke dane svakako je dobro preporučiti poslušati ovaj album bez obzira trebate li neko večernje opuštanje ili odmor na plaži od napornih poslovnih obaveza. Spoj čiste violine i violončela učinit će vam se možda odveć jednostavnim, ali nakon što ih poslušate sigurno nećete požaliti, bez obzira slušate li ga na gramofonskim pločama ili u digitalnom obliku u kojem je ovaj album također dostupan.