Riječki balet

Snažna simbioza koreografije i glazbe: Što smo vidjeli na premijeri “Heroj je umoran”

Kim Cuculić

Foto HNK Ivan pl. Zajc

Foto HNK Ivan pl. Zajc

Predstava »Heroj je umoran« nastala je u simbiozi koreografije talijanskog koreografa Giuseppea Spote i elektroakustičke glazbe hrvatskog skladatelja Frane Đurovića, pronalazeći inspiraciju u današnjem ubrzanom i sve otuđenijem društvu



Obično o baletu ne razmišljamo kao o umjetnosti koja se bavi nekim aktualnim društveno-političkim pitanjima, nego je više u prvom planu njegova estetska dimenzija. Premijerno izvedeni suvremeni balet »Hero is Tired/Heroj je umoran« – nastao u koprodukciji Baleta riječkog HNK-a i Muzičkog biennala Zagreb, pokazao je da se plesnim pokretom može progovoriti o nekim aspektima današnjeg društva te u gledalište odaslati snažnu poruku, a pritom ne izgubiti estetsku kvalitetu.


Efektna scenografija


Predstava »Heroj je umoran« nastala je u simbiozi koreografije talijanskog koreografa Giuseppea Spote i elektroakustičke glazbe hrvatskog skladatelja Frane Đurovića, pronalazeći inspiraciju u današnjem ubrzanom i sve otuđenijem društvu. Kako čitamo u najavi Muzičkog biennala, Frano Đurović – po narudžbi MBZ-a – komponirao je novo djelo inspirirano zbirkom pjesama »Zidne novine« Arsena Dedića (kod njega nalazimo rečenicu »Heroj je umoran«), te popularnom glazbom – od Haustora do REM-a.


Na prvo slušanje dosta apstraktnu Đurovićevu glazbu Giuseppe Spota »preveo« je u plesne slike kojima suvremenim koreografskim jezikom izlaže priču o današnjem društvu ekrana, samoći u mreži, kultu individualizma, egomaniji i narcizmu.


Dojmljivi izvođači




S tematikom predstave korespondira jednostavna, a efektna scenografija Petre Pavičić sastavljena od brojnih kubusa koji – uz oblikovanje svjetla Nuna Salsinhe – stvaraju efekt (narcističkog) zrcala ili kompjutorskih ekrana. Na kraju predstave ti će se ekrani ili zrcala rasprsnuti u krhotine, po kojima gaze posve obezličene individue.


Predstava »Heroj je umoran« postavljena je na snažnom kontrastu plesnog dua koji čine Cristina Lukanec i Andrei Köteles, te skupnih scena koje odražavaju hektičnost suvremenog načina života.


Plesni par Lukanec i Köteles i vizualno je diferenciran – kostimografkinja Petra Pavičić odjenula ih je u grimizne kostime, čime se otvara pitanje mogućnosti ljubavi u društvu čije veličanje individualizma vodi u sve veću usamljenost. Kontrast ovim kostimima su bijeli i srebrnasti kostimi plesača koji se brzim, robotiziranim pokretima kreću pozornicom. Jedan od vrhunaca izvedbe je prizor u kojemu Giuseppe Spota daje ironični komentar današnjeg društva ispraznih celebrityja i selfija kao proizvoda suvremenog narcizma.


Jednosatnu predstavu »Hero is Tired/Heroj je umoran« nose izvedbeno dojmljivi članovi riječkog baletnog ansambla, bilo u solima, duetima ili skupnim scenama. To su Emanuel Amuchástegui, Marta Kanazir, Andrei Köteles, Ksenija Krutova, Nika Lilek, Cristina Lukanec, Laura Orlić, Michele Pastorini, Tilman Patzak, Hugo Rodrigues, Daniele Romeo, Tea Rušin, Ali Tabbouch, Marta Voinea Čavrak, Anca Nicoleta Zgurić i Svebor Zgurić.