Douglas Lee na probi u riječkom kazalištu / Foto t: FANNI TUTEK-HAJNAL
»Patetična sonata« je izvanredno glazbeno djelo s mnogo različitih boja. Zaista sam se trudio slijediti glazbu što je bliže moguće i predstaviti partituru na fizički način
povezane vijesti
RIJEKA Balet HNK-a Ivana pl. Zajca premijerno će u subotu 12. lipnja u 19.30 sati izvesti novi naslov »Patetična (Pathetique) & Posvećenje proljeća (Le Sacre du printemps)«. Na »Patetičnu sonatu« Ludwiga van Beethovena »Patetičnu« koreografira britanski koreograf Douglas Lee, dok je koreografkinja »Posvećenja proljeća« Igora Stravinskog ravnateljica riječkog Baleta Maša Kolar.
Douglas Lee, koji svoje autorstvo gradi na neoklasičnoj plesnoj estetici, koreografijom »Pathetique« prvi put se predstavlja riječkom baletnom ansamblu i riječkoj publici. Inspiraciju crpi iz stroge tradicije i klasičnog pogleda na glazbeni oblik Beethovenove sonate op. 13 u c-molu, poznatije pod imenom »Patetična sonata«, a dramaturgiju svog novog baleta gradi na betovenskom motivu prkosa sudbini. Uoči premijere razgovaramo s Douglasom Leejem.
Kad ste shvatili da želite postati baletni plesač?
– Upisao sam Arts Educational School London kad mi je bilo jedanaest godina. Još od djetinjstva zanimali su me glazba, slikarstvo i gluma, zbog čega su me roditelji potaknuli da upišem školu za izvedbene umjetnosti. Dio nastavnog programa bili su i satovi baleta, pet puta tjedno. U početku, zato što sam imao malo iskustva u plesu, mrzio sam balet i to mi je bio najmanje drag predmet, ali sam tijekom godina napredovao i počeo voljeti balet.
Kraljevska baletna škola
Nakon pohađanja Arts Educational School London dobili ste stipendiju za Royal Ballet School. Kakva su vam iskustva i zašto je ta škola bitna za vas?
– U Royal Ballet School primili su me kad mi je bilo 15 godina. U početku mi je to bio velik šok. Bilo mi je teško naviknuti se na to da se cijeli dan moram fokusirati samo na čisti balet i ništa drugo. Prva od dviju godina bila je prilična borba za mene, no kako je život profesionalnog plesača također težak, bila je to dobra priprema za ono što će doći.
Zatim ste se pridružili Stuttgart Balletu. U kojem smislu je ova baletna kompanija specifična? Kakav repertoar njeguje?
– Pridružio sam se Stuttgart Balletu odmah nakon škole i to je za mene uistinu bilo iskustvo koje mi je »otvorilo oči«. Repertoar te kompanije je vrlo raznolik, s velikom poviješću klasičnih, ali također i modernih koreografa. Moj pogled na balet i ples dosta su se promijenili sa svim tim novim utjecajima.
Beethoven kao inspiracija
Kao prvak Stuttgart Balleta debitirali ste kao koreograf 1999. godine. Kakav je vaš pristup koreografskom radu? Kako promišljate koreografije?
– Kad kreiram novu koreografiju, to je za mene kao da stvaram novi svijet, s njegovom vlastitom atmosferom, stanovnicima i jezikom, tako da publika može biti prebačena u taj svijet.
Što nam možete reći o koreografiji za balet »Pathetique«, koji pripremate s riječkim Baletom. Na koji vas je način Beethoven inspirirao?
– »Patetična sonata« je izvanredno glazbeno djelo s mnogo različitih boja. Zaista sam se trudio slijediti glazbu što je bliže moguće i predstaviti partituru na fizički način. Ova glazba također varira u raspoloženjima – od dramatičnosti i melankolije do svjetla i razigranosti. Već je prošlo dosta vremena otkad nisam predstavio komad uživo publici.
O riječkom Baletu
Kakvi su vam dojmovi o Baletu u Rijeci?
– Riječki Balet vrlo je zaposlen i vrijedan, i prepun izuzetno nadarenih i kreativnih pojedinaca. Jako sam uzbuđen zbog premijere ovog djela, posebno u tako lijepoj opernoj kući.
Kakvi su vam sljedeći planovi?
– Nakon Rijeke otići ću u Češki nacionalni balet kako bih napokon imao premijeru uživo novog djela koje sam za njih stvorio prošle godine.