
Ljubo Karaman / Foto: Institut za povijest umjetnosti
U zborniku radova međunarodnog znanstvenog skupa održanog u Splitu 2021. analiziraju se doprinosi Ljube Karamana (1886. – 1971.) od ranoromaničke sakralne arhitekture, preko srednjovjekovnog i renesansnog slikarstva i skulpture sve do baroka i modernog doba
povezane vijesti
Zbornik radova s međunarodnog znanstvenog skupa “Ljubo Karaman pedeset godina poslije”, posvećen jednom od utemeljitelja povijesnoumjetničke struke u Hrvatskoj, objavili su splitski nakladnik Književni krug i Institut za povijest umjetnosti iz Zagreba.
Nakladnici ističu kako je Zbornik radova međunarodnog znanstvenog skupa održanog u Splitu 23. i 24. rujna 2021. posvećen Ljubi Karamanu (1886. – 1971.), koji je kao znanstvenik, teoretičar i konzervator i danas aktualan.
Dvadesetak stručnjaka – povjesničara umjetnosti, povjesničara i arheologa, sudionika znanstvenog skupa, na znanstveno utemeljeni način analiziraju doprinose Ljube Karamana različitim temama, od ranoromaničke sakralne arhitekture, preko srednjovjekovnog i renesansnog slikarstva i skulpture sve do umjetnosti baroka i modernog doba, napominju nakladnici.
Ocjenjuju kako su od posebnog značenja analize Karamanovih teorijskih postavki i njihove relevantnosti danas. Naglašavaju kako se široki spektar Karamanova djelovanja odrazio i u koncepciji zbornika, pa su tako stručnjaci iz različitih hrvatskih područja te Slovenije, u širokom rasponu od kasnoantičkih i ranosrednjovjekovnih tema, preko renesanse i baroka do moderne umjetnosti, od teorijskih pitanja do konzervatorske prakse, preispitali aktualnost Karamanovih postavki.
Za Karamanov stručni rad je, ističu, bilo bitno i karakteristično da u svojim istraživačkim izazovima nije bio ograničen samo na jedan od dvaju ključnih kulturno povijesnih krugova – mediteranski ili srednjoeuropski, već je meritorno tumačio umjetnička djela iz obiju sredina.
Tako je stvarao i prve sinteze, odnosno prikaze umjetnosti na cijelom području Hrvatske, ne zanemarujući pritom ni međunarodni, odnosno europski kontekst.
U tom smislu, tvrde, reinterpretacija njegova djela, ostvarena u ovom zborniku na visokoj znanstvenoj i stručnoj razini, čini ovo djelo vrijednim.
Zbornik su uredili Radoslav Tomić, Ivan Basić i Darka Bilić.
Hrvatski povjesničar umjetnosti i konzervator Ljubo Karaman rođen je u Split 1886., a umro Zagrebu 1971. Klasičnu gimnaziju završio je 1904. u Splitu, a studij povijesti i geografije na Filozofskom fakultetu u Beču. U Beču je studirao i povijest umjetnosti 1912. – 1914. koju je doktorirao 1920. tezom Die romanische Plastik in Spalato.
Godine 1911. bio je nastavnik u klasičnoj gimnaziji u Splitu, potom u dubrovačkoj gimnaziji, da bi od 1919. bio asistent Pokrajinskoga konzervatorskog ureda za Dalmaciju, a od 1926. glavni konzervator za Dalmaciju u Splitu.
U Splitu je bio suradnik don Frane Bulića s kojim je napisao knjigu Palača cara Dioklecijana . Pod pritiskom talijanskih fašističkih vlasti napustio je 1941. Split i djelovao u Zagrebu kao ravnatelj Konzervatorskog zavoda do umirovljenja 1950. godine. Proučavao je spomenike od antike do baroka, a posebno su važni njegovi radovi na području starohrvatske arheologije.