Hot Clowns
Publika će imati priliku uživati u šest predstava svjetski poznatih imena svijeta klaunske, odnosno neverbalne umjetnosti, a koja dolaze iz Hrvatske, SAD-a, Italije, Austrije, Slovenije, Srbije i Francuske
povezane vijesti
ZAGREB – Kulturni centar Travno je od 11. do 14. svibnja domaćin 4. Zagreb Clown Festivala tijekom kojeg će naša publika imati priliku uživati u šest predstava svjetski poznatih imena svijeta klaunske, odnosno neverbalne umjetnosti, a koji u Zagreb dolaze, osim iz Hrvatske, i iz SAD-a, Italije, Austrije, Slovenije, Srbije i Francuske. Umjetnička direktorica Triko Cirkus Teatra, organizatora festivala, Iva Peter-Dragan za temu je uzela upornost i sve što taj pojam podrazumijeva kao termin u svakodnevnom životu.
»Nola Rae sumirala je sukus klaunske umjetnosti engleskom riječju ‘perseverance’, što je upravo upornost. Mi smo tu upornost shvatili na dva načina. Prvo značenje odnosi se na upornost u ludosti, u tom klaunovskom instinktu da se sve radi na drukčiji način i da se, ma koliko neuspjeha doživio, nikada ne odustane. To je srž klaunske umjetnosti. Drugo značenje odnosi se na upornost u produkcijskom smislu. Klaunsko kazalište marginalizirana je umjetnost, a mi smo se baš njome odlučili baviti. Kako bi Nikolina Majdak rekla – ako netko treba nekoga tko će lupati glavom o zid, eto nas, mi se dobrovoljno prijavljujemo! Bavim se suvremenim cirkusom i na svojoj materijalnoj egzistenciji mogu zahvaliti komercijalnim programima i još uvijek sam u domeni nečeg što primarno izvodim. Ne žalim se, tako je, kako je, a da je teško – jest, ali donosi puno zadovoljstva. Dano mi je da se bavim time, premda to, riječima Nikoline Majdak, značilo udaranje glavom o zid. To je ta upornost u ludosti s jedne, i upornost u produkciji s druge strane.«
Internacionalni program
U 4. izdanju jedinstvenog festivala u Hrvatskoj organizatori su i ove godine publici pripremili sjajan internacionalni program s posebnim EX YU blokom predstava te Majstorskom radionicom iz klaunerije i fizičke komedije Johna Towsena koja će se održavati od 11. do 13. svibnja u sklopu festivala za koji su pripreme krenule još lani raspisivanjem natječaja. Pristiglo je više od pedeset prijava, a organizatori su, na osnovi teme festivala, odabrali one koje se najbolje uklapaju u cijelu tematiku i koje su umjetnički i izvedbeno iznimno kvalitetne.
Prvi dan na pozornicu KUC-a Travno izaći će talijanska umjetnica Angela Delfini i »sve nam objasniti« u svojoj komediji koja se zove »Angela Delfini će vam sve objasniti«. Dan kasnije, 12. svibnja, na pozornicu dolazi srpski umjetnik Stefan Ostojić sa svojim folklorno-klaunskim solo šouom »Lala« prenijeti nam ljubav prema tradiciji i kulturi, povijesti rodnog kraja – Sjevernog Banata i grada Kikinde na način kakav publika još nije vidjela.
Istog dana u sklopu 4. Zagreb Clown Festivala nastupaju i organizatori Triko Cirkus Teatar na platou Mamutice svojom klaunskom predstavom »Šluškinja«, u kojoj dvije sluškinje umjesto da surađuju jedna u drugoj vide konkurenciju te slovenska umjetnica Tina Janežič svojom točkom naziva »Krotiteljica stolica«, koja ima, kao što se iz naziva točke može zaključiti, poseban odnos sa svojim stolcem.
Tema klaunske scene
Treći dan, 13. svibnja, na programu je predstava namijenjena za one starije od 18 godina, a na pozornicu će izaći svjetski poznata klaunska družina The Hot Clown Company, koja će svojom duhovitom izvedbom imati premijeru u Zagrebu. Naziv predstave je »Hot Clown Sex«, a organizatori kažu da je svakako vrijedi pogledati.
