Galerije O.K.

Težina grada na papiru: “Spleen Rijeke” Branka Cerovca

Katarina Bošnjak

Foto: Zlatko Tot

Foto: Zlatko Tot

Cerovac prenosi težinu grada Rijeke, katkad u obliku napisanih riječi, a katkad potezima kista



RIJEKA – U Galeriji O.K. zatvorena je izložba »Spleen Rijeke« kustosa i filozofa Branka Cerovca.


Glavni narativ bio je work in progress u skladu s kojim je Cerovac stvarao nove radove tijekom pet dana provedenih u Galeriji, pa se tako u subotu, osim ranije nastalih izloženih akvarela, kolaža, grafičkih matrica i jednog otiska, moglo vidjeti i novonastale radove.


»Slezena Rijeke«


Kustos izložbe je riječki multimedijski umjetnik Kreško Kovačiček koji je kazao kako mu je drago što imamo priliku vidjeti da se u ovako nešto upustio čovjek koji se bavi našom umjetničkom scenom 35 godina kao kustos, kritičar i povjesničar umjetnosti. Kovačiček je istaknuo i kako je Galerija u ovom slučaju poslužila kao umjetnički atelje za eksperiment, ali i kako je »Spleen Rijeke« iskorak u neka područja koja nisu prije napipavali. Izložba je ujedno i svojevrsni odgovor na proces postanka umjetnikom, a kako je Cerovac naglasio nastala je na poziv Kovačičeka i Damira Čargonje.


Foto: Zlatko Tot




Izraz spleen pronalazimo u prozi Charlesa Baudelairea koji od 1855., pa sve do svoje smrti 1867., šeće Parizom, njegovim gostionicama i prljavim ulicama upijajući sve frustracije i svu težinu grada koja se mogla pronaći u zraku. Slično čini i Cerovac prenoseći na papir težinu grada Rijeke, katkad u obliku napisanih riječi, a katkad potezima kista i odabirom boje.


– Ovdje imamo sličnu situaciju kakvu je opisivao Baudelaire, Rijeka je uvijek u problemu, a dovoljan je primjer Teatro Fenice. To je ta naša zapalost u neki čemer, nekada je Fenice bio slava i veličina, a sada se pretvara u ruševinu – kazao je Cerovac.


»Spleen Rijeke« u prijevodu je »Slezena Rijeke« čime izložba dobiva dodatni kontekst, s obzirom na to da se u slezeni kao organu pohranjuju oštećene crvene krvne stanice, što je referenca na nerijetko prikazivanje Rijeke »crvenim« gradom.


Crna i crvena


Primjetno je kako u novonastalim kompozicijama dominiraju crna, siva i crvena boja, nadopunjene novinskim člancima, lijepljenjem papira iz bilježnice te intervencijama akrilnom olovkom.


– Crna i crvena su elementarne boje, ali su i avangardne, a ovdje su na bijeloj podlozi. Iako crna, kao i bijela, inače nisu boje, crvena je jako afektivna i energična, a u kombinaciji s crnom je bila važna i tijekom povijesti, u kontekstu socijalizma i radničkog pokreta. To su izrazite boje, borbene, a imaju svoje ideološke i simboličke vrijednosti. Više znamo one koje kao znakovi potiču na nešto, poput crvene petokrake, ali to je suženo značenje jer one imaju široka značenja još od prapovijesti, zaključio je Cerovac.