
Foto Davor Hrvoj
Challenge u Splitu bio je najbogatiji i najbolji do sad, barem prema riječima stranih eksperata
povezane vijesti
SPLIT – Pod visokim pokroviteljstvom Europskog parlamenta u Splitu je od 3. do 5. travnja održano 13. Europsko blues natjecanje. Programi su održani u organizaciji Hrvatskih blues snaga, krovne udruge za blues u Hrvatskoj, sve tri večeri u dupkom ispunjenom Hrvatskom narodnom kazalištu Split. Uz govore gradonačelnika Splita Ivice Puljka, pročelnice Upravnog odjela za turizam, pomorstvo i promet Splitsko-dalmatinske županije Matee Dorčić i ravnateljice Uprave za međunarodnu kulturnu suradnju i europske poslove, ujedno izaslanicu predsjednika vlade RH i Ministarstva kulture i medija Anje Jelavić te predsjednika Europskog blues udruženja Davidea Grandija, na otvorenju održanom ispred HNK-a hrvatsku himnu je pjevala Gabriela Braičić, a himnu EU-a – »Odu radosti« izveli su HGD Vitezovi sv. Jurja iz Kaštel Sućurca koji su nastavili s nastupom svirajući blues i ne samo blues standarde.
Nije čudno što su i političari osjetili potrebu objasniti zašto je ovaj događaj, najveće europsko glazbeno događanje na našim prostorima od osamostaljenja Hrvatske, važno za grad, županiju i državu. Trud Hrvatskih blues snaga nije bio uzaludan, a izbor Splita kao domaćina pokazao se kao mudra odluka. Challenge u Splitu bio je najbogatiji i najbolji do sad, barem prema riječima stranih eksperata, a među petstotinjak njih, uključujući izvođače, bilo je puno onih koji su sudjelovali na svim dosadašnjim natjecanjima: u Berlinu dva puta, Bruxellesu, Toulouseu, Horsensu, Malmöu, Rigi, Hellu, Sieni, na Azorskim otocima, Ponta Delgadi, Chorzówu i Bragi.
Split Blues Forces
To nije veliko iznenađenje jer Hrvatske blues snage već dugo u međunarodnom okružju uživaju ugled vrhunske udruge. Veliko su priznanje dobili od krovne svjetske blues udruge The Blues Foundation koja je 2019. odlučila HBS-u dodijeliti najprestižniju američku blues nagradu – Keeping the Blues Alive!, kojom se nagrađuju udruge i pojedinci koji na različitim područjima promiču blues glazbu. Do danas su ovu nagradu dobile samo tri neameričke blues asocijacije: The British Blues Connection 1990., Asociacion Musical Blues Hondarribia Spain 2015. i European Blues Union 2018. Veliki entuzijazam i profesionalan odnos prema poslu članovi su iskazali i u nastojanjima da osvoje domaćinstvo, ali i u samoj provedbi. Iako tvrde da su organizatori iz sjene, predsjednik HBS-a Davor Bunčić – Buna, dopredsjednik Stivi Vučković i glavni tajnik Siniša Bizović–Biz zaslužuju veliko priznanje, kao i mnogobrojni volonteri i prijatelji. Priznanje treba odati i nažalost prerano preminulom Draženu Buhinu–Buhi koji je pokrenuo HBS i sve aktivnosti koje su dovele do ovog uspjeha. Bez obzira u kojoj formi bio s nama – jednoj od duhovnih – Buha je uvijek prisutan i kroz misli i djela svojih sljedbenika uvijek će biti pokretačka snaga svih aktivnosti hrvatskih blues glazbenika. Upravo zato njegovo je ime bilo često spominjano prošli tjedan u Splitu.
Zapravo, manifestacija je započela dan prije, 2. travnja, otvorenjem izložbe fotografija blues glazbenika kod ribarnice i nastupom Tea Aničića u Ulici Obrov, jednoj od lokacija za koncerte na otvorenom, a nastavila se u Koncertnoj dvorani »Ivo Tijardović« u Hrvatskom domu Split, gdje su se u programu Split Blues Forces međunarodnoj publici predstavili uglavnom splitski izvođači. Nastup su zaslužili Charlie & Bell Blues Experience (gitarist Dragan Kotarac te pjevač i usni harmonikaš Zvonimir Čaljkušić Ivanović), pobjednici 13. Croatian Blues Challengea u solo/duo kategoriji iz 2021. godine te prošlogodišnji predstavnici Hrvatske i Hrvatskih blues snaga na International Blues Challengeu u Memphisu i na European Blues Challengeu u Bragi gdje su ušli u finale. Svirao je i Teo Aničić, također pobjednik Croatian Blues Challengea u solo/duo kategoriji, i to onog 4. koji je održan upravo u Splitu 2012. u sada već bivšem klubu O’Hara, a godinu dana kasnije bio je hrvatski predstavnik u Memphisu. Trio Trabacool predstavio se kao unikatni autorski sastav splitske blues scene, miješajući glazbene stilove. Kao središnji dio koncerta svirao je Harpoon Blues Band s gostima: pjevačicom Majom Kesić i gitaristom Ivanom Cinottijem. Kao gost na istom koncertu te je večeri nastupio usni harmonikaš i pjevač Tomislav Goluban, prvi predsjednik Hrvatskih blues snaga i nekadašnji pobjednik Hrvatskog Blues Challangea. Muzicirao je uz talijanskoga gitarista i pjevača Mikea Sponzu, dugogodišnjeg prijatelja HBS-a s kojima je ostvario uspješnu dugogodišnju suradnju.
