Reuters
Zanemarimo li hvaljene i nagrađivane naslove prikazane u Berlinu, Cannesu i Veneciji, premijerni je program TIFF-a bio poprilično mediokritetski bez velikih otkrića i iznenađenja što posebno vrijedi za američke srednjostrujaške filmove koji pretendiraju na Oscare
povezane vijesti
TORONTO – Organizatore Međunarodnog filmskog festivala u Torontu i na početku i na kraju 47. izdanja iznenadile su neugodne situacije. Prvo je, nakon investigativne reportaže njemačkog tjednika Der Speigel, novi film Urlicha Seidla »Sparta« povučen iz programa »Contemporary World Cinema«. U tekstu se austrijski majstor kvazidokumentarnog stila i životnih bizarnosti optužuje za kontroverzno snimanje filma tijekom kojeg su djeca i maloljetni glumci (navodno) bili izloženi golotinji, alkoholizmu i nasilju bez najave i znanja njihovih staratelja. U »Sparti« pratimo brata ocvalog šansonijera Ritchieja Brava iz Riminija, prvog dijela autorova triptiha prikazanog na Berlinaleu ove godine. Ritchijev brat pedofilskih sklonosti seli u Rumunjsku gdje oronulu školsku zgradu pretvara u sastajalište za dječake.
Druga bizarna situacija dogodila se pred sam kraj festivala kada je nakon prve projekcije povučena pretenciozna kvaziparodija »People’s Joker« u kojoj je legendarni Batmanov nemesis Joker transrodna osoba. Problem nije rodni identitet slavnog negativca iz DC univerzuma, već (navodna) kršenja prava na licencirane likove i imena pa su DC Comics i Warner Bros. zatražili zabranu prikazivanja filma prijeteći tužbom i pored toga što je redateljica i scenaristica Vera Drew – koja i tumači Jokera – stavila disclamer kako je riječ o nelicenciranoj verziji priče o Jokeru.
Neispunjena očekivanja
Zanemarimo li hvaljene i nagrađivane naslove prikazane u Berlinu, Cannesu i Veneciji, premijerni je program TIFF-a bio poprilično mediokritetski bez velikih otkrića i iznenađenja što posebno vrijedi za američke srednjostrujaške filmove koji pretendiraju na Oscare za što, uz venecijansku Mostru, utrka počinje upravo u Torontu. Među naslovima od kojih se više očekivalo su »Causeway« Jennifer Lawrence, drama o traumatiziranoj vojnikinji koja se nakon povratka iz Afganistana teško prilagođava svakodnevnom životu; »The Greatest Beer Run Ever« Petera Farrellyja (njegova je »Zelena knjiga« 2018. pobrala Oscara za najbolji film), istinita priča iz vijetnamskog rata sa Zacom Efronom i Russellom i crnohumorna drama »The Banshees of Inisherin« s Colinom Farrellom u režiji Martina McDonagha čiji je izvrstan »Tri plakata izvan grada« 2018. bio nominiran za Oscara.
Nešto bolji dojam ostavili su komorna drama »The Whale« koju potpisuje Darren Aronofsky, prije svega zbog glumačkog tour de forcea Brendana Frasera, koji mu pored velikog povratka na scenu jamči i nominaciju za Oscara; »Butcher’s Crossing«, epska drama na »američkoj granici« 1870-ih s Nicolasom Cageom koji se vraća i »ozbiljnijim« ulogama te »The Good Nurse« s Jessicom Chastain i Eddiejem Redmayneom, Netflixova mračna drama snimljena prema istinitoj priči o medicinskom tehničaru koji je, iz nikad razjašnjenih razloga, usmrtio četrdesetak (a vjeruje se i nekoliko stotina) pacijenata.
Slabija konkurencija
TIFF je prije svega festival za (lokalnu) publiku, koja u stotinama tisuća hrli na projekcije, pa je i najrazvikanija nagrada upravo The People’s Choice Award za koju glasaju gledatelji. Ove je godine, s obzirom na slabiju konkurenciju kao i reputaciju redatelja, očekivano završila u rukama Stevena Spielberga za njegovu vrlo dobru poluautobiografsku dramu »The Fabelmans«. Riječ je o memoarima slavnog američkog redatelja i producenta u kojima su Fabelmanovi ustvari Spielbergovi, njegovom odrastanju, obiteljskim sjećanjima koja nisu samo ugodna, kao i rano otkrivenoj ljubavi prema filmu koja će se mnogo godina kasnije pretvoriti u jednu od najvećih karijera u suvremenoj kinematografiji.
Po broju glasova publike iza Spielberga se našla kanadska glumica i redateljica Sarah Polley s dramom »Women Talking« o ženama u vjerskoj koloniji koje gube vjeru nakon seksualnih napada muškaraca, a na trećem mjestu se našao Netflixov crowdpleaser »Glass Onion: A Knives Out Mystery« s Danielom Craigom, Edwardom Nortonom i Kate Hudson, nastavak whodunit hit trilera »Knives Out«.
Nagradu publike za najbolji dokumentarac osvojio je »Black Ice« Huberta Davisa koji progovara o sustavnom rasizmu u hokeju na ledu u Kanadi, dok je najboljim filmom u žanrovskom programu »Midnight Madness« publika proglasila ekscentričnu biografsku dramu »Weird: The Al Yankovic Story« o istoimenom američkom glazbeniku (tumači ga Daniel Radcliffe), koji se proslavio parodiranjem nekih od najpoznatijih pop hitova.
Nagrada filmskih kritičara
Međunarodno udruženje filmskih kritičara FIPRESCI najboljim je filmom proglasilo satiru »A Gaza Weekend« koju potpisuje Basil Khalil, o Englezu i Izraelki koji nakon izbijanja virusne epidemije u Izraelu pokušavaju prebjeći u pojas Gaze kao »najsigurnije mjesto na svijetu«.