Foto Ana Križanec
Plan Barron zaboravljeni je obrambeni sustav iz Drugog svjetskog rata, smješten u Portugalu
povezane vijesti
U Galeriji Filodrammatica otvorena je izložba “The Way to Disarm is to Disarm – Rijeka Edition”. Okuplja radove sedam suvremenih umjetnika i arhitekata koji istražuju misteriozni Plan Barron – zaboravljeni obrambeni sustav iz Drugog svjetskog rata, smješten u Portugalu.
Izložba, koja će biti otvorena do 28. lipnja, nudi uvid u estetske, emocionalne i nematerijalne dimenzije vojnih struktura.
Kustosica Špela Hudnik, uz suradnju Marie Rite Pais i Franca Orlanda, vodila je i koordinirala riječku ediciju ovog višegodišnjeg projekta. Hudnik, arhitektica i profesorica na fakultetu u Ljubljani, ističe: “Ovaj projekt radimo već osam godina zajedno jer želimo stvoriti europski network u smislu registra svih ovih objekata i različitih konteksta bunkera u različitim vremenima.”
Izložba prikazuje radove umjetnika Nuna Cere, Joséa Fadolle, Oleksandra Lyashchenka, Miguela Marquêsa, Marije Judas, Špele Hudnik i Orlanda Franca, koji kroz različite medije, uključujući fotografije i video instalacije, istražuju tajanstveni krajolik Plana Barron.
Njihove perspektive uranjaju u zaboravljeni prostor, dokumentirajući susrete i otkrivajući dodatne subjektivne, emocionalne i estetske dimenzije ovih vojnih objekata.
Maria Rita Pais, arhitektica, istraživačica i kuratorica iz Lisabona, objasnila je kako je počeo umjetnički rad na bunkeru.
“Tražila sam vojne objekte jer oni žive paralelan život uobičajenom životu. Posjetila sam taj bunker 2016. godine i tada sam ga počela proučavati jer se prije o njemu nije znalo.
Puno smo istraživale, a ovdje smo donijele izbor umjetničkih djela koje nude subjektivan uvid u vojnu arhitekturu. Ljudi imaju različite reakcije na vojnu arhitekturu ili, možemo reći, objekt agresije ili kontrole, smrti, obrane. Htjeli smo sve te pristupe objediniti”, rekla je.
Izložba “The Way to Disarm is to Disarm – Rijeka Edition” nastoji prikazati lijepu stranu inače mračnog rata.
Kroz radove poput autoportreta Marie Judas pod prirodnim svjetlom bunkera, koji podsjeća na modernu kuću, te prikaza Miguela Marqesa koji naglašava čistoću i jednostavnost bunkera obgrljenog šumom, otvara se nova perspektiva – ona koja vidi ljepotu u ostacima vojne prošlosti.
Naslov izložbe, inspiriran paradigmatičnom frazom “Put do razoružanja je razoružavanje” Charlesa Evansa Hughesa (1921.), potiče ponovno razmatranje rasprave o ratu, njegovoj arhitekturi i tehnološkoj sposobnosti.