Izuzetno djelo

“Napudraj joj lice”: Zajc sprema premijeru opere koja se bavi prvim modernim seksualnim skandalom u svijetu

Kim Cuculić

Foto Darja Stravs Tisu

Foto Darja Stravs Tisu

Prvi će put u Hrvatskoj ova opera, koja se bavi vjerojatno prvim modernim seksualnim skandalom u svijetu, biti izvedena u Rijeci



RIJEKA – Od praizvedbe u Engleskoj 1995. godine, komorna opera »Napudraj joj lice« (»Powder Her Face«) Thomasa Adèsa postala je jednom od najizvođenijih britanskih opera.


Izvođena je diljem svijeta, a oduševljenje publike i kritike donijelo joj je status modernog opernog klasika jednog od najvirtuoznijih skladatelja našeg doba, kojeg mnogi smatraju nasljednikom Benjamina Brittena. Prvi će put u Hrvatskoj ova opera, koja se bavi vjerojatno prvim modernim seksualnim skandalom u svijetu, biti izvedena uskoro u Rijeci, 18. rujna, u 20 sati na opernoj pozornici HNK-a Ivana pl. Zajca. Uprizorenje opere u režiji Eve Hribernik, a pod dirigentskim vodstvom Simona Dvoršaka, nastalo je u koprodukciji riječkog HNK-a te ljubljanskih Slovenskog komornog glasbenog gledališča i Cankarjevog doma, a premijerom u Rijeci bit će otvorena rujanska predsezona riječkog »Zajca« pod nazivom »Glamur, požuda, skandal«.


Od zvijezda do propasti


Ovo izuzetno djelo s kraja prošlog stoljeća o stvarnom skandalu, u kojem se seks, slava, glamur i zavist spajaju u vječno neodoljivi koktel, govori o Margaret Campbell, vojvotkinji od Argylla (1912. – 1993.), pripadnici britanske aristokracije, skandaloznoj fatalnoj ženi nezasitnog seksualnog apetita čije su nage fotografije dospjele u javnost 1963. godine. Provokativna opera Thomasa Adèsa s libretom Philipa Henshera u majstorskom vrtlogu živopisnih epizoda s odvažno profiliranom instrumentacijom šesnaest glazbenika i četvero solista priziva eru glamura, duhovitosti, dekadencije i jazza, opisujući sudbinu nemilosrdno razotkrivene aristokratkinje u njezinoj divljoj vožnji od zvijezda do propasti. Život Margaret Campbell prikazan je retrospektivno kroz osam slika u dva čina, koje se vješto kreću između sjećanja i mašte. Istodobno djelo odaje počast nekada popularnim glazbenim stilovima, od swinga do tanga, kao i glazbi Kurta Weilla, Albana Berga i Igora Stravinskog.




Kako je napisala redateljica Eva Hribernik, iza slike femme fatale, koja svojom fizičkom ljepotom dominira muškarcima, krije se njezina prava priroda. Svaki put kada se pogleda u ogledalo, ona dolazi u kontakt sa ženom koja živi u njoj, koja od nje želi autentičnost i istinu. Budući da se ne može odreći svojih starih navika i načina djelovanja, uglavnom žudnje za materijalnim i obiljem tjelesnih užitaka, ona prikriva svoju pravu prirodu i time samu sebe osuđuje na propast.


Poput holivudskog filma


U glavnoj ulozi vojvotkinje na riječkoj će premijeri opere nastupiti poznata slovenska sopranistica blistave međunarodne karijere, nekadašnja članica Bečke državne opere, a danas mariborskog SNG-a, Sabina Cvilak koja je oduševila svojom interpretacijom prigodom premijere u Ljubljani. Uz nju u više uloga nastupaju i britanski bas Graeme Danby koji je nastupao u nekoliko vodećih svjetskih opernih kuća, ponajviše Kraljevskoj operi, Covent Gardenu i Engleskoj nacionalnoj operi, potom sopranistica riječke Opere Karla Mazzarolli i tenor Gregor Ravnik. U predstavi pleše i članica riječkog Baleta Ksenija Krutova, a sudjeluju i riječki baletani Ali Tabbouch i Andrei Köteles. Glazbu izvodi Riječki simfonijski orkestar.


Scenograf je Jaro Ješe, a kostimografkinja Riječanka Sandra Dekanić, koji su prema sudu slovenske kritike, »stvorili sliku dostojnu holivudskog filma«. Svjetlo je prilagodio Dalibor Fugošić.


Reprizna izvedba na programu je 20. rujna, izvodi se uz titlove na hrvatskom jeziku, a predstava nije za mlađe od 18 godina.