A. Saška Mutić
Riječima autorice, klaun je naše primarno, najiskrenije ja, on se boji, ali ipak djeluje, izgovara svoje osjećaje naglas, kritizira i žestoko se buni protiv nepravde, ismijava sve ono najljudskije
povezane vijesti
ZAGREB – Umjetnica i edukatorica u području fotografije A. Saška Mutić autorica je izložbe naslova »Klaun/Clown«, čije je otvaranje planirano u zagrebačkom Pogonu Jedinstvo u subotu, 15. siječnja u 18 sati. Riječima autorice, klaun je naše primarno, najiskrenije, najautentičnije ja, on se boji, ali ipak djeluje, izgovara svoje osjećaje naglas, kritizira i žestoko se buni protiv nepravde, ismijava sve ono najljudskije i pruža nam ogledalo kako bismo se mogli smijati sami sebi.
Kazališni klaunovi
– Klaunovi se dijele na puno podskupina, no oni s kojima sam se u profesionalnom fotografskom životu najviše sretala su kazališni klaunovi. U svijetu su tek od relativno nedavno priznati kao ravnopravni ostalim kolegama glumcima/performerima. U Hrvatskoj još uvijek nedovoljno. Pogrešno je shvaćanje da su klaunovi likovi namijenjeni djeci. Proces klaunovog sazrijevanja dugotrajan je, složen i nerijetko bolan i mukotrpan. Osoba koja »budi« klauna u sebi treba biti voljna odbaciti sve inhibicije, izvrnuti samoga sebe »kao rukavicu« i prepoznati najiskreniji dio sebe. Živjeti kao klaun nije lako, ali nije bez benefita – kaže Mutić.
Fotografirajući klaunove godinama, ova je fotografkinja došla do spoznaja koje su neminovno u njoj probudile i njezina vlastitog klauna.
O fotografiji
– Fotografija je grana umjetnosti koju široka javnost često i ne doživljava kao takvom – umjetnošću. Fotografija većini predstavlja dokument vremena, istinitu bilješku događaja, usputnu skicu, podsjetnik. Fotografije se u galerijama najmanje prodaju. Pravi poznavatelji fotografije znaju da je fotografija vrlo subjektivna i nerijetko lažljiva forma izražavanja – kaže Mutić, objašnjavajući i proces rada na eksponatima ove izložbe, s izvorištem u širokoj aplikabilnosti pojave klauna kada ga se izvuče iz konteksta. Tako i ona onda svoje klaunove izrezuje iz pozadina i nudi ih kao »naljepnice« koje mogu spadati u bilo koji prostor i bilo koju situaciju.
– Kao što i fotografija kao oblik umjetnosti može naći svoje mjesto u bilo kojem prostoru ili situaciji. Prepoznajem i spajam niti koje povezuju klaunove i fotografiju. A klaun u meni ismijava upravo one koji doživljavaju da je prava likovna umjetnost jedino »na platnu« – kaže Mutić.