Slavni bubnjar na Zagreb Jazz Festivalu

Billy Cobham izveo vlastite skladbe s remek-djela jazz-rocka, albuma “Spectrum”

Davor Hrvoj

Billy Cobham privukao je brojnu zagrebačku publiku / Foto DAVOR HRVOJ

Billy Cobham privukao je brojnu zagrebačku publiku / Foto DAVOR HRVOJ

Prisutni su pljeskom pozdravili svaku od skladbi, a na programu koncerta bila je većina njih, među ostalima »Stratus«, »Le Lis«, »Spectrum« i »Taurian Matador«



ZAGREB  Slavni bubnjar Billy Cobham nastupio je u Kinu Studentskog centra u Zagrebu. Predstavio se sa svojim Billy Cobham Spectrum 50 Bandom, s kojim je dan prije nastupio na Peristil Vibrez festivalu u Splitu. Između ostalog, mnogobrojnu zagrebačku publiku privukao je najavljenim programom. Naime, izvodio je vlastite skladbe s remek-djela jazz-rocka, albuma »Spectrum«, prvog samostalnog izdanja, što ga je 1973. objavio kao vođa sastava. Iako se do tada već afirmirao kao virtuozan bubnjar, tim albumom napravio je velik iskorak u karijeri, te je stekao ugled i kao maštovit skladatelj.


Skladbe za vječnost


Upravo su skladbe s tog albuma bile jedan od razloga iznimnog zanimanja publike. Ulaznice su, naime, bile rasprodane, a po brojnosti upita onih koji ih nisu uspjeli kupiti na vrijeme zaključak je da bi dvoranu mogao napuniti i dvama koncertima. Pokazalo se da prisutni dobro poznaju glazbu sa spomenutog albuma. Naime, pljeskom su pozdravili svaku od skladbi, a na programu koncerta bila je većina njih, među ostalima »Stratus«, »Le Lis«, »Spectrum« i »Taurian Matador«. Sjaj tih djela ne blijedi ni danas, više od pedeset godina nakon njihova nastanka. Osjeća se to i u utjecaju koji su imale na naraštaje glazbenika, posebice bubnjara. No, dok oni najčešće pokušavaju oponašati izvorne verzije, Cobham ih danas donosi u novim, izmijenjenim inačicama. U dobro osmišljenom programu smisleno ih je spojio s ostalim svojim skladbama, nastalima u raznim razdobljima karijere.


Drugi razlog takvog zanimanja publike za koncert reputacija je što ju je Cobham stekao kao bubnjar koji je ostvario suradnje s glazbenicima koji su, poput njega, stvarali povijest jazza i ne samo jazza: Horaceom Silverom, Quincyjem Jonesom, Leejem Morganom, Milesom Davisom, Jamesom Brownom, Sonnyjem Rollinsom, Georgeom Bensonom, Johnom McLaughlinom i mnogima drugima. Svojim je sviranjem obogatio glazbu svakoga od njih, ne samo pruživši im stabilnost nego i svojim solima.


Prepoznatljiv stil sviranja




I na ovom koncertu demonstrirao je svoj prepoznatljivi stil sviranja, koji je počeo razvijati svirajući s Milesom Davisom, a potpuno definirao svirajući s gitaristom Johnom McLaughlinom u sastavu Mahavishnu Orchestra. Upravo zbog tog osebujnog pristupa uvršten je u Modern Drummer Hall of Fame i Classic Drummer Hall of Fame. Svirao je lepršavo, razigrano, virtuozno, ali u njegovim izvedbama to se doimalo kao da svira potpuno opušteno i bezbrižno. Uz tako poticajnu suradnju i članovi sastava su izgarali u svirci. Uz njega, to su bili klavijaturist Gary Husband, bas-gitarist Mike Mondesir i gitarist Rocco Zifarelli. Veliku odgovornost imao je Husband, jer važnu ulogu u stvaranju izvedbi za album »Spectrum« odigrao je klavijaturist Jan Hammer, koji je, uz Cobhama, jedini svirao u izvedbama svih skladbi.


Publika je ovacijama pokazala da odobrava novo viđenje »Spectruma«, čiji kultni status ne blijedi, ali i Cobhamovu sviračku i skladateljsku vještinu, kao i koncept preoblikovanja skladbi koje su ostale zapamćene iako je stil u kojem su nastale puno slabije zastupljen nego u 1970-ima, kad su nastale. Na uporno inzistiranje prisutnih sastav je odsvirao dodatak, skladbu »Quadrant 4«, još jednu koja je prvi put objavljena na albumu »Spectrum«.


Bio je to nastavak 15. Zagreb Jazz Festivala, na kojem će do kraja godine nastupiti još sedam glazbenika sa svojim sastavima: 28. 9. Avram Fefer, 11. 10. Cyrille Aimee, 26. 10. Anat Cohen, 30. 10. Gregory Porter, 11. 11. Chief Adjuah, 23. 11. Keyon Harrold, a 18. 12. Emmet Cohen.