Foto Tijana Todorović
U Hrvatskoj su danas reproduktivna i spolna prava žena ozbiljno ugrožena i nameće se pitanje kamo idemo, hoće li odrastanje budućih generacija biti sve sličnije odrastanju naših baka?
povezane vijesti
RIJEKA – »U Exportdrvu gledatelje čeka jedan neobičan vremenski stroj. Putovat ćete kroz vrijeme zajedno s nama, prijateljicama koje svoje i obiteljske ranjive, a katkad i komične priče iz tinejdžerskih dana, umjesto na kavi, izlažemo pod reflektorima. Naše priče na taj način postaju i vaše, i priče vaših susjeda, a iskustva žena kroz povijest povezuju se u našim licima. Velika je to i lijepa odgovornost.«
Tako dokumentarnu predstavu »Cure«, koja će u režiji Tjaše Črnigoj biti premijerno izvedena u subotu 9. rujna s početkom u 20 sati u prostoru Exportdrva najavljuje Sendi Bakotić, jedna od autorica i izvođačica. Riječ je o projektu u koprodukciji HNK-a Ivana pl. Zajca, Kolektiva Igralke i Zavoda Vidne, a partneri su Slovensko mladinsko gledališče i Maska iz Ljubljane. Dokumentarna predstava »Cure« nastaje prema ispovijestima žena triju generacija: izvođačica u njihovim tridesetima, njihovih majki koje imaju oko šezdeset godina i njihovih baka koje imaju oko osamdeset godina. Kroz osobne priče žena ocrtava se promjena vremena i društveno-političkih sistema. U Hrvatskoj su danas reproduktivna i spolna prava žena ozbiljno ugrožena i nameće se pitanje kamo idemo, hoće li odrastanje budućih generacija biti sve sličnije odrastanju naših baka? Osim kroz razgovore s bakama i mamama, autorice su se pri stvaranju predstave inspirirale i kroz radionice sa sadašnjim tinejdžericama koje odrastaju u Rijeci.
»Cure« su svojevrstan angažirani ritual u skladištu drva »Exportdrvo«. Igralke pred nama ocrtavaju drvo koje podsjeća na obiteljsko drvo, a u suštini je nešto drugo – drvo ženskih linija«, kaže redateljica i dramaturginja Tjaša Črnigoj.
»Bakice«
Nakon predstave »Bakice« (2020.) ovo je druga suradnja riječkog Kolektiva Igralke i redateljice Tjaše Črnigoj. Ovog puta autorice se bave temama odrastanja, prvih seksualnih iskustava i spolnog odgoja nekoliko generacija žena. Zanima ih što različitim generacijama znači »izgubiti nevinost«, koliko ih je bilo strah neželjene trudnoće i kakvu su podršku imale u svojem otkrivanju spolnosti. Kroz intimno iskopavanje obiteljskih povijesti, autorice i izvođačice susreću i sram, i užitak i šutnju, nudeći poziv na razgovor o stvarima o kojima inače ne govorimo.
»Sve smo htjele pričati o tim stvarima. Iako smo šutjele. Ili se sramile. Ili nismo imale s kim. Sada na scenu stavljamo ono što inače skrivamo«, ističe izvođačica i suatorica Anja Sabol.
Uz redateljicu i dramaturginju Tjašu Črnigoj i izvođačice Sendi Bakotić, Anu Mariju Brđanović, Anju Sabol i Vandu Velagić, autorstvo potpisuje i Tijana Todorović, ujedno i suautorica koncepta i kostimografkinja. Scenograf je Ivan Botički, autorica videa Mara Prpić, a oblikovanje svjetla potpisuju Marin Lukanović i Tjaša Črnigoj.
»Cure« se tematski nadovezuju na predavanje-performans »Spolni odgoj II: Borba« Tjaše Črnigoj koji je nastao u produkciji Nove pošte (Maska i Slovensko mladinsko gledališče) i Mesta žensk u Ljubljani te s njim čine diptih.
»Borba« je dio šireg ciklusa predavanja-performansa o seksualnom užitku žena, nastao je u partnerstvu s Kolektivom Igralke te rekonstruira borbu za reproduktivna prava žena u Jugoslaviji. Potrebno je napomenuti kako predstava »Cure« nije primjerena za mlađe od 14 godina.
Igralke
Podsjetimo, Kolektiv Igralke čine četiri prijateljice i diplomantice studija Gluma i mediji Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci u klasi Rade Šerbedžije i Lenke Udovički: Sendi Bakotić, Ana Marija Brđanović, Anja Sabol i Vanda Velagić. Ove profesionalne glumice iza sebe imaju i završene fakultete socijalne antropologije i menadžmenta u kulturi, komparativne književnosti i rusistike te logopedije, a samostalno provode vlastite projekte kao autorice i producentice.
Godine 2019. predstavljaju se edukativnom dječjom »Plastikom fantastikom« u režiji Alise Debelić, a nakon »Bakica« (2020.) kao najznačajnija predstava uslijedila je »Crna vuna« (2022.). Ova dokumentarna predstava nastala je u suradnji s korisnicima Udruge za beskućnike i socijalno ugrožene osobe Oaza koji u predstavi i nastupaju, a predstava je ove godine nominirana za nagradu za humanizam u kazalištu Baščovjek. Igralke se posvećuju stvaranju društveno angažiranih (dokumentarnih, edukativnih, improvizacijskih), istraživačkih (antropoloških, etnografskih), kritičkih i toplih, osnažujućih projekata.