Program 4. Zagreb Clown Festivala 14. svibnja zatvara predstava Tanje Simme, austrijske umjetnice koja će se publici predstaviti svojom uspješnicom »Anna de Lirium – Svirka uživo!« i na svoj prepoznatljiv, autentičan način, kao razuzdana i simpatična klaunesa, sve nasmijati i zabaviti.
U popratnom programu festivala publika će moći sudjelovati na panelu koji će moderirati Barnaby King na temu klaunske scene. Barnaby King svjetski je poznati klaun i osnivač platforme »Clown Spirit«, koja spaja klaunove diljem svijeta, a nudi i edukaciju praktične i teoretske vrste.
»Festivali su mjesta druženja i umrežavanja i dolazak Barnabyja Kinga važan je za naš festival i njegovu prepoznatljivost u svijetu. Tijekom festivala on će prenositi uživo intervjue sa sudionicima, a predstavu »Šluškinja« direktno emitirati na svom kanalu Clown Spirit. Moram istaknuti da će s nama tijekom festivala biti i John Towsen, doajen proučavanja klaunske umjetnosti iz perspektive znanosti o umjetnosti, doktor znanosti na istu temu te autor nezaobilaznog teoretskog djela »The Clowns«. Tu je i Lee Delong, glumica i klaunica koja je igrala na najvećim pariškim pozornicama, a festival donosi i predstavu Janga Edwardsa, nezaobilazne figure klaunskog kazališta našeg doba, koji je svojim festivalom The Festivals of Fools napravio svojevrsnu klaunsku revoluciju. Zagreb zaista ovim festivalom postaje poprište svjetske klaunske scene«, istaknula je Iva Peter-Dragan, koja je klauna spočetka smatrala zabavljačkom figurom, a onda je upoznala spomenutu Lee Delong, koja joj je promijenila perspektivu te se, posvjedočit će, u njoj krenuo otvarati svijet kazališnog klauna koji je puno više od zabavljačkog karaktera i pristupa na koji je 99 posto građana svijeta naviklo.
Kada nekome kažeš klaun, ispričat će Peter-Dragan, prva asocijacija bit će zabava za djecu. »Dobiti publiku je još uvijek teško, ali produkcijom takvih projekata bi i netko tko je zalutao na predstavu mogao otkriti novi klaunovski svijet i to je ono što mi pokušavamo – promovirati umjetnost kazališnog klauna među hrvatskom publikom, a program nam je, kao što možete vidjeti, raznolik te četvrtu godinu zaredom uspijevamo, uz mali budžet, ali puno entuzijazma, u Hrvatsku dovesti velika imena. Naša cirkuska scena napreduje te ne bih rekla da je mlada, ali još uvijek ne uspijevamo na pravi način privući publiku. Zašto je tome tako, ne znam, ali općenito imamo inertnu kazališnu publiku. Mogli bismo se usporediti s plesnom scenom, od koje smo malo mlađi, te su oni uspjeli nekako formirati svoju publiku i korak po korak se iskristalizirati.«
Suvremeni cirkus
Kada je naša sugovornica osnivala Triko Cirkus Teatar, spomenuti nije mogla upisati pod cirkusku, već je morala pod izvedbenu djelatnost. Od 2022. to je moguće, te su, u natječajima pri Ministarstvu kulture i medija, definirani ples i suvremeni cirkus.
»Mislim da smo dobro oformili scenu. Prisutan je entuzijazam koji nas goni da u Hrvatsku dovodimo najeminentnije suvremene cirkuske umjetnike koji još uvijek, zbog toga što smo im egzotični, dolaze kod nas. Možda i po nepovoljnijim uvjetima, ali svi koji se žele baviti suvremenim cirkusom imaju jako dobru bazu u Hrvatskoj. Samo nam još nedostaje entuzijazam publike koji ćemo, zasigurno, dobiti«, zaključila je organizatorica u pozitivnom tonu. Tijekom trajanja festivala bit će otvoren CLOWN CAFFE, mjesto susreta umjetnika i publike u Vlaškoj 92. Program 4. Zagreb Clown Festivala subvencioniran je sredstvima Zaklade Kultura nova, Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske te Grada Zagreba. Kompletni program može se pronaći na mrežnim stranicama Triko Cirkus Teatra.