Nova knjiga

“Kino Sloga” Ivice Prtenjače: Svemir vlastitog djetinjstva kroz 37 kratkih priča

Marinko Krmpotić

Ivica Prtenjača / Foto: M. GOSPIĆ

Ivica Prtenjača / Foto: M. GOSPIĆ

rtenjačino je literarno umijeće nedvojbeno i naglašeno pojedinim vrlo uspješnim lirskim vinjetama pa tako pred čitatelja izranja lik njegova oca koji je često u oblacima prašine – bilo one od brašna kad noću peče u pekari kruh, ili one kamene koja nastaje dok velikom upornošću »kida« stijenu u kojoj gradi kuću za svoju obitelj



Hoće li val nostalgičnog prisjećanja na odrastanje u Rijeci sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća biti nastavljen, tek ćemo vidjeti. No da su posljednje dvije godine donijele evo već i treću knjigu vezanu uz tu tematiku, nedvojbeno je.


Blago je to bilo naznačeno u romanu Ivice Prtenjače »Sine, idemo kući« (2021.), nastavljeno potom u odličnom »Hotelu Wartburg« (2022.) Zorana Žmirića, a sad evo i nove knjige koja nas vraća u ne tako davnu prošlost grada pod Učkom.


Ovog je puta riječ o zbirci kratkih priča »Kino Sloga« već spomenutog Ivice Prtenjače, Riječanina sa zagrebačkom adresom.




Svemir vlastitog djetinjstva Prtenjača je oživio kroz 37 vrlo kratkih pripovijedaka koje istodobno daju i realnu i osobnu sliku odrastanja u prigradskom riječkom naselju. Onima koji su pročitali prošle godine objavljen Prtenjačin roman »Sine, idemo kući«, podosta će toga biti poznato, jer je riječ o istoj obitelji (otac, majka i dva sina), koju ovog puta ne pratimo u teškim danima neizlječlive bolesti i smrti oca, već u godinama kad su otac i majka još u snazi pa iako teško rade (otac u pekari, majka povremeno u stolariji), pronalaze snage da uz taj rad i brigu o odgoju dva sina, istodobno i polako grade kuću. Svega se toga sjeća stariji sin koji o tom dijelu prošlosti svoje obitelji piše s distance zrelog čovjeka nastojeći kroz ta sjećanja oživjeti djetinjstvo, sve ljepote i strahove tog doba, sve tuge i radosti. Pritom je i pripovijedač i pjesnik, jer to doba i traži baš takav literarni pristup pa je i logično da je kao forma odabrana kratka priča, koja istodobno pruža mogućnost i proznog i lirskog izražavanja.


Povučen dječak


Jer naš je pripovijedač inteligentan i emocionalan, ali zbog izgleda (smatra se debelim, nezgrapnim) povučen dječak, itekako svjestan da – iako živi u »besklasnom socijalizmu« – nemaju svi jednako, a pritom je baš njegova obitelj ona koja ima manje od niza drugih. On je dječak koji zna da ni novcem ni izgledom ne može biti poput većine u razredu i školi, ali ga to ne sprečava da se bori za svoju samostalnost i izgradi svoju osobnost. Pomalo se boji grubih šala, buka ili nasilja kojem svjedoči i u svom gradu i kod dječaka iz sela gdje žive djed i baka, ali ne želi pristati na to da i sam bude žrtva tih i takvih oblika ponašanja. Da bi se sve to opisalo, treba i znanja i truda i kreativnosti, a Prtenjača toga ima sasvim u dovoljnoj mjeri da njegove lirsko-prozne štorijice izazovu pažnju i paletu osjećaja – od laganog smiješka razumijevanja, nostalgije, ljutnje, bijesa… Sve je to Prtenjača uspješno složio u svoje »kino« nižući nam scene i epizode koje nisu složene kronološkim redom, ali to i nije važno, jer cilj nije bio prepričati prošlost, već oživjeti osjećaje, misli, ideje i likove koji su je činili.


