Foto: FANNI TUTEK-HAJNAL
Predstava osvjetljava dugo skrivane trenutke života glazbenog velikana
povezane vijesti
- ‘Nikad nije kasno za probuditi labudicu u sebi’: Donosimo priču o Oksani Brandibouri i njenim prekrasnim 60+ balerinama
- Osvrt na “Sunset Boulevard”. Obnova mjuzikla ostvaruje jedan od žanrovskih ciljeva – zabavu
- Uskoro premijera “Četiri, pet, šest godišnjih doba”. Igra vremena koja ponovo rađa neki vlastiti ritam
RIJEKA – Balet »Čajkovski« u koreografiji renomiranog i višestruko nagrađivanog Cayetana Sota premijerno će u HNK-u Ivana pl. Zajca biti izveden u subotu, 11. veljače, s početkom u 19.30.
Druga predstava dvostruke baletne koprodukcije riječkog i zagrebačkog HNK-a, nakon »Spartaka« u Zagrebu, prvi put u Hrvatsku dovodi Španjolca Sota, prema čijim će riječima predstava na izabranu glazbu velikoga Petra Iljiča Čajkovskog »prikazati putovanje vođeno činjenicama i tajnama koje su oblikovale skladateljevu jedinstvenu umjetničku dušu i um.«
Cayetano Soto otkriva i plesnim pokretom slika portret jednog od najboljih skladatelja romantične ere te svojim osebujnim plesnim vokabularom, sastavljenim od nijansiranih detalja i grotesknih adaptacija tradicionalnih pokreta, stvara balet prije svega inspiriran neobjavljenim pismima i drugim arhivskim dokumentima Državne kuće-muzeja »Čajkovski« u Moskvi.
Autori i plesači
»Pritisak društva dominirao je cijelim životom Čajkovskog,,sve do njegove smrti, a njegov privatni život bio je tabu tema u njegovoj domovini gotovo stotinu godina. Intimni život Čajkovskog revno su skrivali članovi njegove obitelji, muzikolozi te dužnosnici carske dinastije Romanov i Staljinov Sovjetski Savez. U očima vlasti nezamislivo je bilo prihvatiti ideju da je Petar Iljič Čajkovski, rusko nacionalno blago, homoseksualac«, ističe dramaturg predstave i suautor koncepta Dario Suša.
Naime, koncept predstave supotpisuju Cayetano Soto i Dario Suša, jednako kao i kostimografiju, scenografiju i oblikovanje svjetla. Plešu članice i članovi riječkog baletnog ansambla: Michele Pastorini, Maria Matarranz de las Heras, Ali Tabbouch, Ksenija Krutova, Nicola Prato, Valentin Chou, Noa Gabriel Siluvangi, Tea Rušin, Laura Orlić, Jody Bet, Marta Voinea Čavrak, Antoine Salle, Anna Zardi, Janne Boere, Marta Kanazir Bagadur, Thomas Krähenbühl, Soyoka Iwata, Alvaro Olmedo, Leonardo De Santis, Milica Mučibabić, Rachele Cortopassi i Alejandro Polo.
O koreografu
Govoreći o predstavi, koreograf Cayetano Soto kaže da je od malih nogu impresioniran glazbom Čajkovskog sada otkrio i osobu. »Ne samo umjetnika, već zaista osobu iza te umjetnosti. No, shvatili smo da ako želimo ispričati priču o njemu, to mora biti priča i o onome što se o Čajkovskom skrivalo. Stoga osvjetljavamo neke od tih trenutaka iz njegova života. Ne govorimo o tome kako je živio ni kako je umro, govorimo o stvarima koje bi ljudi trebali znati«, naglašava Soto.
Cayetano Soto se, odmah nakon što je 1997. diplomirao klasični balet, pridružio kompaniji IT Dansa Barcelona, koju je godinu kasnije zamijenio Baletom Teatra München. Za njih je kreirao svoj koreografski prvijenac »Plenilunio« s kojim je osvojio titulu najboljeg mladog koreografa prema prestižnom njemačkom magazinu Tanz Aktuell. Nakon toga je ostvario bogatu međunarodnu karijeru. Brazilski televizijski kanal Arte 1 je 2015. godine emitirao dokumentarni serijal (u šest nastavaka) o Sotinom stvaranju djela »Adastra« za Balé da Cidade de Sao Paulo. Dobitnik je mnogobrojnih nagrada i priznanja među kojima su i 1. nagrada na koreografskom natjecanju »Uncontainable«; naslov Najbolje plesne produkcije prema brazilskim novinama Folha de Sao Paulo i nominacija za najprestižniju rusku kazališnu nagradu »Zlatna maska«. Njegovu koreografiju »Prelude und Liebestod« kreiranu za Češki nacionalni balet časopis Dance Europe uvrstio je među pet najboljih premijera 2021. godine.