Razgovor

Solist riječkog Baleta Tilman Patzak prije premijere “Posvećenja proljeća’: ‘Uvijek težimo dosegnuti nove visine’

Kim Cuculić

Tilman Patzak na jednoj od proba / Foto FANNI TUTEK-HAJNAL

Tilman Patzak na jednoj od proba / Foto FANNI TUTEK-HAJNAL

Osjećam da smo kao baletna kompanija vrlo ambiciozni, inovativni i uvijek težimo dosegnuti nove visine. I to jako cijenim. Uvijek sam se nastojao razvijati kao umjetnik, i također kao osoba



RIJEKA – Balet HNK-a Ivana pl. Zajca premijerno će 12. lipnja u 19.30 sati izvesti predstavu »Patetična (Pathetique) & Posvećenje proljeća (Le Sacre du printemps)«. Na glazbu Ludwiga van Beethovena »Patetičnu« koreografira Douglas Lee, a u »Posvećenju proljeća« Igora Stravinskog koreografkinja je Maša Kolar. U oba komada pleše Tilman Patzak, solist riječkog Baleta, s kojim smo razgovarali uoči premijere.


Od 2018. godine ste član ansambla Baleta riječkog HNK-a. Kako ste došli u Rijeku?


– Informirao me Kristian Lever, nekadašnji kolega iz Hamburg National Youth Balleta. On je koreograf i sada ima vlastitu kompaniju. U to je vrijeme radio koreografiju za komad »Zid tišine« za riječki Balet. Čuo je da ravnateljica Baleta Maša Kolar traži nove plesače i Kristian me preporučio. Tada sam plesao u kazalištu Tivoli Ballet u Kopenhagenu. Budući da se tamo nisam osjećao ispunjenim, prihvatio sam mogućnost da dođem u Rijeku.


 Repertoar je jedan od najvažnijih razloga zašto volim biti u Rijeci - Tilman Patzak / Foto DRAŽEN ŠOKČEVIĆ

Repertoar je jedan od najvažnijih razloga zašto volim biti u Rijeci – Tilman Patzak / Foto DRAŽEN ŠOKČEVIĆ


 


Zahvalan na mogućnostima


Kakvi su vam dojmovi o Baletu HNK-a Ivana pl. Zajca? Jeste li zadovoljni razvojem karijere?




– Osjećam da smo kao baletna kompanija vrlo ambiciozni, inovativni i uvijek težimo dosegnuti nove visine. I to jako cijenim. Uvijek sam se nastojao razvijati kao umjetnik, plesač, i također kao osoba. Zahvalan sam što sam za to u riječkom kazalištu dobio mnoge mogućnosti. Uvijek je izazovno. Također sam uvijek težio pronaći novu stvar koja će me odvesti još dalje, a isto tako i naš Balet, na ovaj ili onaj način. Dakle, mogu reći da sam zadovoljan razvojem svoje karijere u riječkom HNK-u.


Biografija


Tilman Patzak obrazovanje je započeo na Sveučilištu za glazbu i kazalište u Münchenu, pod vodstvom Konstanze Vernon. Nakon diplome pridružio se Nacionalnom baletu mladih u Hamburgu gdje je surađivao s Johnom Neumeierom, Kevinom Haigenom, Natalijom Horečnom i brojnim drugim koreografima. Tamo je, zajedno sa svojim kolegama, bio intenzivno involviran i u svaki stadij kreiranja nove baletne predstave. Njihovi umjetnički napori kulminirali su u komadu naslovljenom »Dumbarton Oaks«, čija je kvaliteta bila toliko visoka da je izveden i na slavnom baletnom događanju – Nijinsky Gala 2017. godine.
Iste se godine pridružio Tivoli baletnom kazalištu u Kopenhagenu, a godinu dana kasnije postao je članom Baleta riječkog HNK-a Ivana pl. Zajca. Tu je nastupao većinom u vodećim ulogama u »Orašaru« Maura de Candije, »Pulcinelli« Giovannija di Palme, »Heroj je umoran« Giuseppea Spote, »Macbethu« i »Čipki« Maše Kolar. Dobitnik je Nagrade publike »Joža Komljenović« za najbolje ostvarenu mušku baletnu ulogu Orašara, kao i za iznimna umjetnička postignuća u predstavama »Čipka« Maše Kolar i »Burning water« Andonisa Foniadakisa premijerno izvedenima u sezoni 2019./2020.

 


Što mislite o repertoaru Baleta u Rijeci?


– Repertoar je jedan od najvažnijih razloga zašto volim biti u Rijeci. Zaista osjećam da mogu uložiti cijelo srce i tijelo u svoj posao, jer je on najsličniji onome što želim učiniti s mojim radnim životom. Sposoban sam izraziti sebe kroz ples i posebno kroz repertoar i plesni stil koji njegujemo u HNK-u Ivana pl. Zajca.


Lee i Kolar, Beethoven i Stravinski


Sada u novoj predstavi »Patetična & Posvećenje proljeća« surađujete s dvama koreografima – Douglasom Leejem i Mašom Kolar. Možete li usporediti ta dva različita koreografska jezika?


– Oba koreografska jezika su vrlo osvježavajuća i različita jedan od drugog. »Posvećenje proljeća« mogao bih usporediti s divljom zvijeri – brzo je, jako ekspresivno i moćno. U usporedbi s tim »Patetična« je poput kirurške jedinice, vrlo je čista, precizna i ujednačena, a ipak ostavlja prostor za individualnost.


Ekipa »Posvećenja proljeća«


Koreografkinja je Maša Kolar, a dramaturška i koreografska asistentica
Maja Marjančić. Scenografkinja i kostimografkinja je Petra Pavičić, a izradu videa potpisuje Fanni Tutek-Hajnal. Oblikovatelj svjetla je Nuno Salsinha.
Plešu: Mao Fujita, Maria del Mar Hernandez Carasco Sanchez, Soyoka Iwata, Marta Kanazir, Ksenija Krutova, Maria Matarranz de las Heras, Laura Orlić,Tea Rušin, Marta Voinea Čavrak, Francesco Pio De Benedictis, Jody Bet, Carlos Huerta Pardo, Michele Pastorini, Tilman Patzak, Nicola Prato, Ali Tabbouch i Svebor Zgurić. Baletni majstori su Daniele Romeo i Paula Rus.

 


Na koji način vas inspirira glazba Beethovena i Stravinskog?


– Beethoven je jednostavno predivan klasik, koji još više dolazi do izražaja tijekom izvođenja pijanista uživo. To svakoga dana unosi dosta osobnosti i razlike u izvedbu. »Posvećenje proljeća« Igora Stravinskog je toliko moćno da se i ne može uspoređivati s drugom glazbom. To je jedno od onih djela koje nikad nije dosadno slušati, zato jer uvijek pronađete nešto drugo za cijeniti.


Kako vidite sebe kao baletnog plesača u budućnosti?


– Nadam se da ću se nastaviti razvijati kao umjetnik, i u smislu usavršavanja plesačke tehnike. Ali posebno želim biti sposoban uložiti više zrelosti u svoj posao. To za mene znači da se zapravo više fokusiram na unutarnji izraz uma dok plešem. Volio bih da mogu plesati i pokazati se u novim sjajnim plesnim komadima s ljudima oko sebe koji me nadahnjuju. Kako god to izgledalo.