U prvom planu Anamarija Knego i Leonora Surian Popov Snimila: Ana Krizanec
Publika je mogla dobiti uvid u proces nastanka jedne operne predstave, što je dodatno pokušala približiti redateljica Diana Haller razgovorom s publikom te režijskim intervencijama u redovnu probu
povezane vijesti
RIJEKA – U povodu nadolazeće premijere opere »Anna Bolena« redateljice Diane Haller, koja će se održati 29. rujna, u HNK-u Ivana pl. Zajca održana je otvorena proba za građanstvo, pretplatnike, kazališne ljubitelje i sve zainteresirane, uz gotovo puna predviđena sjedeća mjesta, a publika je tako mogla dobiti uvid u proces nastanka jedne operne predstave, što je dodatno pokušala približiti redateljica Diana Haller razgovorom s publikom te režijskim intervencijama u redovnu probu. Kako je uvodno istaknula Katarina Mažuran, voditeljica programa razvoja publike, ideja da prva proba ove nadolazeće opere bude javna i otvorena za sve je redateljičina ideja, tako da publika može posvjedočiti umjetničkom procesu u nastanku. A tako i bi, redateljica Haller ukratko je publici, cijelo vrijeme pojašnjavajući što se točno odvija na samoj sceni, izložila radnju ove opere, skrenuvši ujedno pažnju na kompleksnost toga opernog komada.
Režiju ove poznate opere koja je praizvedena 1830. godine u Milanu preuzela je, dakle, Diana Haller, višestruko nagrađivana riječka mezzosopranistica, počasna članica riječke Opere, solistica opernog ansambla Državne opere Stuttgart čija je nacionalna prvakinja te predavačica na akademiji Staatliche Hochschule für Musik und Dastellende Kunst u Stuttgartu.
Trilogija kraljica
Poznata opera »Anna Bolena« Gaetana Donizettija, naime, drugi je dio poznate autorove »Trilogije kraljica«, koja, uz »Annu Bolenu« uključuje i naslove »Maria Stuarda« i »Roberto Devereux«, a tematizira živote engleskih kraljica iz dinastije Tudor. Ta, jedna od najpoznatijih opera Donizettija, temelji se na životu Anne Boleyn, druge žene engleskog kralja Henryja VIII., a sama radnja donosi uvid u dramatične događaje vezane uz njezin brak s kraljem i za njezinu sudbinu, pa opera tako propituje političke intrige, ljubavne trzavice, kao i osobnu tragediju Anne Boleyn, pojasnila je Haller. S obzirom na to da se Donizetti smatra kraljem bel canta, i »Annu Bolenu« karakterizira predivna glazba koju prate virtuozne vokalne izvedbe. Vrlo izražajna melodija ponire u psihu junaka, a sama opera tako daje uvid u ključne trenutke u životu Anne Boleyn.
Iako se radi o trenutku kada opera prvi put biva postavljena na pozornicu, sinergija između redateljice Haller, njezine asistentice Sofije Cingule, orkestra i dirigenta Villea Matvejeffa, solista i zbora, dakako postoji. Redateljica Haller svojom energijom, entuzijazmom, otvorenošću, no i fokusom na umjetnički trenutak i njegovu kvalitetu, bez obzira na prisutnost publike, pokazala je ne samo veliko znanje, kirurški precizan pristup određenom trenutku, već i spremnost da nepretenciozno ukaže na složenost opernog djela. U tom procesu nastanka djela jasno je kako svi dionici imaju važnu ulogu, kako zbor koji je djelovao po uputama, prvakinja Anamarija Knego koja tumači Bolenu, tako i malodobna djevojčica koja, čini se, raste sa scenom i na sceni. U tom procesu koji se i publici na trenutke mogao učiniti i jest činio kao nimalo lak, već vrlo zahtjevan, onaj koji zahtijeva spremnost, fokus te performersku kondiciju, važna je i sinergija orkestra koji djeluje po redateljičinim naputcima, no i spremnost članova, ovdje asistentice Cingule i dirigenta Matvejeffa da pjevački popune nečije odsustvo, jer odsutni su bili neki članovi zbog bolesti, kako smo saznali.
A upravo je bolest ono čega se pjevači najviše boje, kaže Knego publici odgovarajući na pitanja, ujedno ističući kako i sama priprema za neko operno djelo ovisi i o mnogim drugim, nerijetko životnim faktorima koji uvelike određuju način i intenzitet rada i njoj i ostalim umjetnicima.
Nova praksa
Čin održavanja otvorene probe, što jest praksa inozemnih kazališnih kuća, pa i one iz koje Haller dolazi, trenutak je kad kultura probija granice, rastaču se granice između umjetničkog/kulturnog i svjetovnog, to jest građanstva. Edukativni je to proces približavanja kazališta i umjetnosti općenito građanstvu, uvid u trenutak nastanka jedne kazališne predstave, ovdje opere, kao i njezinu složenost, no prije svega način je to obrazovanja generacija nove publike koja bi trebala s jednakim žarom i s jednakom ljubavlju uranjati u nezamjenjiv svijet umjetnosti koji nam (jedno) kazalište omogućava, stoga pohvala za ovakvu inicijativu jedne nove prakse, nadajmo se, riječkoga HNK-a.
Izvođači i autorska ekipa
Redateljica Haller u ovoj se operi pojavljuje u dvostrukoj ulozi, prvi put kao redateljica, a u jednoj od alternacija tumači i ulogu Seymour, uz Michaelu Selinger. Lik Anne Bolene tumači prvakinja Anamarija Knego, Enrica Tudora Mariano Buccino, a u ostalim se ulogama pojavljuju Slavko Sekulić, Franko Klisović, Sergej Kiselev, Ivna Bruck i Leonora Surian Popov. Povijesne kostime koji bi trebali uvjerljivo reprezentirati vrijeme Tudora izradila je Sandra Dekanić, a scenografiju čiji se dio mogao vidjeti i na probi, izradio je Alan Vukelić. A dirigent/i su Ville Matvejeff i Zoran Juranić, što bi moglo oduševiti mnoge.