Kultivacija

Piše Kim Cuculić: Loš odgoj

Kim Cuculić

Ilustracija / Snimio SERGEJ DRECHSLER

Ilustracija / Snimio SERGEJ DRECHSLER



Posljednjih dana u javnost su dospjeli podaci koji govore o stravičnim, zaprepašćujućim razmjerima seksualnog zlostavljanja maloljetnika i odraslih osoba u Riječkoj nadbiskupiji. Ta zbivanja podsjetila su nas na staru srednjovjekovnu hrvatsku pjesmu »Svit se konča«, koja je zabilježena u glagoljskom kodeksu »Pariška pjesmarica« iz 1380. godine. Riječ je o satiri na život klera napisanoj u dvanaesteračkim stihovima.


Pjesma je nastala u glagoljaškoj sredini, dio je hrvatske duhovne lirike i pjesničke dikcije te se bavi temom potrage za reformama u Crkvi. Već tada, u 14. stoljeću. Podsjetimo na neke od stihova: »Svet se konča i slnce jur zahodi,/pravda gine, ljubav stine, tma ishodi./Djaval jure svoju vojsku kupno vodi,/gda se svrši Sveto pismo dan prihodi./Isuhrst je danas zabljen i njegov sluga,/vsaki ki je z Babilona njim se ruga./Gda to slišah, obuje mi srce tuga, ar (je) nesklad, krivo gleda drug na druga./V redovnicih ki čtu sveto evan’jelje/imela bi pravda biti i svršen’je,/a sada je opačen’je i prevraćen’je/i vsakomu dobru delu razoren’je./Ot istini oči svoji ukloniše,/u pohoteh sego sveta zabljudiše,/k bezakon’ju srce svoje prikloniše/svojmu telu, a ne Bogu ugodiše./Grdinali, biskupi i opati misle, Boga ostavivše, le o zlati./Duhovna reč ot njih se ne more imati ako im se penezi prije ne plati.«


Neki kritičari opisuju pjesmu kao primjer zahtjevne forme i autorskog umijeća, te kao »iznimno svjedočanstvo intimnog doživljaja jednog svijeta što tone u mrak, potirući znane kršćanske ideale.«




S obzirom na slična svjedočenja o istim pojavama, naročito unutar Katoličke crkve, diljem svijeta – to što se događalo u Rijeci i njezinoj okolici čak nas, nažalost, i nije previše iznenadilo. Negdje u isto vrijeme kad je riječki nadbiskup Mate Uzinić izvijestio novinare o prijavama i istragama koje je proveo tijekom dvije i pol godine, a vezane su za optužbe za zlostavljanje, financije i priležništvo, državni tužilac Ilinoisa iznio je optužbe za zlostavljanje protiv 451 svećenika Katoličke crkve u toj američkoj saveznoj državi – oni su od 1950-ih do 2010-ih godina zlostavljali oko 2.000 djece. Slična izvješća pojavljuju se gotovo svakodnevno, isprike žrtvama gnjusnih zločina malo ili ništa ne znače, a svećenici zlostavljači nisu u zatvoru, nego su sklonjeni u mir i tišinu izoliranih samostana.


Problema seksualnog zlostavljanja od strane katoličkih svećenika dotiče se i španjolski film »Loš odgoj« u režiji Pedra Almodóvara. Godine 1980. u Madridu Enrique Goded, mladi filmski redatelj u potrazi je za svojim sljedećim projektom kada prima neočekivan poziv glumca koji traži posao. Glumac tvrdi da je Enriqueov školski prijatelj i prva ljubav Ignacio Rodriguez. Ignacio, sada s imenom Angel Andrade, ponio je sa sobom kratku priču pod naslovom »Posjet« u nadi da će Enrique pokazati zanimanje za snimanje filma prema njoj, a da će njemu povjeriti glavnu ulogu. Enrique je zaintrigiran jer »Posjet« opisuje njihovo zajedničko vrijeme u katoličkoj školi, ali uključuje i fiktivan prikaz njihova ponovna susreta kao odraslih ljudi mnogo godina poslije.


»Posjet« se zbiva 1977. godine. Pripovijeda priču o drag umjetnici i transseksualki Zahari, čije je ime pri rođenju bilo Ignacio. Zahara planira orobiti pijanog obožavatelja, no otkriva da je taj čovjek njezin ljubavnik iz djetinjstva Enrique. Zatim posjećuje svoju staru školu i suočava se s ocem Manolom koji ju je zlostavljao dok je bila dječak. Zahtijeva od njega jedan milijun peseta inače će obavijestiti javnost o njezinoj priči »Posjet«. Priča se zbiva u katoličkoj osnovnoj školi za dječake 1964. godine. U školi je Ignacio, mlad dječak s prekrasnim pjevačkim glasom, predmet žudnje oca Manola, ravnatelja škole i učitelja književnosti. Ignacio pronalazi svoju prvu ljubav i kino u društvu Enriquea, razrednog druga. Jedne noći otac Manolo otkriva ih zajedno i prijeti da će izbaciti Enriquea. U pokušaju da to spriječi Ignacio se prepušta ocu Manolu. Svećenik zlostavlja Ignacija, no svejedno izbacuje Enriquea…


Ima još književnih i filmskih djela koja se bave problemom zlostavljanja u Crkvi. Riječ je o neoprostivim zločinima od kojih se žrtve nikad ne oporavljaju.