Foto Ana Križanec
Učiteljski fakultet u Rijeci predstavio je slikovnicu "Priča o Ivani" te e-Zbornik radova "Mjesto i uloga slikovnice u odgoju i obrazovanju danas i sutra"
povezane vijesti
- Riječani palili svijeće za žrtve napada u Prečkom: “Srca su nam slomljena, ovo se ne smije ponoviti”
- U Rijeci mimohod za sigurnu školu: “Krenut ćemo od OŠ Nikola Tesla prema Jadranskom trgu”
- Nastavnici iz Prečkog: “U školama je naše najveće blago, a nemamo ni portire. Gdje su ograde, psiholozi, domari…”
Nakon izložbe studenata Učiteljskog fakulteta inspirirane životom Ivane Brlić-Mažuranić, u Dječjoj su kući nedavno predstavljeni i slikovnica “Priča o Ivani” te e-Zbornik radova “Mjesto i uloga slikovnice u odgoju i obrazovanju danas i sutra”.
Slikovnica koja literarnim i likovnim predlošcima tematizira život i djelo Brlić Mažuranić prva je takve vrste, a e-zbornik interdisciplinarno, znanstvenim i stručnim radovima, propituje mjesto i ulogu slikovnice u odgoju i obrazovanju i životu pojedinca.
Od literarnih i likovnih uradaka, zatim slikovnice “Priča o Ivani”, do e-Zbornika “Mjesto i uloga slikovnice u odgoju i obrazovanju danas i sutra”, projektna aktivnost na čelu s Majom Verdonik svojevrsna je posveta djelu Brlić-Mažuranić te skretanje pažnje na ulogu i važnost slikovnice u kontekstu razvoja i važnosti pisane riječi, kao i dječjih priča.
Kako su nastali zbornik i slikovnica
Na sam zbornik, njegovo nastajanje i ideju, kao i slikovnicu osvrnula se bivša dekanica Učiteljskog fakulteta prof. dr. sc. Lidija Vujčić koja je naglasila kako je razgovarati o knjizi nešto najljepše; jer sama knjiga je – ljepota u kojoj uživamo.
Prema njezinim riječima, nakon što je realiziran Okrugli stol i nakon što je prošao uspješno, odlučeno je da se zaključci s tog skupa moraju dodatno zabilježiti, pa je tako nastao i zbornik koji je međunarodnog koncepta, interdisciplinaran, a slikovnici, između ostalog, pristupa i andragoški, u čemu ona vidi posebnu vrijednost.
Tekst slikovnice je, kaže, zanimljiv i edukativan te poziva na ponovno čitanje klasika naše književnice, a u vizualnom smislu – plijeni pažnju.
Na kvalitetu i važnost zbornika u kontekstu interdisciplinarnosti te isticanja važnosti slikovnice u odgoju i obrazovanju osvrnula se i izv. prof. dr. sc. Sanja Vrcić-Mataija s Odjela za nastavničke studije u Gospiću Sveučilišta u Zadru koja je ujedno i recenzentica zbornika.
Teorija i praksa slikovnice
E-Zbornik radova “Mjesto i uloga slikovnice u odgoju i obrazovanju danas i sutra” proizišao je iz izlaganja eminentnih znanstvenika i stručnjaka iz Hrvatske i inozemstva u okviru istoimenoga Okrugloga stola održanoga u virtualnome okruženju u listopadu 2021. godine, tijekom Dana Učiteljskoga fakulteta u Rijeci, u suradnji s Gradskom knjižnicom Rijeka tijekom Mjeseca hrvatske knjige te godine.
Znanstvenici i stručnjaci praktičari iz Hrvatske, Slovenije i Bosne i Hercegovine tom su prigodom izlagali o rezultatima svojih istraživanja u području teorije slikovnice, te o svojim iskustvima iz znanstvene, odgojno-obrazovne i prevoditeljske prakse.
E-Zbornik urednice Maje Verdonik, izv. prof. dr. sc., koja vodi projekt “Slikovnica u dječjem vrtiću i osnovnoj školi” u okviru kojega su slikovnica i zbornik kao projektne aktivnosti i objavljeni, sadrži znanstvene i stručne radove o slikovnici, njezinoj ulozi i funkciji u odgoju i obrazovanju i životu općenito, a uz to zbornik uključuje i rad koji promišlja o slikovnici i njezinoj ulozi u životu djece i odraslih iz perspektive knjižničarke.
Dakle, kako kaže i Verdonik, zbornik slikovnici pristupa s interdisciplinarnog stajališta, sagledavajući njezinu ulogu i važnost u kontekstu odgoja i obrazovanja.