Čarobna moć
Održane su i popratne manifestacije. Primjerice, na Blues Marketu/Blues Expou u HNK-u promovirali su se glazbenici, organizatori koncerata i festivala, diskografske kuće, promotori i drugi iz Europe, ali i Kanade… Bilo je to također mjesto za susrete, spajanja, sklapanje novih prijateljstava i partnerstva. U Hrvatskom domu održane su radionice pod nazivom Blues in the School na kojima su predavali usni harmonikaš i pjevač Predrag Lovrinčević Lovre i gitarist Ivan Cinotti. Osim toga, održana je generalna skupština European Blues Uniona.
Tih dana Split je živio blues. Primjerice, zvuci bluesa dopirali su iz raznih lokala, a sastavi su svirali i na dvjema lokacijama u gradu. Osim spomenutog Tea Aničića, u Ulici Obrov svirali su Tomislav Goluban & Mike Sponza te Charlie & Bell Blues Experience, dok su se zadnji dan u nastupima izmijenili Jadran i Bugi. Posebice su zapaženi bili nastupi na Pjaci, zapravo Narodnom trgu. Svojim koncertom splitski sastav Otprilike ovako zaslužio je da im dodijelimo naziv »Otprilike dakako!« Naime, uvjerljivo su izvodili blues koji se oslanja na jazz, pop, rock… Poput kakvih profesora koji će vas podučiti a da toga niste ni svjesni, širili su poruku bluesa kao otvorene glazbe koja je još uvijek moćna i podatna za upijanje raznih utjecaja. Pokazali su to i pozivajući se na kompleksnost glazbe velikog Johna Coltranea. Sljedeći dan publiku je oduševio Harpoon Blues Band kojem su se, u raznim izvedbama, pridružili pjevačica Maja Kesić i španjolski usni harmonikaš Joan Pau Cumellas, član Tofol Martinez Blues Banda koji je nastupio na Challengeu. Bila je to svetkovina bluesa. Prema reakcijama publike koja je plesala, ne skrivajući osmijehe oduševljenja, možemo konstatirati da njihove izvedbe imaju neku čarobnu unutrašnju snagu. Iscjeliteljska glazba! Zapravo, sva glazba koju smo tih dana slušali u Splitu bila je upravo to – iscjeliteljska! Ništa novo kad je riječ o bluesu. Uvijek je bio terapeutska glazba koja se bavi esencijalnim, koja u ljudima pobuđuje iskonske osjećaje i poniranje u dubinu duhovnog bića. Manifestacije poput ove u Splitu postoje da nas s vremena na vrijeme podsjete na to, da osvijeste ono što uzimamo zdravo za gotovo – da je blues nadnaravna glazba za tijelo, srce i dušu.
Osjećaj za blues
U natjecateljskom dijelu nastupili su predstavnici iz 22. zemlje, a program su vodili Martina Validžić i Robert Urlić. Osim hrvatskog sastava Edi East Trance Blues, prošlogodišnjeg pobjednika Croatian Blues Challengea, nastupili su predstavnici iz Italije, Španjolske, Velike Britanije, Belgije, Poljske, Danske, Austrije, Norveške, Finske, Češke, Švedske, Mađarske, Portugala, Grčke, Bugarske, Nizozemske, Švicarske, Njemačke, Rumunjske, Francuske i Luksemburga. Nakon dvije polufinalne večeri, u izboru međunarodnog žirija, kojeg je član bio i hrvatski glazbenik Dragan »Charlie« Kotarac, u finalnoj je nastupilo osam sastava.
Prije proglašenja pobjednika nastupio je Jadran, pobjednik Croatian Blues Challengea 2024. u kategoriji solo/duo, te su proglašeni dobitnici priznanja Blues Behind the Scene koje, u tri kategorije, dodjeljuje Europska blues unija za iznimne doprinose osobama koje svojim radom podržavaju i unapređuju europsku blues scenu, a nisu aktivni izvođači. U kategoriji Mediji, koja obuhvaća časopise, online medije, fotografe, radija, istraživače, pisce i srodne djelatnosti, priznanje je dobio norveški Bluesnews Magazine. U kategoriji Produkcija, koja obuhvaća agente, etikete, menadžere, producente, izdavače i srodne djelatnosti, dobitnik je Detlev Hoegen, vlasnik njemačke diskografske kuće Crosscut Records. U kategoriji Promocija, koja obuhvaća klubove, događanja, festivale, predane volontere i neprofitne organizacije priznanje je pripalo norveškom festivalu Blues In Hell.
Ovogodišnji je European Blues Challenge zaključen proglašenjem pobjednika. Žiri je imao težak posao, izabrati najbolje među mnogima koji su pokazali vrhunsko umijeće tumačenja bluesa, svaki na svoj način. Prvo mjesto osvojio je Alice Armstrong Band iz Velike Britanije, drugo Wild Flame iz Poljske, a treće The See See Riders iz Njemačke, dok je najboljim u kategoriji solo/duo proglašen gitarist, usni harmonikaš i pjevač Jantso Jokelin iz Finske. Na samom kraju Alice Armstrong, pjevačica moćnog glasa i osjećaja za blues, još je jednom izvedbom digla publiku na noge. Još malo iscjeliteljske glazbe, za pojačavanje dojma koji će blues elitu držati u ushićenju do sljedeće godine kad će se Challenge održati u Španjolskoj.