Iz novocirkuske predstave »Duel« / Foto STRAHINJA AĆIMOVIĆ
U fokusu popratnog i festivalskog programa ovogodišnjeg Periskopa, sedmog festivala suvremenog plesa i novog cirkusa, je novi cirkus. Primjer jedne takve novocirkuske predstave je »Duel«
povezane vijesti
RIJEKA – U fokusu popratnog i festivalskog programa ovogodišnjeg Periskopa, sedmog festivala suvremenog plesa i novog cirkusa, je novi cirkus. Tako su u prvom dijelu programa održane edukativne cirkuske radionice, predstavljeno je Društvo umjetnika suvremenog cirkusa, a bila je postavljena i umjetnička instalacija pod znakovitim naslovom »Cirkus je izvedbena umjetnost svuda osim u Hrvatskoj«. Što je novi ili suvremeni cirkus? Ukratko bi se mogao definirati kao vrsta izvedbene umjetnosti koja obuhvaća širok spektar vještina i umjetnosti i kombinira ih. U njemu nalazimo klasičnije vještine poput žongliranja, trapeza, akrobacija i klauniranja, do kombinacija s lutkarstvom, glumom, suvremenim plesom, multimedijskim projektima, glazbom… Ono što je uvijek prisutno je neka vještina koja se onda nadograđuje teatralnošću, pričom, kostimima, scenom, glazbom i tako dalje.
Zračna akrobatika
Primjer jedne takve novocirkuske predstave je »Duel«, prikazan prvog festivalskog dana Periskopa na pozornici HKD-a na Sušaku. Predstava je nastala u koprodukciji Un loup pour l’homme, Cirkorame i Cirkusfere, a u disciplinama partnerske/zračne akrobatike. Koncept i izvedbu potpisuju Danka Sekulović, Hristina Šormaz, Jelena Kalaica i Nemanja Jovanović, koji se na sceni prezentiraju poput kakvih suvremenih akrobata i klaunova. Izvedba počinje kratkim monologom u kojem jedna od izvođačica objašnjava da je za nju cirkus ljubav, ali i sloboda. Zatim kreće suigra četvoro izvođača u nekoj vrsti, kao što sugerira i sam naslov, duela ili dvoboja. Njihova igra, u kojoj ponekad igraju jedan protiv drugog, a ponekad zajedno, počinje stavljanjem poveza preko očiju, čime isključuju osjetilo vida, oslanjajući se na dodir i fizikalnost. Pritom oni svojim tijelima »grade« neobične figure. Kasnije je u izvedbi prisutna i akrobacija u kojoj si oni dopuštaju i nespretnosti, pogreške, padove…
Predstave
Festivalski dio Periskopa traje do 2. rujna, a danas slijedi predstava »Moja babusja ne poznaje izraz biopower« – novi projekt autora Nastasje Štefanić Kralj i Matije Kralja Štefanića, nastao kao reakcija na rusku invaziju Ukrajine. Slijedi izvedba »Spontaneously Vulnerable Experience (SVE)«, solo putovanje na sceni tijekom kojeg Lucija Romanova izvlači inspiraciju iz istine postojanja i potencijala trenutka. Predstava »Obaveza« autorski je projekt Lee Delong i Nikoline Majdak, a inspirirana je vizionarskom dramom Jeana Giraudouxa »Luđakinja iz Chaillota«. Kako piše u najavi, »Obaveza« je neverbalna fantazija koja rabi klauniranje, ples, pokret i manipulaciju predmetima u maniri novog cirkusa. Bit će izveden i plesni projekt »Nevidljivi (ples)« autorice i koreografkinje Irme Omerzo, koji postavlja, pomalo i utopističko, pitanje koliko malo, odnosno koliko puno treba da ples postane vidljiv. Predstava »Transformeri« autora i izvodača Ide Jolić i Marina Lemića polazi od ideje transformativnoga tijela nalazeći vokabular kojim se na razini tjelesne ekspresije, uključujući pokret, mimiku i glas, uspostavlja komunikacija između dvaju entiteta. Više informacija na www.periskopfestival.com. |
U jednom trenutku crvena podloga na kojoj izvode predstavu razbija se u mnoštvo manjih strunjača koje postaju zanimljiv scenografski, dinamički element izvedbe. Kao u dvoboju ili nekom sportskom natjecanju, izvođači se nadmeću, sukobljavaju, žele zadiviti publiku svojim vještinama i pritom izmamljuju pljesak. U prizorima s povezima preko očiju obično pucketanje prstima postaje poput čarobnog štapića koji kreira neku novu situaciju. Izvedbu prate glazba Nikole Mijatovića i dizajn svjetla Ane Pinter.
Cirkuska karijera
Un loup pour l’homme, Cirkorama i Cirkusfera su, nakon uspješne suradnje u 2019. godini kroz projekt »Ride and Camp«, odlučili nastaviti suradnju kroz rad na predstavi, projektu kroz koji ohrabruju i podržavaju umjetnike iz Hrvatske i Srbije da nastave koračanje ka profesionalnoj cirkuskoj karijeri. Odlučili su da umjetničke okolnosti radije iskoriste u svoju korist, nego da podlegnu njihovim nedostacima. Prihvaćajući kulturno okruženje posvetili su se kretivnom procesu. Predstava je nastala uz potporu Teatroskopa, programa koji su pokrenuli francusko Ministarstvo Europe i vanjskih poslova, Francusko ministarstvo kulture i Institut français Paris.FF.