Središnje mjesto u književnom odgoju
– Iako slikovnici možda i pripada središnje mjesto u književnome odgoju u vrtiću, intenzivniji razvoj znanstvene discipline ranoga i predškolskoga književnog odgoja tek nam predstoji.
Nadalje, iako Projektom ponajprije istražujemo slikovnicu u kontekstu dječje književnosti, dakle iz filološke perspektive, s obzirom na njezine osobitosti Okruglim stolom nastojimo obuhvatiti i druge discipline i pristupe, u svrhu višedisciplinarnoga, međudisciplinarnoga i naddisciplinarnoga propitivanja mjesta i uloge slikovnice u odgoju i obrazovanju u nas danas radi unaprjeđivanja buduće prakse sutra.
Čvrsto uporište u ocrtavanju smjernica za afirmaciju slikovnice u odgojno-obrazovnome kontekstu i aktualnijim pristupima pružaju i rezultati istraživanja stručnjaka iz Sveučilište u Rijeci,
Učiteljski fakultet i Gradska knjižnica Rijeka: Okrugli stol Mjesto i uloga slikovnice u odgoju i obrazovanju danas i sutra, Rijeka, 2020. susjednih zemalja, a naznake poželjnih promjena prisutne su i u hrvatskoj blogosferi, na društvenim mrežama i kulturnim portalima, ističe jedna od urednica zbornika Maja Verdonik.
U sklopu projektne aktivnosti nastala je i slikovnica “Priča o Ivani” temeljem literarnih i likovnih predložaka koji su izrađeni tijekom nastave na kolegijima “Pisano stvaralaštvo”, “Likovno oblikovanje” i “Izvannastavne likovne aktivnosti” dviju profesorica Učiteljskog fakulteta, doc. dr. sc. Maje Opašić i doc. dr. sc. Zlate Tomljenović, a slikovnica koja tematizira djelo Ivane Brlić-Mažuranić je prva takve vrste u nas.
Ilustracija jednakovrijedna tekstu
Kako je naglasila doc. dr. sc. Zlata Tomljenović, zajedničko polazišno načelo u oblikovanju ilustracija bilo je vezano za likovno istraživanje u materijalu, kombiniranje više likovnih tehnika, eksperimentiranje slikarskim teksturama te traženje individualnog likovnog rješenja povezanog s literarnim predloškom.
– Likovni proces izrade uradaka tijekom kojega su studenti usvajali likovni jezik, elaborirali svoje ideje te razvijali likovni senzibilitet i kreativno mišljenje, bio je jednako važan kao i sam likovni produkt.
Vizualna i izražajna heterogenost ilustracija posljedica je svega navedenoga pa na umu treba imati da u ovome slučaju autor ilustracija nije jedan, već ih je dvadesetak.
Slikovnica je medij u kojemu je prisutno sinergijsko međudjelovanje verbalne/tekstualne i likovne dimenzije te tako pomaže u razvoju ne samo jezične, već i vizualne odnosno multimodalne pismenosti.
Ilustracija je jednakovrijedan dio slikovnice koji se čita i interpretira kao i sam tekst; ona produbljuje i proširuje sadržaj, pojačava ugođaj pri čitanju, pomoću nje se kod djece razvija estetski senzibilitet i vizualna pismenost, pojašnjava Tomljenović važnost ilustracije u kontekstu slikovnice.
Priča o životu i djelu velike književnice
Suurednica slikovnice, doc. dr. sc. Maja Opašić istaknula je važnost slikovnice za skretanje pažnje na djelo i život Ivane Brlić-Mažuranić, što u slikovnicama dosad nije ovjekovječeno, pa je ideja bila napraviti slikovnicu koja će na djeci blizak način, riječju i slikom, ispričati priču o životu i djelu velike književnice koja je bila povezana i s Rijekom, mjestom nastanka same slikovnice.
– Kao što je to slučaj i s drugim slikovnicama vezanim za lik i djelo kojeg autora, književnika, i ova je slikovnica poučna biografska koja najvažnije činjenice o životu i djelu neke poznate osobe donosi kroz priču i ilustracije prilagođene dječjem uzrastu.
No, takve su slikovnice namijenjene i svim drugim uzrastima čitatelja. Pri oblikovanju priče studenti, autori, služili su se dostupnim izvorima o životu i djelu Ivane Brlić-Mažuranić koji se donose na kraju slikovnice, a svoju su priču nastojali temeljiti na ključnim događajima iz Ivanina života, kaže Opašić te dodaje kako se nada da će slikovnica dospjeti u ruke malih i velikih čitatelja, no kako će pronaći svoje mjesto u nastavnome sadržaju.