Novi VInodolski

U Galeriji Turnac otvorena izložba “U zagrljaju prirode” Gregora Pratnekera

Ervin Pavleković

Foto Galerija Turnac

Foto Galerija Turnac

Stvaranje suodnosa prirode i figure



Vizualno upečatljivi radovi gotovo magičnih krajolika kojima caruje priroda možda je najbolja kratka opisnica slika slovenskog umjetnika Gregora Pratnekera, okupljenih posljednjom ovosezonskom izložbom naziva »U zagrljaju prirode« u Gradskoj galeriji Turnac u Novom Vinodolskom.


Umjetnička izražajna sredstva


Kako smo uvodno doznali od voditeljice Galerije Katerine Jovanović te kustosice Anamarije Stibilj Šajn, radi se o autoru koji »svojom predanošću, istraživanjem i dubinom proučavanja značajno sustvara sliku suvremene likovne umjetnosti«, i u zemlji, i u inozemstvu, a posebno je prisutan u glavnom gradu Francuske.


Glede njegova stvaralaštva objašnjavaju kako se radi o »klasičnome slikarstvu, realiziranome u tehnici ulja«, koje je u isto vrijeme modernističko, »jer otkriva brigu za umjetnička izražajna sredstva, za njihovu ulogu i vrijednosti«.




Kako je pojasnila kustosica Stibilj Šajn, umjetnik »odlazi u prirodu, u šumu, u svoje umjetničko utočište, u motivski raj, gdje osjeća svoje umjetničke želje te dobiva materijal i snagu za njihovo umjetničko ostvarenje«, pa se u njegovu slikarstvu sve »odvija u odnosu vanjskog udaha i unutarnjeg izdisaja«.



– Kad se radi o elementima narativa, odlučuje se za savršen oblik i boju, za promišljeno postavljene, disciplinirane aplikacije, za tečne i segmentirane linije, za određeni stupanj pojednostavljenja i redukcije.


Isprepliće figuralno s apstraktnim, pri čemu u svoju likovnu poetiku uključuje i slikarska kapanja i tahistička rješenja. Otvarajući krajobrazno i ​​figuralno motivsko polazište aktualnosti, svojim djelima daje zanimljivost i poruku.


Slikajući prirodne ambijente, Gregor Pratneker reagira na suvremenu stvarnost, što dodatno potvrđuje uključivanjem figure, stvaranjem odnosa prirode i figure, s figurom prikazanom u odlasku.


Sve su to dokazi da intimni doživljaj prirode gradi na tradicijskom motivu, koji mu predstavlja stvaralačko i duhovno utočište, a u svojim slikama reflektira opći stav i stanje, tumači Stibilj Šajn te nadodaje kako uloga debla u autorovim prikazima »iznimno popularnog šumskog ekosustava nije samo sažetak prirodnih oblikovnih obilježja«, već nam time »neizravno govori o bogatoj simbolici stabla, o vertikali koja objektivizira vezu s duhovnim, a nazire se i otvaranje uzvišenih sadržaja«.


Pojačavanje kolorističke vrijednosti


Njegovi radovi, govori dalje, »fasciniraju snagom slikarski dočarane atmosfere koja je ‘carpe diem’ uživanje i iskorištavanje dana u njegovim različitim svjetlosnim uvjetima, posebice u primamljivim iščekivanjima probuđenih jutara i večeri obasjanih zalazećim suncem«, pa tako »u prirodnim okruženjima naglašava osvjetljenje i atmosferu raspoloženja«.


– Svjetlom oplemenjuje oblike svijeta, osvjetljava i pojačava kolorističke vrijednosti, a radnju oživljava do te mjere da svjetlost sintetizira i u sitne kapljičaste slojeve boje.


U bogatoj i intenzivnoj paleti uljanih boja, osjetne tonske gradacije i plemenite nijanse naglašene su autorovom, ekspresivnom, ali i dubljom sadržajnom notom.


Čistim i snažnim koloritom uspostavlja igru ​​dinamičnog sučeljavanja i ugađanja, lazurne i materijalno pune primjene, a u cijelosti otkriva izoštreni koloristički senzibilitet.


Autor ne samo da vodi gledatelja kroz ambijentalne i vremenski promjenjive atmosferske prilike, nego uvijek u njima odražava osobna unutarnja raspoloženja.


Šetnja kroz šikaru, zaustavljanje uz jezero, na proplanku ili uz vikendicu osjećaj je stvarnosti, ali izražen kroz vlastitu, seizmografski osjetljivu emocionalnu percepciju.


Boje su mu pouzdanici i saveznici, linije su oslonci čvrste armature njegovih radova, a strukturni naglasci koje koristi u pojedinim rješenjima dodatno pokreću slikovnu površinu i daju joj posebne teksturalne vrijednosti.


Njima posredno, na još jedan način, odaje počast prirodi koja se smatra umjetnicom građevina, ističe Stibilj Šajn te dodaje da je u radovima Pratnekera »sve promišljeno i dizajnirano«.