O aktualnim temama

Klaunovski smijeh iz zatvora: Talijanska drama izvela premijeru predstave “LockClown”

Kim Cuculić

Foto Dražen Šokčević

Foto Dražen Šokčević

Naslov na duhovit način povezuje dvije riječi - lockdown i klaun, progovarajući o aktualnim temama



RIJEKA – Talijanska drama premijerno je na pozornici HNK-a Ivana pl. Zajca izvela predstavu »LockClown« Angela Cecchelina i Davidea Calabresea. Naslov na duhovit način povezuje dvije riječi – lockdown i klaun, progovarajući kroz kabaretsko-cirkusku formu i brehtijanski intonirane songove o aktualnim temama pandemije i rata.


Autor tekstova je Angelo Cecchelin, talijanski glumac i komičar rođen u Trstu 1894. godine, jedan od najznačajnijih futurističkih autora tršćanske scene i talijanskog glazbenog kazališta. U programskoj knjižici Davide Calabrese u tekstu znakovito naslovljenom »Šala iz zatvora« objašnjava da mu je kao glumcu, autoru i prije svega Tršćaninu, mogućnost rekreiranja i aktualiziranja figure Angela Cecchelina pravi privilegij.


Kako podsjeća Calabrese, Cecchelin je u svoje vrijeme prkosio tadašnjoj cenzuri zbog čega je često boravio u zatvoru samo poradi svoje želje za slobodom; nestala je mogućnost da se o bilo čemu vrijednom pažnje našali: politika, populizam, cenzura, feminizam, nepravda, kriminal, pa čak i crni humor, sve teme oštro su »očišćene« s pozornica diljem Italije.




Klaunerija


Redatelj i autor teksta Davide Calabrese nadogradio je Cecchelinove tekstove novim, danas aktualnim temama, kao što su lažne vijesti, teorije zavjere, društvene mreže, seksizam ili virologija koja je postala popularna u vrijeme pandemije koronavirusa. Predstava se, među ostalim, dotiče i današnje kulture, umjetnosti i suvremenog kazališta. O svim ovim temama »LockClown« progovara kroz ruho klaunerije, šaleći se na račun mnogih pojava prisutnih u društvu. Tri klauna, istodobno i tužna i vesela lica, zatočena su u zatvoru, koji prerasta u metaforu svih naših »zaključavanja« i zatočenosti, a klaun je onaj koji prema opisu svoga »posla« teži upravo suprotnom – slobodi i nesputanosti u izražavanju stavova i mišljenja.


Scenograf i kostimograf Ivan Botički uvodi gledatelje u klaustrofobičnu atmosferu zatvora, a pritom kao inspiraciju koristi i kontrastivne futurističke ugođaje cirkusa s prijelaza stoljeća. Važna je i glazbena komponenta predstave koja se sastoji od glazbenih prerada Anselma Luisija, mladog tršćanskog glazbenika, stručnjaka za rekreiranje i eksperta etnomuzikologije, koji je Cecchelinove jednostavne koračnice i popularne valcere s okusom futurizma uspio preobraziti u profinjene partiture za bas, gitaru, bubnjeve, bodypercussion, kazoo, slapstick, pa čak i za gumenu kokoš, objašnjava Calabrese.


Sjajni izvođači


Ono što nosi predstavu »LockClown« troje je sjajnih izvođača. Nakon poduljeg vremena ponovo je na sceni nastupila veteranka Talijanske drame, izvedbeno i izražajno dojmljiva Elvia Nacinovich, koja se pored glume i pjevanja odlično snašla i u klauneriji. U ulozi klauna izvrstan je i Bruno Nacinovich, i kao glumac i kao glazbenik. Njima se pridružio i mladi Stefano Surian, također upečatljiv i glumački i glazbeno, pridajući ovom malom mjuziklu i dašak opernog pjevanja. Dio predstave, osim na talijanskom jeziku, izvodi se i na fijumanskom dijalektu što joj daje poseban šarm. Tekst je prepun i raznih igranja riječima, dvosmislenostima, a sve to začinjeno je i crnim humorom te grubim šalama usmjerenim prema politici i društvu općenito. Kraj sezone u riječkom HNK-u tako je donio pravu malu kazališnu poslasticu, koju je premijerna publika ispratila pljeskom i povicima odobravanja.