Njegovo je literarno umijeće pritom nedvojbeno i naglašeno pojedinim vrlo uspješnim lirskim vinjetama pa tako pred čitatelja izranja lik njegova oca koji je često u oblacima prašine – bilo one od brašna kad noću peče u pekari kruh, ili one kamene koja nastaje dok velikom upornošću »kida« stijenu u kojoj gradi kuću za svoju obitelj. Tu je i divan lik majke koja »jer nemamo za kupit« šije, plete i na druge različite načine izrađuje odjeću svojim sinovima. Tu su, napokon, i oni, njihova djeca, sinovi koji ne plaču za novim tenisicama i markama popularnih majica, jer itekako shvaćaju da je teško pa i sami na najrazličitije načine nastoje pomoći. Logično je da je ovo četvero likova u središtu pažnje, ali Prtenjača sjajno gradi i druge likove, pri čemu se zaista iskazuje kao majstor u prikazivanju tzv. epizodnih likova. Neki od njih tek u jednoj štorijici uđu u knjigu i ne pojave se potom kasnije, ali ostave iznimno snažan, životan i uvjerljiv dojam – njihova teta koja je časna sestra, trgovac Rade, nesretni Savo, sinjor Guido, Žgela, ljubitelj rocka Miljenko…


Odlična zbirka


Iako su nostalgija i ljubav prema obitelji temelj ovih priča, povremeno one znaju biti i vrlo duhovite, posebno priča »Riva« u kojoj nam prenosi dojmove prvog putovanja u kupovinu u Trst kad obitelj naleti na demonstracije talijanskih komunista, što otac obitelji duhovito komentira riječima »Porko Dio. Trst je naš!«. Poprilično su česte i vrlo uspješne priče kojima je cilj ukazati na uočljive socijalne razlike i problem neimaštine (»Jungfrau«, »Voće«, »Novac«, »Dvorac«…), manje je onih koji se dotiču politike i društvenog sustava tog doba (»Jaganjče božji«, »Hapšenje«), a brojne su i dobre one koje svjedoče o svojevrsnoj psihološkoj i emocionalnoj analizi dječaka svjesnog da je zbog toga što je malo drugačiji od drugih u prilično nepovoljnom položaju kad je riječ o uklapanju u svijet svojih vršnjaka – »Brojevi«, »Svlačenje«, »Zaborav ovoga sada«, »Noći«, »Johnson«, »Kiša«…


«Imao sam trinaest godina i vjerovao da će me knjige spasiti od svega«, kaže pripovijedač u odličnoj priči »Johnson«, ukazujući na to kako mu je od ranih dana književnost bila svojevrsna luka spasa i utjehe. Potvrđuje Prtenjača to i ovom odličnom zbirkom priča u kojoj u niz navrata pripovijetke završavaju tako da autor veže događaj iz prošlosti koji je opisao, sa samim sobom današnjim donoseći pritom razne zaključke o sebi i svojoj sadašnjosti te indirektno naglašavajući da je, dojam je, iako u djetinjstvu nije imao baš dobre karte u rukama, odigrao jako dobro i, na jedan način – pobijedio. »Kino Sloga« jedan je od dokaza te pobjede.


 


Biografija autora

Ivica Prtenjača rođen je 27. siječnja 1969. u Rijeci, gdje je studirao kroatistiku na Pedagoškom fakultetu. Radi od svoje petnaeste godine kao čitač vodomjera, naplatničar plina, dostavljač sladoleda, skladištar, građevinski radnik, galerist, serviser vatrogasnih aparata, trgovac, knjižar, voditelj marketinga, glasnogovornik. Živi i radi u Zagrebu. Piše poeziju, prozu, dramske tekstove, novinske kolumne, a često vodi i književne festivale, promocije ili književne sajmove. Pojedine pjesme, ciklusi ili knjige prevedeni su mu na dvadesetak jezika. Sudjelovao na dvadesetak europskih poetskih festivala i susreta kao pozvani hrvatski predstavnik. Uvršten je u više antologija, izbora, pregleda i povijesti hrvatske književnosti. Među do sada objavljenim njegovim djelima su romani »Dobro je, lijepo je« (2006.), »Brdo« (2014.), »Tiho rušenje« (2017.), »Plivač« (2019) i »Sine, idemo kuči« (2021.) te zbirke priča »Kod Yvesa« (2011.), »Bršljan« (2017.) te »Kino Sloga« (2022.). Piše i poeziju, a okušao se i u drami.