Razgovor

Švedski književnik Mattias Edvardsson: ‘Volim pisati o normalnim ljudima izloženim ekstremnim situacijama’

Marinko Krmpotić

Kako kaže popularni književnik, spada među one spisatelje koji ne planiraju puno prije no što krenu pisati, a pisanjem sve više i više upoznaje i razvija svoj lik



Narednog će mjeseca, 27. svibnja u Rijeci, dan kasnije u Zagrebu, u Hrvatskoj prvi put gostovati Mattias Edvardsson, sve značajniji švedski književnik, autor kod ljubitelja drama i trilera omiljenih romana »Sasvim obična obitelj« i »Zagonetna ubojstva u Lundu«. Upravo objavljivanje ovog posljednjeg romana povod je njegova dolaska i gostovanja u Rijeci i Zagrebu gdje će ga zagrebački VBZ predstaviti čitateljima. Naravno, Edvardsson će govoriti ne samo o aktualnom romanu, već i o sebi kao autoru. Razgovor o novom romanu mi počinjemo pitanjem vezanim uz kompozicijski pristup pripovijedanju. Naime, slično kao i u »Sasvim običnoj obitelji«, i u romanu »Zagonetna ubojstva u Lundu« autor nam priču prenosi kroz tri lika, odnosno iz tri perspektive, pa ga na temelju toga i pitamo glede njegova rada.


Promjena percepcije


Zašto vas privlači takav pristup?


– Mislim da uvijek postoje ne dvije, nego tri strane svake priče. Najmanje. Volim i uživam iznenaditi čitatelja, promijeniti njegovu percepciju, natjerati ga da se upita jesam li sam dobro procijenio taj i taj lik, nisam li pogriješio, nije li on drugačiji… Jer, rijetko su stvari crne ili bijele, ništa u životu i međuljudskim odnosima nije jednostavno. Zato volim pisati iz različitih perspektiva, a kad pritom pišem u prvom licu, uvjeren sam da na taj način i sebi i čitatelju omogućavam da budemo što bliži liku.




Odlično gradite likove. Od nekih općih odredbi na početku, svako od njih polako se pred čitateljem otkriva kao osoba s nizom mana. Kako pristupate tom poslu? Kako gradite likove?


– Hvala na pohvalama. Spadam među one književnike koji ne planiraju puno prije no što krenu pisati, ali kroz pisanje sve više i više upoznaju i razvijaju svoj lik. Postupno upoznavajući svoj lik približavam se i svome čitatelju jer je i on u sličnome položaju. Volim čitatelja pustiti u uvjerenju da je dobro shvatio i upoznao određeni lik, a onda polako i njemu i sebi mijenjati tu percepciju.


Gradba lika Sally


Divan je lik djevojčice Sally. Kako ste njega stvorili i izgradili?


– Otac sam dvije kćeri. Kao lik, Sally je u velikoj mjeri utemeljena na njihovim karakteristikama. Sally je pametna djevojčica i ima jako razvijen smisao za humor. Istodobno, ona je dijete koje je prisljeno brzo odrasti.


Mjesto zbivanja u oba vaša u Hrvatskoj objavljena romana je Lund, grad u kojem živite. Zašto ste se odlučili na to i kakve su reakcije vaših sugrađana?


Foto Caroline Andersson


– Lund je tipični studentski grad, a to znači da su brojna zbivanja i život vezani uz sveučilište. To moj grad čini mjestom na kojem se stapaju životi ljudi iz svih dijelova Švedske, ali i iz ostalih dijelova svijeta. Dosad sam za svoje knjige od sugrađana dobivao uglavnom pozitivne reakcije. Općenito, smatram da ljudi vole čitati o onim mjestima u kojima žive.


Nastavničko iskustvo


Nekad ste radili u srednjoj školi. Kako su vaši učenici reagirali na činjenicu da im je profesor svjetski značajan književnik?


– S radom u srednjoj školi, a predavao sam švedsku književnost i psihologiju, prestao sam prije pet godina, kad sam se okrenuo književnom stvaralaštvu. Naravno, dok sam im predavao, moji su učenici znali da sam književnik, ali za njih ja sam prije svega bio njihov nastavnik. Mnogi od mojih bivših učenika znaju me još uvijek kontaktirati ili mi reći kad me sretnu kako su pročitali neku od mojih knjiga, što je za mene fantastično, uživam čuti takvo što.


Završetak vaših u Hrvatskoj dvaju objavljenih romana takav je da krivci ne odgovaraju pred zakonom. Naravno, nitko od čitatelja neće se ljutiti zbog toga. No, jeste li imali primjedbi na tu činjenicu?


