Iva Hraste-Sočo

Nova intendantica predstavila program HNK Zagreb za kazališnu sezonu 2022./2023.

Ante Peričić

Foto Josip Mikačić

Foto Josip Mikačić

Otvara se nova stranica u povijesti našeg središnjeg teatra.



Novoizabrana intendantica zagrebačkog Hrvatskog narodnog kazališta Iva Hraste-Sočo javnosti je predstavila program za narednu kazališnu sezonu 2022./2023.


S njezinim imenovanjem i mandatom koji započinje s prvim rujnom ove godine zasigurno se otvara nova stranica u povijesti našeg središnjeg teatra.


Naime, prošlo je sedamnaest godina od kako je završio intendantski mandat skladatelju i dirigentu Mladenu Tarbuku te će, nakon toliko godina, na čelu ove kuće opet biti osoba iz svijeta glazbenog kazališta.


Kanonska djela na moderan način




Samim time se očekuje kako će Hraste-Sočo dobro razumijevati probleme s kojima se suočava operni ansambl koji je ujedno i najveći te broji dvije stotine članova zbora, orkestra i solista.


Iako sam bila operna pjevačica i dolazim iz tog spektra kazališta, ostali ansambli, odnosno drama i balet, sigurno neće biti zanemareni.



Tako nas čeka široki repertoar sastavljen od kanonskih djela čitanih na inovativan i moderan način, ali bit će mjesta i za suvremena djela koja zaslužuju svoja mjesta na ovoj pozornici. Isto će se, na sceni, naći i mladi umjetnici, kao i oni s velikim iskustvom.


Taj će spoj mladosti i iskustva donijeti novu energiju ovom kazalištu” istaknula je, na samom početku, Hraste-Sočo.


Operne premijere


Kada je riječ o opernim premijerama u nadolazećoj sezoni, planira se na scenu postaviti pet opera. Prva operna premijera bit će ‘Nabucco’ Giuseppea Verdija, a njome će ravnati dirigent svjetskog ugleda Pier Giorgio Morandi, dok će režirati isto tako značajni Giancarlo del Monaco.


Na scenu HNK, ususret božićnim i novogodišnjim praznicima, vraća se i ‘Šišmiš’ Johanna Straussa mlađeg (dirigent Srba Dinić; režija Krešimir Dolenčić).



Postavit će se i tri opere iz nacionalnog repertoara koji je, ističe buduća intendantica, izuzetno važan – kako onaj baštinski, tako i suvremeni.


U narednoj sezoni imat ćemo premijere tri hrvatske opere. Počinjemo uobičajenu suradnju s Muzičkim bijenalom i to s praizvedbom opere ‘Lennon’ Ive Josipovića.


Dirigent će biti Ivan Josip Skender, a režirat će Marina Pejnović. Zatim dvije opere iz baštinskog repertoara i to u suradnji s Akademijama.


Riječ je o međuakademijskom projektu te je moja vizija vratiti akademije na pozornicu HNK i ostvarivati s njima intenzivniju suradnju. Riječ je, na koncu, o našem kadrovskom bazenu.



To su opere ‘Amfitrion’ Borisa Papandopula te ‘Stanac’ Jakova Gotovca, koju ćemo izvesti u suradnji s Klovićevim dvorima, a pod ravnanjem Ive Lipanovića u režiji Hrvoja Korbara”.


Dramske premijere


Prva dramska premijera bit će 8. listopada i to Molièreov ‘Don Juan’ u režiji gosta iz Sjeverne Makedonije Dejana Projkovskoga. Komad će biti postavljen povodom četiri stotine godina od autorova rođenja i to pod pokroviteljstvom Francuskog veleposlanstva.


Postavit će se i ‘Ubojstvo’ izraelskog pisca Hanocha Levina u režiji gosta iz Izraela Ida Rosenberga, a pod sponzorstvom Izraleskog veleposlanstva. Tu su i ‘Enigmatske varijacije’ Érica-Emmanuela Schmitta u režiji naše glumačke dive Neve Rošić te u koprodukciji s HNK-om Ivana pl. Zajca.


Što se hrvatskog repertoara tiče, postavit će se nagrađivani tekst Marine Vujčić ‘Plodna voda’ u režiji Nenni Delmestre, a nakon dugo vremena na pozornicu zagrebačkog HNK-a vraća se i Krležina ‘Leda’ u režiji Franke Perković.



Za pretpostaviti je da će intendantica, u kazališnoj sezoni 2023./2024., na scenu postaviti i Glembajeve, kako bi, sa sadašnjim naslovom ‘U agoniji’, Krležina trilogija bila potpuna.


Najavljene koprodukcije


Zagrebački HNK očigledno će u narednoj sezoni usko surađivati s riječkim nacionalnim teatrom jer su najavljene i dvije koprodukcije u Baletu.


Zagreb će tako, po prvi puta, doživjeti postavljanje jednog od najpoznatijih djela Arama Hačaturjana ‘Spartak’ u koreografiji Jiřija Bubeničeka, a slijedi i moderni balet na temu Čajkovskog kojeg će koreografirati mladi španjolski koreograf Cayetan Soto.



U koprodukciji sa SNG-om Maribor, Edward Klug režirat će i koreografirati balet ‘Peer Gynt’ Edvarda Griega, a naredna će se sezona zagrebačkog HNK-a zaključiti suvremeni baletom ‘Prelaženje linije’ (koreografija Francesco Nappa, Massimiliano Volpini te Philippe Kratz).


Popratni programi


Osim što će prvu sezonu mandata nove intendantice obilježiti mnoge suradnje, koprodukcije i gostovanja renomiranih stranih umjetnika, Hraste-Sočo je najavila i cijeli niz popratnih programa kao što je Filmski trezor HNK s filmskim projekcijama na temu drame, opere i baleta.


Spomenute će voditi povjesničar filma Daniel Rafaelić, a organizirat će se i teatrološke, muzikološke i baletne radionice koje će tematizirati aktualne predstave.



Kreće se i s programom ‘Kazalište za obitelj’, kao i ‘Operom za bebe’ – programom namijenjenim djeci do treće godine života kojim će se nastojati naše najmanje sugrađane uvesti u svijet glazbene umjetnosti.


Sezonu otvara Operna gala


Najavljeno je kako će se, u prvoj sezoni intendanture, prikazati produkcije SNG-a Maribor i Teatra Verdi, a sezona će započeti 18. rujna Opernim gala koncertom s posebnim gostom Piotrom Beczałom, a pod ravnanjem našeg eminentnog dirigenta Ivana Repušića, dok će Baletna gala večer, planirana u studenom, predstaviti zvijezdu milanske Scale Roberta Bollea.


Kazališnu će sezonu Hraste-Sočo zaključiti Opernim festivalom s najvećim uspješnicama hrvatskih nacionalnih teatara, ali i nekih međunarodnih.


Po prvi se puta uvodi i pretplata K-HNK kroz koju će zagrebačka, ali i publika ostalih hrvatskih gradova, moći vidjeti recentnu produkciju hrvatskog glumišta.


Osim toga, pretplatnicima će biti ponuđena i Europska pretplata koju će HNK provoditi s SNG-om Maribor.


Tako nas očekuje četrnaest premijera, a na repertoaru ostaju najvažniji naslovi iz prethodnih sezona.


Događanjem je moderirala Jana Haluza, a predstavljanju su, u prepunom foajeu naše središnje kazališne kuće, prisustvovali mnogi članovi sva tri ansambla, kao i osobe iz našeg javnog života, dok među publikom nije bilo nikoga od Uprave na odlasku, na čelu s intendanticom Dubravkom Vrgoč.