BORIS LJUBIČIĆ

Intrigantni protestni plakati hrvatskog dizajnera dobili priznanja na prestižnom natjecanju u New Yorku

Kim Cuculić

Veliki GRAPHIS-ov natječaj s temom »Protest Posters« u trajanju od tri i pol godine upravo je završen



NEW YORK – Poznati hrvatski dizajner Boris Ljubičić ovih je dana postigao uspjeh u New Yorku – njegovi plakati izabrani su na prestižnom GRAPHIS-ovom natječaju za dodjelu nagrada za prosvjedni plakat.


Moto natječaja bio je »Drvo slobode mora se s vremena na vrijeme osvježiti krvlju domoljuba i tirana«, Thomas Jefferson (1743. – 1826.), treći predsjednik SAD-a. Sve radove ocjenjuje nagrađivani žiri koji se sastoji od globalno priznatih profesionalaca za dizajn plakata: Andrea Castelletti, Paul Garbett, Wesam Mazhar Haddad, Chikako Oguma, Woody Pirtle i Marlena Buczek Smith. Tu je i visokokvalificirani dizajnerski panel uključujući Andrea Castellettija (Andrea Castelletti) iz Italije, Paula Garbetta (Studio Garbett) iz Australije, Wesam Mazhar Haddad (Wesam Mazhar Haddad), Woodyja Pirtlea (Pirtle Design) i Marlena Buczek Smith (Marlena Buczek Smith) iz SAD-a te Chikako Oguma iz Japana.


Snažni posteri


Platinasti i zlatni dobitnici predstavljeni su na cijeloj stranici (tiskani i digitalni), srebrni dobitnici su također predstavljeni, a navedena su i počasna priznanja. Svi unosi su trajno prikazani i arhivirani na web- stranici. Dobitnici platinastih i zlatnih nagrada dobivaju nagradni certifikat. Pobjednički dizajn u knjizi predstavlja snažne postere koji se bave širokim rasponom globalnih tema. Knjiga sadrži međunarodne radove nagrađene platinom, zlatom i srebrom. Dodijeljena su i počasna priznanja. Uključen je i nagrađivani rad sudaca. Knjiga »GRAPHIS Protest Posters« otkriva proces koji stoji iza dizajnerskog rada, kao i strast koja ih je navela da kreiraju snažne izjave kako bi se suočili s problemima koji su ih najviše frustrirali.




– Najveći nakladnik za grafički dizajn i vizualne komunikacije na svijetu GRAPHIS New York organizira svjetske natječaje s posebnom tematikom i tiska izuzetne, lijepe knjige određene teme. Veliki GRAPHIS-ov natječaj s temom »Protest Posters« u trajanju od tri i pol godine upravo je završen. U prijavi je bilo više od 400 plakata, a poseban žiri koji čine ranije nagrađivani dizajneri plakata bira nagrađene te tiska knjigu »GRAPHIS Protest Posters 2« s 200-tinjak radova od kojih oni s nagradom Platinum i Gold imaju punu stranicu, a Silver pola stranice, dok su primijećeni na četvrtini stranice.


Uvršteni su moji plakati »+ – =«, »1945. – 2015.«, »UN« (Gold) i slovo »H« (knjige-dosjei) – Silver, pojasnio nam je Ljubičić, dodajući da je tema vrlo intrigantna i aktivira plakat u puno širem kontekstu od uobičajenog.


Dizajn plakata »+ – =« ukazuje na politički koncept – političari otežu odluke jer moraju prihvatiti kontroverzne prijedloge, što je rezultat svih političkih izbora. Gdje je problem: plus, minus, baš kao političko-matematički problem. Matematička formula + i – rezultat je =, što je osnovna ideja u donošenju političkih odluka. Plus, minus i jednako oblikuju lice, a obrve služe da se ne pogriješi u odluci jer odluke moraju biti transparentne.


Uz plakat »1945.- 2015.« podsjeća se da je 2015. bila 70. obljetnica završetka Drugog svjetskog rata. Godine 1945. u Jugoslaviji i Republici Hrvatskoj uveden je jednopartijski sustav. Cijeli narod bio je označen posebnim simbolom srpa (seljaci) i čekića (radnici), koji su prekriženi jedan preko drugog. Kao rezultat »vremenskog roka«, srp i čekić su dizajnirani kao upitnik u tipografiji Times New Roman i uskličnik u tipografiji Helvetica.


Ljudska prava i »H«


Plakat »UN« tematizira ljudska prava. Budući da smo danas suočeni s činjenicom da je globalni svijet duboko podijeljen, nameće se pitanje je li moguće premostiti podjele i učiniti sve ljude jednakima, povezanima, sretnima ili barem s jednakim pravima. U tom smislu rad Ujedinjenih naroda je uzaludan jer o svemu odlučuju političari i njihove države. Takozvana ruka pomirenja bila bi pravo rješenje. Dvije ruke na ovom plakatu su nemoćne jer je jedna lijeva, a druga desna. Plakat je osmišljen u povodu 70. obljetnice Ujedinjenih naroda i zorno oslikava problem cijelog svijeta danas. Njegova slika i priča privlače one koji su neutralni u političkoj slici svijeta.


U opisu plakata s motivom slova »H« navodi se da je ABCDEFG prirodni redoslijed do slova »H« koje je početno slovo naziva države Hrvatske. Slovo »H« ima svoje lijeve i desne okomite crte povezane u sredini vodoravnom linijom. To je politička slika Hrvatske. Slovo »H« izvedeno je iz knjiga s naočalama na onoj koja spaja lijevi i desni politički blok u tamnim bojama. Knjige su politički dosjei posloženi kao mračna povijest hrvatskoga naroda. Slovo »H« je stabilno kao čovjek koji stoji na dvjema nogama. Međutim, ako slovo »H« okrenemo naopako, ništa se ne mijenja. Ovaj dizajn korišten je kao plakat za Sajam knjiga u Frankfurtu i kao ilustracija korica nekih knjiga. Voljeli su ga hrvatski intelektualci i pisci, dok su političari u ovom dizajnu prepoznali kritiku njihovih djela počinjenih u ranijim vremenima.


Vjera u čovječnost


Zanimljiva je izjava poznatog dizajnera i nakladnika Jianpinga Hea: »Djela Borisa Ljubičića sam prvi put vidio početkom ovog stoljeća. Bio sam jako impresioniran projektom Nove hrvatske zastave koji je pokrenuo. Bio sam u njegovom studiju u centru Zagreba u jednom običnom stanu punom knjiga, nacrta, modela i grafika koji je više izgledao kao pretrpani atelje, nego kao uredan i moderan studio grafičkog dizajnera. Osim što za svoje klijente stvara grafički dizajn, Ljubičić se također trudi stvoriti djela koja ukazuju na goruća pitanja u svijetu u kojemu živimo. Izražava svoje jedinstvene ideje o stvarima koje su naizgled daleko izvan okvira onoga o čemu bi dizajner trebao brinuti: od EU-a, ljudskih prava, do kapitalizma i rata. Svoj talent i ustrajnost posvećuje tim projektima jer vjeruje u humanitarizam (čovječnost), da je potrebno pomoći slabijima i preispitivati globalizaciju. Zahvaljujući njemu, vidimo da se društvene vrijednosti grafičkog dizajna šire na šira područja ljudskog društva.«