– Prije svega moram naglasiti da činjenica da počinitelji zločina ostanu nekažnjena mi nije bila namjera ili književni plan. Ja zaista puštam likove da žive neki svoj život i jednostavno se priča tako razvijala da je kraj u oba spomenuta romana takav kakim ste ga opisali. Svoje likove volim tjerati do onih krajnjih granica. Volim pisati o normalnim ljudima izloženim ekstremnim situacijama i ljudima prisiljenim donositi životno važne odluke. Lako je moralizirati sve dok se u stvarnosti ne suočite s nekom teškom situacijom izbora. Čovjek misli kako će se znati ponašati u nekoj teškoj i stresnoj situaciji, no što ćemo točno učiniti i kako ćemo reagirati, otkriti možemo tek onda kad se zaista i nađemo u određenoj situaciji.


Netflixova produkcija


Vaše djelo »Sasvim obična obitelj« zaživjelo je i kao TV serija. Jeste li zadovoljni načinom na koji ju je Netflix napravio?


– Iznimno sam zadovoljan. U realizaciju sam bio uključen kao izvršni producent i pomagao sam pri izradi scenarija. Smatram da je produkcija bila vrhunska, gluma izvrsna, a Lund je kao mjesto zbivanja odlično prikazan.


Naslovnica knjige “Sasvim obična obitelj”


Možemo li onda očekivati da ćemo uskoro gledati i »Familjetragedi« na TV ekranima?


– Zaista bih to volio i, kako se to kaže, držim palčeve da se situacija tako razvije. No, taj proces »prebacivanja« knjige u TV seriju je vrlo spor i traži puno vremena. Za sada nema konkretnih najava i planova, ali ja se nadam da će i ova knjiga zaživjeti kao TV serija.


Tradicionalne policijske priče


Na čemu trenutačno radite, što vaši čitatelji mogu očekivati?


– Počeo sam rad na trodijelnoj seriji trilera smještenih u Švedsku devedesetih godina prošloga stoljeća. Na jedan će način to biti tradicionalne policijske priče sa zločincima i onima koji ih love. Prva od tri planirane knjige ovih je dana objavljena u Švedskoj i naišla je na jako dobar odjek što me čini sretnim te, naravno, motivira da nastavim i dovršim tu seriju od tri romana.


Očekuje vas gostovanje u Hrvatskoj gdje su vaše knjige vrlo popularne. Koliko vam je Hrvatska poznata?


– Iskreno se radujem svom prvom posjetu vašoj prekrasnoj zemlji. Godinama sam planirao posjetiti Hrvatsku, a za ovo smo ljeto, čak i prije poziva hrvatskog izdavača za dva gostovanja, moja obitelj i ja planirali ljetovati u Hrvatskoj! A sad ćemo to spojiti s mojim gostovanjima u Zagrebu i u Rijeci. Nije moglo bolje! Imam puno prijatelja koji su posjetili Hrvatsku i govorili mi kako je riječ o prekrasnoj zemlji, pa sam zaista sretan što ću napokon vidjeti sve te čarobne prirodne ljepote.


Osvrt na autorov roman »Zagonetne smrti u Lundu«


Naslovnica knjige “Zagonetne smrti u Lundu”


I drugi je u Hrvatskoj preveden Edvardssonov triler vrlo dobar i na tragu je sjajnog predstavljanja prethodnog romana »Sasvim obične obitelji«. To pak znači da je autor zadržao vrlo visoku razinu ostvarenu u tom romanu koji je na majstorski način kroz priču o za javnost neriješenom ubojstvu sjajno analizirao život obitelji koja je samo naizgled sasvim obična.


Odlična analiza obiteljskog života oca, majke i devetnaestogodišnje kćeri s isto tako iznimno kvalitenim osvrtima na neke elemente švedskog društvenog, pa i političkog života, zaista je ponudila čitateljima užitak, a slično će biti i s ovim romanom koji je pod nazivom »Familjetragedi« u Švedskoj objavljen 2023. godine, a na naše je tržište prispio u studenom 2024. godine u prijevodu Lane Momirski.


