Zadarski plesni ansambl

Pogledali smo izvedbu “Melusine”: Predstava koja prodrma svakog gledatelja

Katarina Bošnjak

Foto Ana Križanec

Foto Ana Križanec

Izvođačica Nataša Kustura objasnila je kako su rad započele razvijajući ideju arhetipskog bića Melusine, koja je polužena, poluriba, odnosno poluzmija, kako u kojem mitu



U dvorani Filodrammatice gostovala je plesna solo predstava »Melusine« Zadarskog plesnog ansambla, a gostovanje se održalo u suradnji Kreativnog laboratorija suvremenog kazališta KRILA s Plesnom mrežom Hrvatske.


Autorice koreografije su Matea Bilosnić i Nataša Kustura, dok je koreografiju izvela Nataša Kustura koja je objasnila kako su rad započele razvijajući ideju arhetipskog bića Melusine, koja je polužena, poluriba, odnosno poluzmija, kako u kojem mitu.


Foto galerija: Plesna predstava "Melusine" Foto: Ana Križanec


– Unutar tog mita to biće je bilo jako izazovno, pokušavala je otimati muškarce drugim ženama, zavodila bi ih, ali se onda skrivala, a iza toga je priča gdje ju je majka zatvarala jer se sramotila zbog toga kako ona postaje biće iz čega je nastao naš vokabular transformirajućeg tijela između mehanike i ljudske prirodnosti, objasnila je Nataša Kustura.


Metamorfoza tijela




Iz potpune tmine u kojoj je oko uporno tražilo svijetlu točku u koju bi pogledalo, pod svjetlima žutih reflektora na podu Filodrammatice razvila se žena-sjena.


Pokretima koji su izgledali kao da ruše granice anatomije tijelom je stvarala oblike, kretala se poput gume, a istovremeno oštro i precizno, kao da njome velikim nevidljivim rukama upravlja netko drugi.


U militantnoj odjeći s dugim repom poput biča i pogledom lišenim ljudskosti, žena-riba, žena-zmija, Melusine je prisvojila prostor dok su njezine ruke i noge mijenjale uloge, da bi nas već za nekoliko trenutaka kroz istu metamorfozu tijela uvela u svoju intimu.


Uz zvuk jednoličnih udaraca koji su povremeno mijenjali tempo, stapala se u crnilo zavjesa i izgledala manje od svoje sjene, a zatim pod žutim svjetlima ponovo rasla u svom postojanju, razvlačeći prstima usta i deformirajući si lice, pokazujući da je živa.


Na zvukove neposredne opasnosti odgovara pokretima ratnice, da bi onda s promjenom svjetala zaplesala lagano i neopterećeno poput tinejdžerice.


U ovoj plesnoj solo predstavi koja je puno više od plesa, Nataša Kustura pokazala je nevjerojatnu kontrolu nad svojim tijelom upravo u trenucima kada je izgledalo kao da ima nedostatak kontrole, odnosno kao da je kontrolira netko drugi.


Koreografija uvlači u iznimno intenzivno iskustvo gledanja, a Natašina vrhunska preciznost te nevjerojatna snaga i vještina ukazali su upravo na moć tjelesnog.


Intenzivni treninzi


S obzirom na iscrpnost ove plesne predstave upitali smo Natašu Kustura kako su tekli treninzi, a kazala je da su ukupno imale od četiri do pet tjedana rada na predstavi, dok se cijela ideja razvijala puno dulje.


– Kada smo Matea i ja započele suradnju našle smo se na istoj razini i s istim idejama, a ja sam joj predložila ideju za Melusine. Imale smo jako intenzivne fizičke treninge jer ova vrsta vokabulara zahtijeva tu vrstu angažmana, a onda nakon treninga smo išle u razvoj samog vokabulara, zaključila je Kustura te dodala kako su se u razvijanju koreografije poigravale načinima kretanja stvarajući transformirajuće tijelo nabijeno ženstvenošću, istovremeno balansirajući između svojevrsnog ženskog ponosa i zavođenja, ali i odmaka te sklanjanja od muškog pogleda.