Foto Vjekoslav Skledar
Jedna od predstava koja je najsnažnije odjeknula pokazavši moć kazališta da neposredno reagira na trenutak jest »Krizni stožer« Kazališne družine Rebel
povezane vijesti
ZAGREB – Nagrada »Ivo Hergešić« Hrvatskoga društva kazališnih kritičara i teatrologa za najbolje kazališno ostvarenje u razdoblju od 1. rujna 2020. do 31. kolovoza 2021. pripala je predstavi »Krizni stožer« redatelja Mirana Kurspahića i dramaturginje Rone Žulj u produkciji Umjetničke organizacije Kazališna družina Rebel uz podršku POGONA – Zagrebačkog centra za nezavisnu kulturu i mlade u sklopu programa Pogonator 2021. te u izvedbi Csille Barath Bastaić, Svena Jakira, Iskre Jirsak i Domagoja Jankovića.
Tako je odlučilo tročlano povjerenstvo sastavljeno od članova Društva, kazališnih kritičara Tomislava Kurelca (predsjednik), Olge Vujović i Anđele Vidović.
Riječ je o novouspostavljenoj Nagradi »Ivo Hergešić«, kojoj je temeljni cilj poticanje kazališnog stvaralaštva s jedne i afirmacija kazališne kritike i teatrologije s druge strane, u spomen na djelovanje istaknutog hrvatskog teatrologa, književnog povjesničara, profesora, prevoditelja i kritičara Ivu Hergešića (1904. – 1977.). Nagrada se dodjeljuje u rujnu svake godine, a sastoji se od plakete, umjetničke skulpture (rada akademske slikarice i redateljice Tine Violić) i novčanog iznosa.
Snaga kazališne suigre
Dugogodišnja želja i nastojanje brojnih članova Hrvatskoga društva kazališnih kritičara i teatrologa da Društvo nakon duže stanke ponovo pokrene nekadašnji dobar običaj kazališnokritičkog i teatrološkog rezimiranja prethodne kazališne sezone u obliku dodjeljivanja nagrade za najuspješniju predstavu, ove se godine napokon uspjela realizirati i to kao nagrada za najbolje kazališno ostvarenje, bilo predstavu u cjelini, bilo pojedinačno umjetničko ostvarenje, premijerno izvedeno u prethodnoj kazališnoj sezoni. Važno je naglasiti da se Nagrada »Ivo Hergešić« ne dodjeljuje na temelju nominacija, već u obzir za nagradu dolaze sva kazališna ostvarenja, skupna i pojedinačna, realizirana unutar Republike Hrvatske u navedenom razdoblju.
Kako piše u obrazloženju ovogodišnje Nagrade, živimo u nesigurnim vremenima. »Pandemija, potres i gubitci poslova u velikoj su se mjeri odrazili i na umjetnost. Zabrane i ograničenja svela su kazališni prostor tijekom određena razdoblja na omanji dnevni boravak te su ujedno prisilila institucionalna i izvaninstitucionalna kazališta na iznalaženje načina približavanja publici, ali i nužan opstanak…
Jedna od predstava koja je najsnažnije odjeknula pokazavši moć kazališta da neposredno reagira na trenutak jest »Krizni stožer« Mirana Kurspahića i Rone Žulj. Dva para različitih imovinskih statusa u jednom bezličnom stanu u Španskom pokazuju koliko smo krhki te koliko je malo potrebno da iz prividne normalnosti odskližemo u paranoje svakodnevice. Potpuno pucanje pospješeno izvanjskim okolnostima korone, potresa i apsurdnog zmaja pokazuju koliko strahova nosimo u sebi, ali i kolika je snaga kazališne suigre da se paranojama svakodnevice ipak slobodno nasmijemo u brk.
Dobro kazalište
Kako navodi u svojoj kritici Olga Vujović: »Janković izgovara ono što bismo svi trebali javno i izravno reći, Jakir je istovremeno nježan i okrutan, a Jirsak i Barath Bastaić su upravo neodoljivo prolazile preobrazbu iz uljudnih u ogorčene osobe.«
Dobra umjetnost i dobro kazalište dolaze od umjetnika koji imaju dovoljno snage i samopouzdanja uprijeti prstom u nelogičnosti ovih izazovnih vremena, prije svega radeći zajedno, u suautorstvu. Za to ne treba posebna i velebna mašinerija, nego zdrava doza instinkta, fleksibilnosti i posvećenosti kako bi se iz kaosa izrodila upravo ovakva iznimna predstava naoko malih gesta i istinskog bunta snažno protkana nezaobilaznim crnim humorom«, navodi se u obrazloženju.