Pripovijedanje i likovi


Slično kao i u spomenutom prethodniku, i u ovom je romanu Edvardsson u središte pažnje stavio tri lika koji nam, svaki sa svog stajališta, pripovijedaju priču. Prvi je Bill, tridesettrogodišnji nezaposleni otac osmogodišnje Sally. Voljena supruga Miranda umrla je prije skoro godinu dana, a budući da on nema posla, prisiljen je sobu svoje djevojčice ponuditi za iznajmljivanje. Tako u njihov stančić stiže Karla, dvadesetogodišnja studentica prava koja radeći za jedan servis za čišćenje nastoji zaraditi kako bi lakše studirala. Vrlo dobro plaćen posao dobiva kod jednog od bogatijih parova Lunda, pedijatra Stevena Ryttera i njegove supruge Regine. Regina je više od godinu dana bolesna (nitko ne zna od čega) pa Steven, koji je i ranije znao »šarati« stupa u vezu sa Jennicom, nekadašnjom velikom prijateljicom pokojne Billove supruge Mirande. Ovih će se petero ljudi uskoro naći u dramatičnoj mreži zbivanja koja će kulminirati policijskom istragom i sumnjom na dvostruko ubojstvo. Naravno, o tome što je bilo i kako se sve rasplelo, pročitajte sami.


Slojevitost likova


Edvardsson je vrlo dobar u kreiranju likova, pri čemu ih gradi postupno i temeljito tako da od onih početnih postavki pri njihovom predstavljanju čitatelj prolazi dug put tijekom kojeg se sa svakog od njih, sloj po sloj, skidaju koprene koje skrivaju pravu istinu o njima, ogoljujući ih do srži i čineći ih vrlo realnim i stvarnim, što znači da nitko od njih, koliko se god to na početku činilo, nije savršen i dobar. Osim, logično, malene Sally koja oduševljava dječjom naivnošću i nevinošću, podižući svojim postojanjem emocionalnu razinu ovog romana, ostali likovi iz epizode u epizodu potvrđuju svoje nesavršenost i mane koje nisu nimalo bezazlene i koje, baš zbog toga što ih nisu u stanju nadvladati, vode u obiteljsku tragediju, što je i originalni naziv ovog romana, pa je s obzirom na to hrvatski prijevod naslova možda pomalo i nespretan.


Tko je ubojica?


Slično kao i u romanu »Sasvim obična obitelj«, i u ovom je djelu Edvardsson priču složio tako da krivac ne plaća kaznu, odnosno zločin ostaje nekažnjen. No, isto kao i u spomenutom romanu, tako i u ovom, nitko od čitatelja neće se buniti zbog izbjegavanja pravde. Zašto – pročitajte sami. I definitivno vam neće biti dosadno, posebno volite li krimić literaturu i ono klasično pitanje tko je ubojica. Taj odgovor ostaje potpuno neizvjestan do samog kraja romana i praktično je jako teško pogoditi što se dogodilo i tko je ubojica. Uz tu neizvjesnost, koja je pak temelj svakog trilera, Edvardsson je odličan i u načinu pripovijedanja. Zasluge za to svakako su vezane uz kompozicijski pristup jer to što nam tri lika naizmjenično okrivaju zbivanja podiže neizvjesnost i razinu napetosti. Sve to čitatelju se prenosi kratkim i vrlo kratkim epizodama koje su povremeno »prekinute« tekstovima zapisnika s policijskih ispitivanja, novinskih članaka ili komentara s društvenih mreža, a sve to zajedno, koliko god na prvi pogled bilo raznoliko, na kraju ipak čini jednu itekako zanimljivu cjelinu koja privlači velik broj čitatelja. Stoga nije čudno da je Edvardsson trenutačno jedan od najpopularnijih i najprevođenijih švedskih književnika.


O autoru


Književnik Mattias Edvardsson (1977.) švedski je pisac i profesor psihologije i švedskog. Dosad je napisao pet romana i nekoliko knjiga za mlade. Proslavio se psihološkim trilerom »Sasvim obična obitelj«, objavljenim u Švedskoj 2018. godine, koji je ubrzo postao hit i izvan granica njegove rodne zemlje. Roman »Dobri susjedi« (2020.) njegova je druga uspješnica, a djelo »Obiteljska tragedija« (2021.) zauzelo je vrhove ljestvice bestselera ubrzo nakon objavljivanja. Edvardssonovi napeti psihološki trileri objavljeni su u više od trideset zemalja diljem svijeta. Autor živi s obitelji u blizini Lunda gdje je donedavno predavao u srednjoj školi.


Adaptacije autorovih djela


»Sasvim obična obitelj« doživjela je zahvaljujući Netflixu 2023. godine i vrlo dobru obradu kao TV serija (»A Nearly Normal Family«), a nimalo ne treba sumnjati da će istim putem krenuti i »Zagonetne smrti u Lundu«