Alegorijske stropne slike u HNK-u Ivana pl. Zajca Klimtova su jedina djela u Hrvatskoj, neprocjenjive su vrijednosti, a prethodile su njegovom znamenitom osliku bečkog Burgtheatera
RIJEKA Dr. sc. Irena Kraševac s Instituta za povijest umjetnosti u Zagrebu održala je jučer u riječkom kazalištu predavanje »Bečki historicizam u riječkom kazalištu. Alegorijske slike Gustava Klimta u kontekstu njegova opusa« i govorila o stropnim slikama koje su krajem 19. stoljeća naručene i dopremljene iz Beča, a djelo su slikara Franza Matscha te Ernsta i Gustava Klimta. Na početku karijere mladi su umjetnici djelovali zajedno, okupljeni u »Družbu umjetnika«, a afirmirali su se kao dekorateri kazališta projektiranih u bečkom ateljeu arhitekata Fellnera i Helmera, čije je djelo i riječki teatar.
Za dekoraciju gledališta svaki je slikar izradio po tri slike u tehnici ulja platnu s alegorijskim prikazima kazališne i glazbene umjetnosti. Šest ovalnih polja na svodu oko raskošnog lustera krase kompozicije »Alegorija ozbiljne opere«, »Alegorija instrumentalne glazbe« i »Alegorija poezije« Gustava Klimta te »Alegorija komične opere«, »Alegorija plesa« i »Alegorija ljubavne poezije« Franza Matscha. Velika »Alegorija kazališta« iznad pozornice djelo je Ernsta Klimta koji je izradio i dvije manje slike iznad svečanih loža, prema predlošku brata Gustava.
Naglasak predavanja bio je na djelu Gustava Klimta (1862-1918), jednog od predvodnika bečke secesije, čije je djelo danas čvrsto utkano u bečki i austrijski kulturni identitet. Alegorijske slike u riječkom kazalištu Klimtova su jedina djela u Hrvatskoj, a prethodila su njegovom znamenitom osliku bečkog Burgtheatera.
Narudžbu za Burgtheater trojica mladih umjetnika dobila su upravo zahvaljujući kvaliteti slika za riječko kazalište koje su prije isporuke prikazali na izložbi u Beču. To su ujedno i prve slike na kojima su zasebno potpisali svoje radove.
Da je Gustav Klimt vrlo ozbiljno pristupio izradi slika za riječko kazalište potvrđuju skice i studije s razradom motiva koje se čuvaju u znamenitim bečkim muzejima Belvedere i Albertina. Riječani se ovim slikama trebaju ponositi jer je riječ o djelima neprocjenjive vrijednosti – istaknula je dr. sc. Kraševac. One svjedoče o ranom, historicističkom, razdoblju Klimtova stvaralaštva, a povodom stote obljetnice smrti umjetnika koja će biti obilježena 2018. godine, inicirat će se i njihova restauracija.
Nakon predavanja koje okupilo brojne posjetitelje održan je i obilazak kazališta s razgledavanjem umjetnina.