Ivan Šćepanović / Foto Davor Kovačević
Razgovor u povodu premijere mladenačke opere velikana hrvatske glazbe Borisa Papandopula
povezane vijesti
Mladenačka opera velikana hrvatske glazbe Borisa Papandopula »Amfitrion« premijerno je izvedena 11. svibnja u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu i to kao koprodukcijska predstava naše najvažnije nacionalne kuće s pet sastavnica zagrebačkog sveučilišta na čelu s Muzičkom akademijom te Akademijom dramske umjetnosti, Akademijom likovnih umjetnosti, Tekstilno-tehnološkim fakultetom i Arhitektonskim fakultetom u režiji studentice druge godine diplomskog studija dramaturgije Kristine Grubiša, dok će izvedbama ravnati Matija Fortuna, odnosno studenti dirigiranja Mateo Narančić i Ivan Šćepanović koji nam je otkrio kako su svi dionici projekta iznimno uživali prilikom otkrivanja ovog djela Borisa Papandopula.
»Opera se nije izvela od praizvedbe. Nismo imali niti predodžbu kako ona zvuči, već smo istraživali i išli nekim rudarskim putem radeći i otkrivajući glazbu preko partiture i klavirskog izvatka.
Fascinantno je koliko, kada takvo djelo imate pred sobom, ono iznenađuje i potiče da još dublje kopate i tražite što te note predstavljaju.
Mogu reći da smo svi bili oduševljeni kada smo, prvi put, čuli zvuk orkestra i očarao nas je zvuk partiture. ‘Amfitrion’ je jedno veliko blago hrvatske kulture, poglavito naše operne literature, a ovaj projekt je i znak da bismo domaću operu i literaturu češće trebali dovoditi na svjetlo javnosti«, kazao je Šćepanović.
Suradnja s akademijama
Intendantica zagrebačkog HNK-a prošlogodišnjeg je travnja, prije stupanja na dužnost intendantice, potvrdila da je dogovorila tješnju suradnju s akademijama kazavši tom prilikom kako je riječ o »našem kadrovskom bazenu«, a koliko je to značajno za studente umjetničkih područja potvrdio je i naš sugovornik.
»Fenomenalno je da se mi, studenti umjetničkih područja, možemo povezivati preko ovakvih projekata, umrežavati se i upoznati.
To stvara prilike za kasnije, uže suradnje, poglavito kada je riječ o operama te se iz poznanstava rađaju suradnje. Najveća zahvala svakako ide HNK-u koji nam je dao teatar na korištenje dva tjedna i samim time priliku da stvorimo ovakvo djelo. Naše je društvo malo i važno je da se mladima daje prilika da se dokažu.
Što je sreća? Sreća je kad te netko nađe spremnog! I kada nemaš priliku pokazati da si spreman, to je problematično i frustrirajuće za mlade umjetnike.
Zato je ova prilika dobra za naše društvo jer će se vidjeti što imamo i čime raspolažemo. Valja znati da u ovom času moramo generirati ljude koji će raditi koncertne sezone, predstave i izložbe sljedećih četrdeset godina«, izjavio je Šćepanović, nadovezujući se kako je sadržajno opera uvijek aktualna.
Praizvedena je za vrijeme Drugog svjetskog rata, u turbulentnom vremenu sličnom današnjem u kojem se osjeća kako dašak rata, tako i nesigurnosti.
»Papandopulo je to osjetio i operu je napisao kako bi ljudima ponudio bijeg od stvarnosti i kako bi se ljudi opustili. Zbor u jednom trenutku kaže, parafrazirat ću: ‘Narod koji je sit nema potrebe za ratom. Narod koji je pijan, koji jede, taj nema potrebe za ratovanjem.’
Dakle, narod koji svega ima u izobilju i koji je egzistencijalno osiguran, želi živjeti u miru. Opera donosi i dijelove koje je Papandopulo dodao zajedno s libretistom, kao što je scena s vlakom, i spuštanje noći aeroplanom što je, za doba u kojem je opera nastala, vrlo napredno.
Publika bi svakako trebala doći zbog same opere koja je remek-djelo jer to iskustvo zasigurno neće biti dosadno. Glazba i energija su odlični, a opera odgovara mladenačkom duhu izvođača«, zaključio je dirigent Šćepanović dodajući kako će »Amiftrion« publici pružiti opuštajuće i nezaboravno iskustvo.
Komedija zabluda
Šćepanović je, inače, od lani i voditelj i dirigent Akademskog zbora »Ivan Goran Kovačić« čijim je radom izuzetno zadovoljan, naglasivši kako su ove godine imali priljev mnogih novih članova, bogatu sezonu i više od 10 nastupa, te ih još čeka nastup na zatvaranju sezone Zagrebačke filharmonije.
Ivan Šćepanović (1995.) završio je gitarski smjer srednje glazbene škole Josipa Hatzea u Splitu. Za vrijeme osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja osvajao je nagrade na državnim i međunarodnim natjecanjima.
Studij crkvene glazbe i orgulja završio je na Institutu za crkvenu glazbu pri zagrebačkome Katoličkom bogoslovnom fakultetu u razredu Mirte Kudrne.
Za vrijeme prijediplomskog studija nagrađen je dekanovom nagradom. Diplomski studij orgulja upisao je 2018. na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu u klasi Ljerke Očić, pod čijim je mentorstvom osvojio i prvu nagradu na Državnom natjecanju Hrvatskoga društva glazbenih i plesnih pedagoga. Godine 2019. upisao je studij dirigiranja, smjer dirigiranje.
Trenutačno je umjetnički voditelj i dirigent Akademskog zbora »Ivan Goran Kovačić«. »Kovačić kao Kovačić, uvijek odolijeva svim vremenima, uvijek je jednako jak i velik i čine ga mladi ljudi željni pjevanja i doista super napredujemo«, kazao je voditelj i dirigent.
Opera »Amfitrion« temelji se na duhovitu libretu Mije Štimca i Enrica Goliscianija, napisanom prema istoimenu Molièreovu antologijskom djelu te će ponovo biti uprizorena nakon više od 80 godina od praizvedbe.
»Svojevrsna je to komedija zabluda koja dovodi do niza zabavnih, smiješnih i intrigantnih zapleta u radnji, dok briljantna orkestracija sadrži niz upečatljivih arija, majstorskih zborova i sjajnih ansambala«, priopćili su iz HNK-a.
Ova muzička parodija u tri čina verzija je mitološke priče o bogovima Zeusu i Merkuru koji poprimaju ljudski lik i karaktere kako bi dvojici smrtnika, tebanskom vojskovođi Amfitrionu i njegovom slugi Sosiasu, zaveli žene.
Skladana u vrijeme velikoga svjetskog rata, opera »Amfitrion« je prema riječima samoga autora zamišljena kao djelo koje u teško, kritično i depresivno vrijeme može razvedriti i nasmijati publiku, navode iz HNK-a.