Na siječanjskom programu su nove izvedbe »Carmen«, a »Cavalleria rusticana« pod ravnanjem maestra Paola Bressana i u režiji Dražena Siriščevića premijerno će biti izvedena 27. siječnja
povezane vijesti
Otkako je 28. studenoga prošle godine na snagu stupila mjera »obustave izvođenja složenih glazbeno-scenskih djela koja uključuju orkestre i zborove«, dakle djela u kojima zajedno nastupaju orkestar i zbor, tijekom proteklih šest tjedana u riječkom HNK-u Ivana pl. Zajca – kako kažu – razvijali su nove forme operne izvedbe koje će biti predstavljene krajem siječnja te sljedećih mjeseci.
– Za nove izvedbe Bizetove »Carmen«, koje su na programu 21. i 23. siječnja, režija je prilagođena novim mjerama uz potpunu redukciju zbora. Neke zborske dionice ne izvodimo, a druge preuzimaju solisti, uz testiranje izvođača na SARS-CoV-2 prije izvedbe (ako već nisu stekli imunitet) i korištenje vizira u zajedničkim scenama. Michaela Selinger vraća se naslovnoj ulozi, uz Aljaža Farasina i Luku Ortara u ulogama Don Josea i Escamilla.
Rješenje za zbor
Prilikom izvedbi Mascagnijeve opere »Cavalleria rusticana« koja će, pod ravnanjem maestra Paola Bressana i u režiji Dražena Siriščevića, biti premijerno izvedena 27. siječnja, zbor će pjevati u dvorani za probe, dakle potpuno izvan prostora pozornice i gledališta, a zvuk će se prenositi u dvoranu. Tako će gledatelji ovu operu moći doživjeti u svoj njezinoj glazbenoj raskoši, a opet uz strogo pridržavanje svih mjera i naše uvjerenje je da će dramatična glazbena i glumačka izvedba riječkih opernih prvaka Kristine Kolar, Domagoja Dorotića i Roberta Kolara nadomjestiti fizičko odsustvo zbora s pozornice.
U tijeku su i probe za inscenaciju najomiljenije opere na pozornicama diljem svijeta, Verdijeve »Traviate«, koja ne samo što strogo respektira mjere zaštite od virusa, nego i tematizira tragediju bolesti, patnju i izolaciju u potresnoj izvedbi prvaka riječkog kazališta Anamarije Knego i Aljaža Farasina te gostujućeg solista Kevina Greenlawa.
U »Traviati«, pod dirigentskim vodstvom maestra Valentina Egela te u dramaturgiji i režiji Marina Blaževića, nastavit ćemo istraživati mogućnosti fizičke odsutnosti, a glasovne odnosno zvukovne prisutnosti zbora u izvedbi, već testirane u predstavama »Carmen« i »Cavalleria rusticana«. »Zajc« tako uskoro iznova okreće nove stranice opernog izvođenja koje će istodobno omogućiti poseban doživljaj ovih opernih umjetničkih djela, ali i pridržavanje aktualnih protuepidemijskih mjera – ističu u riječkom HNK-u.
Kreativan pristup
Kad je riječ o izazovima koje pandemija postavlja pred cijelo društvo, ekonomiju, politiku, kulturu, a posebno izvedbene umjetnosti, iz »Zajca« kažu da su tome pristupili odgovorno, ali i kreativno.
– U svim fazama donošenja ili popuštanja protuepidemijskih mjera, u riječkom smo se HNK-u ne samo svega pridržavali, nego smo i donosili posebne odluke koje su često bile strože od preporuka, a sve kako bi se povećao stupanj zaštite i sigurnosti publike te naših zaposlenica i zaposlenika. Primjerice, prilikom svake sumnje na zarazu prekidane su probe, a svaki potvrđeni slučaj zaraze u bilo kojem ansamblu značio je ne samo odgodu programa, nego i – još važnije – zaustavljanje zaraze.
S druge strane, od početka pandemije u »Zajcu« nismo dobili niti jednu informaciju o postojanju makar sumnje da je do zaraze virusom moglo doći u gledalištu.
Nakon svega poduzetog i ostvarenog, naš je novi izazov vratiti na pozornicu izvedbe opernih predstava, dakako uz kreativan pristup novim mjerama i pridržavanje svih onih dosadašnjih, uvedenih već tijekom izvedbi »Aide« i »Carmen«: orkestar na pozornici, sa svim propisanim razmacima između glazbenika; solisti koji nastupaju bilo na distanci, ili koriste vizire ako su u bliskoj interakciji, ili se, iznimno i sukladno preporukama, kada je riječ o umjetnicima čiji je kontakt neophodan, uvijek radi o istim osobama – navodi se uoči skorog povratka opere na pozornicu HNK-a Ivana pl. Zajca.