Dio stvaralaštva crtača stripa Mila Manare

ODISEJE SPOZNAJE Tematski i idejno suprotne priče u jednom izdanju

Marinko Krmpotić

Foto: M. MANARA

Foto: M. MANARA

Stripovi »Snježni Čovjek« i »Papirnati Čovjek« oduševljavaju moćnim, razigranim, uvjerljivim i realističnim crtežom u kojem Manara koristi tehnike filmskog kadriranja, pažnju posvećuje i »oslikavanju« zvuka, koristi grotesku i humor te briljira u erotskim komponentama crteža



Zahvaljujući zagrebačkom izdavaču V.B.Z.-u hrvatski su ljubitelji stripa od kraja prošle godine u prilici uživati u djeliću stvaralaštva čuvenog talijanskog strip-crtača Mila Manare.


Naime, pod nazivom »Odiseje spoznaje« zagrebački je izdavač preuzeo 2016. godine objavljenu francusku verziju strip-albuma »Odyssees Initiatiques« sastavljenu od dva Manarina stripa – »Snježni Čovjek« (»L’Uomo delle Nevi«) prvi put objavljenog 1978. godine te »Papirnati Čovjek« (»L’ uomo di carta«) iz 1982. godine.


Nije, dakle riječ o novijim uradcima ovog kultnog autora, ali to što je od njihove prve objave prošlo 45, odnosno 43 godine, ljubiteljima stripa neće nimalo smetati.





Erotska komponenta crteža jedna je od odlika Manarinig stila, Foto: M. Manara

Različite teme


»Snježni Čovjek« je, kako u predgovoru piše sam Manara, dio serijala naslovljenog »Jedan čovjek, jedna avantura« koju je objavljivao talijanski izdavač Bonelli, na kojem je surađivalo nekoliko velikih autora stripa kao što u Hugo Pratt, Dino Battaglia, Sergio Toppi i mnogi drugi.


Epizoda koju je nacrtao Manara temelji se na scenariju Alfreda Castellija i obrađuje čuvenu priču o Jetiju, Snježnom Čovjeku s Himalaje.


Castelli je priču osmislio kao avanturu tijela i uma pa njegov glavni lik, engleski novinar Tobey, kreće dvadesetih godina prošlog stoljeća put Himalaje u potragu za istinitošću vijesti o postojanju Snježnog Čovjeka da bi na tim veličanstvenim visinama shvatio neke duboke životne istine pa se time cijela priča diže na filozofsku i mističnu razinu.


Potpuno je drukčiji ton i smisao »Papirnatog Čovjeka«, vestern-štorije koja je trebala biti tek prva epizoda novog serijala.


Nažalost, francuski strip-časopis Pilote koji je planirao objavljivati taj serijal, propao je nedugo po narudžbi, a od svega je ostala tek prva epizoda u kojoj upoznajemo prekrasnu Indijanku zvanu Bijela Zečica i Papirnatog Čovjeka, mladića kojem je ona dala to ime i s kojim u prvoj epizodi proživljava neobičnu i tragičnu avanturu prepunu nesvakidašnjih i prilično otkvačenih zbivanja i likova.



Ovako je izgledala prva naslovnica stripa »Snježni Čovjek« objavljenog 1978. godine, Foto: M. Manara

Odličan potez


Naravno, oba spomenuta stripa oduševljavaju tipičnim moćnim, razigranim, uvjerljivim i realističnim Manarinim crtežom u kojem on vrlo često koristi tehnike filmskog kadriranja, punu pažnju posvećuje i »oslikavanju« zvuka, vrlo česti koristi grotesku i humor te, po čemu je postao poznat, briljira u erotskim komponentama crteža kojih je u ovom slučaju moguće itekako uočiti u liku Bijele Zečice.


Nedvojbeno, »Odiseje spoznaje« odličan su potez V.B.Z-a, a to što su ponuđene po mnogočemu dvije tematski i idejno potpuno suprotne priče – jedna refleksivna, druga pretežno humoristična i zabavna – nije minus jer je time, ustvari, istaknuta raznovrsnost i kreativnost jednog od ponajboljih strip-crtača u povijesti ove vrste umjetnosti.



Bijela Zečica glavni je lik stripa »Papirnati Čovjek«, Foto: M. Manara