Foto M. Gracin
Orkestrom riječke Opere prvi će put ravnati talijanski dirigent Adriano Martinolli d'Arcy, a kao solistica nastupa harfistica Diana Grubišić Ćiković
RIJEKA Orkestar riječke Opere sutra na sceni HNK-a Ivana pl. Zajca priređuje simfonijski koncert pod naslovom »Iz Novoga svijeta«, temeljen na istoimenoj simfoniji češkog skladatelja Antonina Dvoraka, a pod vodstvom talijanskog dirigenta Adriana Martinollija d’Arcyja.
Razgovaramo s maestrom Martinollijem d’Arcyjem o programu subotnjeg koncerta, o suradnji s riječkim glazbenicima i budućoj suradnji koja slijedi već u lipnju, kada će s orkestrom, zborom i solistima riječke Opere, u produkciji studija Realsound iz Udina, snimiti Suppéovu operu »Il ritorno del Marinaio«/»Povratak mornara« za njemačku izdavačku kuću CPO – Classic Production Osnabruck.
Riječko iskustvo
Koncert koji pripremate ovih dana nije Vaš prvi kontakt s riječkim orkestralnim glazbenicima – konstatiramo na samom početku razgovora s maestrom.
– Na poziv bračnog para Haller – Ingrid i Roberta, koji su vodili ljetni glazbeni festival u Rijeci – gostovao sam prije deset godina, dirigirajući Riječkim komornim orkestrom. Roberto Haller bio je nekada moj student, odatle datira naše poznanstvo i poziv na njihov festival, a dirigirao sam neke nove skladbe Roberta Hallera i Mozartov koncert za flautu i harfu s Riječkim komornim orkestrom (solisti su bili Metod Sironić i Vlasta Hribar). Tada sam prvi put imao priliku raditi s riječkim glazbenicima. Drago mi je da ponovo surađujemo.
Kakvim nalazite Orkestar riječke Opere u izradi programa koji čine djela Brittena, Rodriga i Dvoraka?
Suppè, Lošinj, Rijeka
Koncert za orkestar i gitaru Joaquína Rodriga »Concierto de Aranjuez« često sviraju harfisti, što nam je pružilo priliku da kao solisticu imamo riječku harfisticu Dianu Grubišić Ćiković! A Dvorakova simfonija »Iz Novog svijeta«, napisana u Americi kao prva američka nacionalna simfonija, najpopularnije je i najizvođenije njegovo djelo koje volim i mnogo sam ju puta dirigirao, ali me uvijek ispočetka intrigira u susretu s novim orkestrom. Glazbenici, naime, bacaju novo svjetlo na isto djelo i nikad interpretacija s različitim orkestrima nije ista.
Ovaj koncert je uvod u Vašu buduću suradnju s riječkom Operom u lipnju, kad ćete snimiti Suppéovu operu »Povratak mornara«.
– Jako mi je bilo važno da upoznam orkestar s kojim ću snimati, jer se radi o važnom poslu. Izdavač je ugledna njemačka diskografska kuća CPO koja je već snimila mnogo opusa von Suppéa. S druge strane, istražujući njegov rad diljem svijeta, u SAD-u sam otkrio kopiju originalnog rukopisa Suppéovih »Mornara«. Praizvedba je, naime, bila u Hamburgu, ali je požar u kazalištu uništio kompletan notni materijal i dugo se ništa nije znalo o toj operi, osim da je izvedena.
Kad sam otkrio notni materijal, izveo sam »Povratak mornara« u Grazu, ali i Suppéov veliki oratorij, posvećen Zadarskoj filharmoniji! Franz von Suppé je bio rođen u Splitu – Dalmatinac koji je živio između talijanske i austrijske glazbene tradicije. Stoga mi je posebno blizak, jer i ja osjećam to kulturalno prožimanje – moj djed je, naime, bio iz Malog Lošinja (Martinolić). Zato i Rijeku osjećam bliskom, pa i riječke glazbenika s kojima mi – uvjeren sam – predstoji lijepa suradnja na ovom koncertu u subotu, ali i na snimanju u lipnju.